Зразок роботи
Унікальність роботи - 93%
ВСТУП
Актуальність дослідження. Сучасна система освіти нашої країни все частіше ставить перед спеціалістами, які працюють у галузі психології, нові виклики. Одним із таких викликів є підбір різних методів та методик для психологічної корекції психічних процесів.
Останні дослідження показують, що метод казкотерапії все частіше використовується у психокорекції через його доступність, ефективність та відсутність значних вимог до індивіда під час роботи. Психологи зазначають, що метод казкотерапії дозволяє використовувати казкову форму для корекції емоційних порушень, подолання тривожності, встановлення позитивних взаємовідносин в колективі дітей та визначення ролі дитини у різних соціальних групах [7, 15, 19, 27].
Такі вчені, як Т. Буракова, І. Єнгаличева, Л. Моцкус, Ю. Руденко у своїх роботах зазначили важливість виховання у дітей етики, що є мотивом їх поведінки дітей молодшого шкільного віку, через казку []. А такі відомі педагоги, як В. Сухомлинський та К. Ушинський зазначали, що використання казок у вихованні дітей – це найважливіших крок для формування рольової поведінки []. Психологи Ю. Бойко, О. Казачінер, О. Музичук, А. Оцінцова О. Ставицька, Т. Чикалова, І. Шестопал стверджували, що читання казок дітям, які базуються на стосунках між людьми та їх становленні, допомагають краще пізнавати навколишніх світ та свою роль в ньому [].
Теоретичний аналіз наукової, психологічної, методико-педагогічної літератури показав, що особливу увагу використанню методу казкотерапії приділяли І. Баранюк, Т., О. Бурчик, Т. Демиденко, Л. Заліток, С. Коляденко, М. Мушкевич [].
Проте, питання використання казкотерапії, як методу психологічної корекції рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку, потребує подальшого дослідження та використання у практичній діяльності, адже найбільш сприятливим часом для корекції рольової поведінки є саме молодших шкільний вік.
Об’єкт дослідження – особливості рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку
Предмет дослідження – казкотерапія як метод психологічної корекції.
Гіпотеза дослідження – дослідження передбачає, що казкотерапія, як метод психологічної корекції ефективно впливає та підвищує рівень розвитку рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку.
Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та експериментальному дослідженні ефективності використання казкотерапії та розробці методичних рекомендацій для практичних психологів щодо розвитку рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку на основі використання казкотерапії.
Виходячи з мети, ми сформували наступні завдання дослідження:
1. Теоретично дослідити особливості формування та розвитку рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку.
2. Проаналізувати українську та зарубіжну літературу з проблеми використання казкотерапії, як методу психологічної корекції рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку.
3. Провести експериментальне дослідження рівня розвитку рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку.
4. Розробити програму корекційно-розвиткової роботи щодо розвитку рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку методом казкотерапії та апробувати її на практиці.
5. Розробити методичні рекомендації щодо розвитку рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку на основі використання казкотерапії.
1. Методи дослідження: методи теоретичного дослідження (аналіз наукової літератури, систематизація, узагальнення, порівняння), методи емпіричного дослідження (констатувальний та формувальний етап дослідження, спостереження, метод кількісного та якісного аналізу даних), аналіз навчальної успішності, соціометричний статус дитини (Я. Коломінський), експертне оцінювання педагогами ступеню реалізації учнем своїх прав та обов’язків, методика «Хто Я?» (М. Кун, Т. Макпартленд).
Теоретичне значення дослідження: узагальнення наукового матеріалу щодо проблеми використання казкотерапії, як методу психологічної корекції рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку, що надає можливість використовувати результати науково-дослідної роботи іншим спеціалістам та науковцям, експериментальне дослідження є базою для розробки теоретичних положень та концепцій для подальшого ефективного використання казкотерапії, як методу психологічної корекції рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку, допоможе окреслити недостатньо вивчені аспекти теоретичного підґрунтя та поставить завдання перед майбутніми науковцями, які досліджуватимуть дану тему.
Наукова новизна дослідження полягає в результатах проведеного експериментального дослідження, що вказують на нові тенденції та перспективи розвитку досліджень в даній галузі.
Практичне значення дослідження: розробка та систематизація терапевтичних казок, а також створення методичних рекомендацій для практичних психологів щодо розвитку рольової поведінки дітей молодшого шкільного віку на основі використання казкотерапії. Даний матеріал може використовуватися практичними психологами, соціальними педагогами, корекційними педагогами.
Експериментальна база дослідження:
Рекомендації щодо використання результатів роботи: результати дослідження можуть бути використані педагогами, психологами та корекційними спеціалістами.
Структура кваліфікаційної роботи: робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків, 3 таблиці, 15 рисунків в основному тексті, 34 таблиці, 0 рисунків у додатках. Основний текст роботи викладено на 86 сторінках. Загальний обсяг роботи – 182 сторінки.