Зразок роботи
ВСТУП
Ми переживаємо епоху постійних змін у суспільстві. Сучасна школа та освітня система потребують нового підходу до навчально – виховного процесу, що передбачає перегляд основних принципів організації шкільного життя. У наші дні, коли дитина насичується різноманітними засобами масової інформації та стикається з прикладами насильства та жорстокості, велика відповідальність лежить на педагогах, бо вони визначають, якою особистістю стане дитина. Вчитель може відкрити перед учнем дорогу до його серця і виховати людину, яка буде толерантною, чесною, справедливою та чутливою у суспільстві. Майстерність педагога впливає на майбутнє його вихованців. Але це неможливо без любові до дітей. У сучасних умовах гуманна педагогіка є невід'ємною складовою виховання цілісних, незалежних, гідних та моральних особистостей.
Ми перебуваємо в тому сторіччі, де відбуваються постійні зміни та реформи у суспільстві, у країні, в освіті, що вимагає нового підходу до навчання та виховання в сучасній школі та освітній системі. Цей підхід передбачає перегляд основних принципів організації навчального життя учнів. В сучасних умовах діти насичуються різноманітними засобами масової інформації і стикаються з прикладами жорстокої поведінки. Тому велика відповідальність лежить на педагогах, оскільки вони визначають, якими особистостями стануть діти. Вчитель може відкрити перед учнем дорогу до його серця і виховати людину, яка буде толерантною, чесною, справедливою та чутливою по відношенню до суспільства в цілому, а також до однолітків, друзів, знайомих, батьків, родини тощо. Майстерність педагога має великий вплив на майбутнє його вихованців.
Актуальність проблеми формування гуманістичних цінностей учнів початкових класів засобами образотворчого мистецтва підкреслюється законодавчими актами та нормативно-правовими документами України, включаючи «Закон України про освіту», «Закон України про загальну середню освіту», «Концепцію Нової української школи», а також державними стандартами. Ці нормативні акти регулюють сучасний підхід до освіти, сприяють гуманізації освіти, створюють законодавчий фундамент для розвитку освіти в Україні, звертають увагу на культурну та педагогічну спадщину, змінюють парадигми освіти та сприяють розвитку міжнародних відносин у сфері освіти.
Українська освітня система стрімко розвивається в напряму гуманізації, тобто акцентується на гуманних цінностях, етиці, розвитку особистості. Образотворче мистецтво може вплинути на формування цих цінностей у молодих українців. Згідно з Концепцією Нової української школи, освіта повинна сприяти розвитку особистості, формуванню громадянського світогляду, розвитку гуманістичних цінностей.
Наукові дослідження підтверджують, що образотворче мистецтво сприяє розвитку креативності, критичного мислення, соціальних навичок, а також сприяє формуванню в учнів важливих гуманістичних цінностей, таких як толерантність, співчуття, рівність і справедливість. Також варто зазначити, що Україна багата на культурну спадщину, яка включає мистецтво, літературу, музику тощо. Образотворче мистецтво може допомогти учням розуміти та цінувати свою культурну спадщину, розвивати національну свідомість.
Також дослідження показують, що образотворче мистецтво сприяє розвитку різноманітних навичок та цінностей, які є необхідними для успішного життя. Крім того, воно має важливе значення для формування національної свідомості та розуміння і цінування культурної спадщини своєї країни.
Роботи науковців підтверджують, що заняття образотворчим мистецтвом розвиває креативність учнів. Вони навчаються виражати свої думки та ідеї через мистецтво, розробляти творчі рішення, що стимулює їх фантазію та винахідливість. Крім того, діти навчаються мислити інноваційно та застосовувати творчі підходи до розв'язання проблем.
Крім розвитку креативності, заняття образотворчим мистецтвом також сприяють розвитку критичного мислення. Учні навчаються аналізувати та оцінювати твори мистецтва, розуміти їх зміст та послання. Це допомагає учням молодших класів розвивати критичне мислення, уміння оцінювати інформацію та дійти обґрунтованих висновків.
