Зразок роботи
1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ
Нідерланди посідають шосте місце за величиною економіки в Європейському Союзі. Країна грає важливу роль в якості європейського транспортного вузла, зі сталими високими показниками рівня торгівлі, стабільних виробничих відносин і помірним безробіттям. Важливими галузями промисловості якої є виробництво харчових продуктів, хімікатів, переробка нафти і виробництво електричних машин.
Нідерланди — високорозвинена індустріальна країна з інтенсивним високопродуктивним сільським господарством. Основні галузі економіки: агроіндустрія, машино- і суднобудівна, авто- та літакобудівна, електротехнічна та радіоелектронна, нафтова та нафтохімічна, чорна та кольорова металургія, легка промисловість, алмазообробна. Тр-т залізничний, автомобільний, морський, повітряний. Гол. мор. порт — Роттердам та Амстердам. Міжнародний аеропорт — в Амстердамі.
Зовнішня торгівля здавна грала важливу роль в економіці Нідерландів. Завдяки вигідному географічному положенню Нідерланди стали однією з найбільших торгових країн світу. У сучасних умовах її розвитку сприяє густа мережа автомобільних і залізниць, внутрішніх водних шляхів і величезних портів. Завдяки налагодженій системі вантажоперевезень по ріках, каналах, трубопроводах і автомобільних дорогах, залізницях Нідерланди перетворилися в головний центр морських сполучень для інших європейських країн. Подібний реекспорт звичайно направлений в Німеччину, а також у Францію і Швейцарію. Нідерланди забезпечують також вихід до моря для деяких видів продукції важкої індустрії Німеччини. Основну частину вантажообігу Роттердама складає сировина, особливо неочищена нафта, руди і хімічні продукти.
У країні діють великі корпорації світового та європейського значення. У їх числі такі гіганти, як нафтовий концерн "Ройал Датч-Шелл", електротехнічний та радіоелектронний концерн "Філіпс", хімічні концерни "Юнілевер" і "АКЗО", "Естел-Хооговенс" (металургія), "Фоккер" (літакобудування), "НедКар" і "ДАФ Тракс" (автомобілебудування), "Рейн-Схелде-Веролме" (суднобудування), "Ференіхде машіненфабрікен" (машіностроніе). Перші три входять в список 30 найбільших концернів світу, причому "Ройал Датч-Шелл" стоїть у цьому списку на четвертому місці. Разом з тим, основу економіки становлять малі та середні підприємства. У загальній складності в Нідерландах налічується близько 530 000 промислових підприємств. 60% промислової продукції йде на експорт.
Голландську промисловість можна розділити на великі галузі, що спеціалізуються на експорті, і невеликі галузі, орієнтовані на виробництво продукції для внутрішнього ринку. Експортними галузями є: металургійна, машинобудівна, електротехнічна, хімічна і харчова промисловість.
Хімічна промисловість, більшість продукції якої йде за кордон, дуже чутлива до змін міжнародних економічних циклів. Незважаючи на це, головні хімічні компанії Нідерландів, такі як "АКЗО Нобель" і DSM, досягли, в цілому, хороших результатів завдяки своїй діяльності по всьому світу. Машинобудівна та електронна галузі Нідерландів також сконцентровані на міжнародних операціях, особливо в сусідніх країнах, але ці галузі менш чутливі до циклічних змін, ніж хімічна промисловість. Нідерланди мають відносно невеликий, але високорозвинений промисловий сектор. За обсягом виробництва з усіх галузей виділяються: нафтохімія - 27% обороту, харчова промисловість - 27%, машинобудування - 12,4%.
У той же час особливості економіки Нідерландів роблять недоцільним і неекономічним прагнення до само забезпеченню всіма видами продукції машинобудування. В основі економічної політики Голландії лежить орієнтація на найширшу міжнародну кооперацію. Відповідно до цієї концепції в країні повністю відсутня внутрішнє виробництво професійного електричного і ручного ріжучого інструменту, включаючи робочий інструмент для деревообробних та металорізальних верстатів. Також не розвивається виробництво електромоторів, загальне верстатобудування і тракторобудування.
Саме ж промислове виробництво в Голландії має "складальний" характер. Це змушує країну орієнтуватися виключно на європейські та світові стандарти і імпортувати готову продукцію та комплектуючі, які повністю відповідають цим стандартам.
Голландія володіє передовою транспортною системою, основою якої є морські порти Роттердам (найбільший контейнерний порт у світі) і Амстердам, а також міжнародний аеропорт "Схипхол". В 1996 р. нідерландські транспортні підприємства перевезли близько 300 млн. т. вантажів. Водний транспорт займає в країні центральне місце. Тоннаж морського флоту становить 4,5 млн. тонн. Роттердам продовжує залишатися найбільшим портом миру по вантажообігові й другим по переробці сирої нафти.