Заняття образотворчим мистецтвом також сприяють розвитку соціальних навичок учнів. У процесі спільного творчого досвіду вони навчаються спілкуватися, слухати інших, взаємодіяти з партнерами, висловлювати свої думки, брати на себе відповідальність. Це розвиває їх соціальні навички та здатність працювати у команді.
Не менш важливим є і вплив образотворчого мистецтва на формування гуманістичних цінностей учнів. Воно навчає їх цінувати красу, виявляти толерантність і співчуття до інших, розуміти важливість рівності та справедливості. Образотворче мистецтво стимулює розвиток інтелектуальних та емоційних здібностей, які є важливими компонентами гуманістичного світогляду.
Окрім цього, варто відзначити, що Україна має багатий культурний спадок, який включає мистецтво, літературу, музику та інші прояви культури. Заняття образотворчим мистецтвом можуть допомогти учням розуміти та цінувати свою культурну спадщину, розвивати національну свідомість та підтримувати традиції та історію своєї країни.
Наукові дослідження підтверджують, що образотворче мистецтво є важливим інструментом для розвитку різних навичок та цінностей учнів. Воно сприяє розвитку креативності, критичного мислення, соціальних навичок, а також формуванню гуманістичних цінностей. Крім того, воно має велике значення для розуміння та цінування культурної спадщини та національної свідомості.
Закони України «Про освіту» і «Про загальну середню освіту» містять норми, які обов'язково враховують формування гуманістичних цінностей в освітньому процесі.
Сучасна освіта в Україні є більш інклюзивною, де кожна дитина має право на доступ до якісної освіти. Образотворче мистецтво може бути інклюзивним інструментом, який допомагає врахувати індивідуальні потреби дітей та сприяти їхньому розвитку.
Міжнародний досвід підтверджує важливість використання мистецтва для формування гуманістичних цінностей серед учнів. Участь України у світових освітніх проектах підкреслює важливість розгляду цього аспекту в контексті загальної освітньої реформи.
Теоретичні засади формування у дітей початкових класів гуманістичних цінностей засобами образотворчого мистецтва зазначені у Законах України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, Національній стратегії, Державних стандартах освіти, Основних орієнтирах виховання учнів 111 класів загальноосвітніх навчальних закладів України, Концепції художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах. У конвенції ЮНЕСКО «Про охорону та заохочення розмаїття культурного самовираження» вказується на значення творчості, що вливає на здатність людини знаходити інноваційні та сучасні рішення. А Доповідь Міжнародної комісії з освіти для ХХІ століття «Освіта. Прихований скарб» вказує на головні завдання освіти, одним з яких є надання можливості дітям проявляти свої таланти та творчий потенціал, незважаючи на зовнішні перешкоди.
Образотворче мистецтво становить невід’ємну складову духовного життя особистості, оскільки воно унікально відтворює навколишній світ у художній формі та зберігає в собі багатий естетичний досвід людства. В. Сухомлинський акцентував на його важливій ролі у формуванні творчої особистості, висловивши це так: «Мистецтво - це спеціальний час і простір, в якому проживає краса людського духу. Як фізична гімнастика допомагає вдосконалювати тіло, так саме мистецтво сприяє вдосконаленню душі. Освоюючи цінності мистецтва, людина осмислює глибокі аспекти людського буття, піднімає себе до рівня прекрасного і відчуває незрівнянну насолоду. Освоюючи мистецтво у собі, ми розуміємо природу, життя світу, сенс існування, відкриваємо для себе талант у власній душі. Немає більш вищого щастя, ніж це».
Ідея гуманістичного ставлення до дітей завжди була характерною для вітчизняної педагогіки, що відзначається виходом багатотомної «Антології гуманної педагогіки». Ця антологія охоплює в часі і просторі головні концепції великих гуманістів, від Конфуція до педагогів – мислителів наших днів. Педагогічні ідеї розвитку гуманізму, як основи організації суспільства і життя людини, були сформульовані видатними вітчизняними педагогами: А. Макаренка, Г. Сковороди, В. Сухомлинського, К. Ушинського та ін.