Внутрішні судноплавні шляхи (5 тис. км. або 20% внутрішніх судноплавних шляхів Західної Європи) обслуговують 6 тис. голландських судів загальною водотоннажністю близько 5 млн. т. Голландський флот на внутрішніх водах є найбільшим у Західній Європі; його частка в міжнародних перевезеннях становить 65% вантажообігу Нідерландів.
Нідерланди мають розвитому мережею доріг — 120 тис. км, з них 2100 км — швидкісні автомагістралі, 2300 км — шосейні дороги. Вантажі перевозять 1,1 млн вантажівок; 18% перевезень — комбіновані.
Найважливіший енергоносій – природний газ. Газові родовища розробляються Нідерландською нафтовою компанією, створеною концернами «Ройял датч шелл» і «Эксон». Споживачами голландського газу є Німеччина, Бельгія, Франція, Італія й Швейцарія (45,9 млрд. куб. м.). У Голландії розташовані великі нафтопереробні потужності "Шелл", "Эссо", "Бритиш петролеум", "Тексако", "Тоталь". Запаси природного газу становлять 2500 млрд. куб. м. (4 місце у світі). За рахунок експорту газу Нідерланди покривають видатки по імпорту інших видів палива. Доходи від продажу газу становлять 20% усіх бюджетних доходів. У країну ввозиться вугілля (10,2 млн. т.), імпортується електроенергія (8,5% від усього споживання). Запаси нафти – 97 млн. т. Тільки 20% потреб у ній покривається за рахунок внутрішніх ресурсів, решта ввозиться з Великобританії, Ірану, Лівії, Нігерії, Алжиру, Саудівської Аравії й СНД.
Щорічно країну відвідує близько 9,5 мільйонів туристів з різних частин світу. Більш чверті іноземних туристів приїжджає з Німеччини. Серед туристів добре представлені також Великобританія, Сполучені Штати Америки й Канада, Бельгія й Франція. Іноземні туристи витрачають у Голландії порядку 7,5 мільярдів євро в рік. Це перевищує доходи від експорту квітів і інших рослин.
Важливий елемент сфери послуг - банки й інші кредитно-фінансові компанії. Практично всі вони універсальні. На два найбільші банки доводиться майже 90% активів і приблизно 79% виданих кредитів. Висока концентрація властива й іншим галузям кредитно-фінансової сфери, зокрема, страховому бізнесу: дві провідні страхові компанії зосереджують не менш 75% активів галузі.
2.ВИРОБНИЧА ТА ТОРГОВЕЛЬНА ТОВАРНА СТРУКТУРА КРАЇНИ
Враховуючи той факт, що головними секторами голландської економіки є промисловість і торгівля, одним з основних завдань економічної стратегії уряду Нідерландів є надання сприяння проникненню голландських компаній на нові ринки і гарантування їм стабільної роботи за кордоном. І в рамках цього завдання головним пріоритетом зовнішньоекономічної діяльності Голландії є співпраця з країнами Європейського союзу. У зв'язку з цим основна політика уряду спрямована на поліпшення торгового клімату і створення умов для подальшого розвитку співробітництва в цьому регіоні.
У Нідерландах значна увага приділяється впровадженню наукових досягнень у промислову практику. Порівняно недавно уряд прийняв спеціальну програму з розвитку біотехнології. Вона передбачає стимулювання дослідних робіт в галузі біотехнології в університетах, державну підтримку інноваційної активності підприємств, що працюють в цій галузі та будівництво мереж біотехнологічних комунікацій. Державні асигнування виділяються також на фінансування розвитку таких пріоритетних галузей, як медичні та інформаційні технології, розробки нових конструкційних матеріалів.
Базовою галуззю нідерландської економіки є енергетика. У країні дуже розвинені енергоємні виробництва в промисловості, а також у сільському господарстві (тепличні комплекси). Енергетика Нідерландів поряд з виробництвом електроенергії спеціалізується на видобутку нафти і природного газу, переробки сирої нафти і виробництві скрапленого газу.
Нідерланди щорічно видобувають понад 95 млрд. Куб. м природного газу, причому більше половини його експортується. Протягом багатьох років здійснювані під урядовим контролем експортні поставки газу залишаються одним з головних джерел надходження коштів у державну скарбницю - вони дають 20% всіх бюджетних надходжень. Значні енергетичні резерви у вигляді запасів природного газу, якими володіє Голландія, залишаються важливим чинником забезпечення стабільності національної економіки.
Спеціалізовані галузі голландської обробної промисловості - харчова, нафтохімічна й нафтопереробна, електронне машинобудування.