Тема формування гуманістичних цінностей учнів початкових класів за допомогою образотворчого мистецтва є актуальною у сучасному освітньому контексті. Дана тема стає особливо важливою, оскільки сучасні учні мають багатий доступ до технологій і мережі Інтернет, що може призводити до втрати соціальних, моральних і етичних цінностей. Проблема втрати гуманістичних цінностей виявляється в поглибленні емоційного вакууму, агресивності і бездуховності, які часто спостерігаються серед дітей. Однак, за допомогою образотворчого мистецтва можемо залучити учнів до розвитку моральних, культурних і етичних цінностей. За допомогою мистецтва учні мають змогу виразити свої почуття, емоції і думки, що сприяє їхньому розвитку як особистості. Образотворче мистецтво може надихати учнів на розуміння та пошану природи, людей, культури та інших соціальних цінностей.
Крім того, образотворче мистецтво може стимулювати фантазію та творчий потенціал учнів. Під час малювання або моделювання, учні початкових класів можуть показати свою індивідуальність та спробувати створювати щось нове. Це допомагає формувати самоповагу та розвивати креативність. Також багато науковців та педагогів розглядають образотворче мистецтво як ефективний засіб соціалізації. Учні молодшого шкільного віку навчаються спілкуватися, співпрацювати в колективі однолітків та спільно вирішувати поставлені задачі, розвивають емоційну інтелігенцію та вчаться бути співчутливими і толерантними.
Варто також зазначити, що актуальність нашої роботи з формування гуманістичних цінностей учнів початкових класів за допомогою образотворчого мистецтва полягає в тому, що вона може допомогти вирішити проблему втрати цінностей серед молодого покоління.
Отже, робота з формування гуманістичних цінностей учнів початкових класів за допомогою образотворчого мистецтва є діючою потребою і відповідає вимогам сучасної освітньої парадигми, законодавчим актам та національним цілям в галузі освіти в Україні.
Мета дослідження полягає у вивченні та аналізі теоретичної літератури з проблеми формування гуманістичних цінностей у молодших школярів засобами образотворчого мистецтва та розробка методичних рекомендацій щодо сприяння розвитку позитивних цінностей у учнів початкових класів, які сприяють гармонійному особистісному та соціальному росту дітей.
Відповідно до мети визначено такі завдання.
Завдання дослідження:
1. Провести аналіз наукової літератури згідно з проблеми формування гуманістичних цінностей учнів початкових класів засобами образотворчого мистецтва.
2. Визначити суть гуманістичних цінностей у науковій теорії та проаналізувати особливості їх формування у молодших школярів.
3. Розглянути роль образотворчого мистецтва у формуванні гуманістичних цінностей у молодших школярів.
4. Визначити методологічні засади та педагогічні умови формування гуманістичних цінностей на уроках образотворчого мистецтва у учнів початкових класів.
5. Розробити методичні рекомендації щодо формування гуманістичних цінностей у дітей початкових класів.
Об’єкт дослідження – процес формування ціннісних орієнтацій молодших школярів засобами образотворчого мистецтва.
Предмет дослідження – педагогічні умови формування гуманістичних цінностей молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва.
Для розв’язання поставлених завдань було застосовано наступні методи дослідження: методи теоретичного дослідження (аналіз психолого-педагогічної літератури, систематизація, узагальнення, порівняння).
Теоретичне значення дослідження полягає в узагальненні наукового матеріалу щодо проблеми формування гуманістичних цінностей у молодших школярів засобами образотворчого мистецтва.
Практичне значення полягає у розробці рекомендацій для батьків щодо створення сприятливих умов для формування гуманістичних цінностей у молодших школярів засобами образотворчого мистецтва. Поданий матеріал може використовуватися педагогами початкових класів, керівниками гуртків, батьками, а також для організації індивідуальної та групової роботи з дітьми.
Розроблені педагогічні умови й методичні рекомендації із формування ціннісних орієнтацій молодших школярів засобами образотворчого мистецтва можуть бути використані вчителями початкових класів, вихователями груп продовженого дня при індивідуальній та груповій роботі з дітьми для розвитку емпатії, їх творчого потенціалу, культури мислення і глибшому розумінню гуманістичних цінностей.
Курсова робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. Основний текст роботи викладено на 90 сторінок. Загальний обсяг роботи – 99 сторінок.