Зразок роботи
Актуальність теми. Виховання самостійності як основної якості у дітей старшого дошкільного віку – складний і багатогранний процес, що вимагає цілеспрямованої роботи. Одним із засобів формування особистості є гра, яка створює умови для самостійної діяльності дітей, прояву ними цілеспрямованості, ініціативи, самостійності, творчості, пізнавального інтересу та інших критеріїв самостійності.
У сучасних теоретичних та експериментальних працях наголошується на формуванні таких показників самостійності, як: цілеспрямованість (А. Бондаренко, А. Матусик), активність (Р. Миронова), ініціативність (О. Старинська, Т. Ткачук), наполегливість (З. Діхтяренко). , самооцінка (С. Ладивір, І. Мельник), креативність (Г. Ожиганова), креативність (Л. Шульга), пізнавальна активність (І. Литвиненко) тощо. У більшості з них гра визначається як один із засоби педагогічного впливу на дитину .
Гра є ключовим видом діяльності в дошкільному віці. Цю думку підтверджують сучасні педагогічні дослідження, присвячені вивченню проблем гри та формування особистості дошкільника через ігрову діяльність.
Гра є однією з основ системи фізичного, морального, трудового та естетичного виховання дітей дошкільного віку. Ігрова діяльність активізує дитину, підвищує її життєвий тонус, задовольняє особисті інтереси та соціальні потреби. Враховуючи неоціненну роль гри в житті дитини старшого дошкільного віку, наголошується, що завдання та зміст ігрової діяльності визначаються освітніми лініями базового компонента дошкільної освіти в Україні: освітньою лінією «Особистість дитини». дитина". формує такі інваріантні компетентності: рухову, здоров’язберігаючу, особистісну; Напрям освіти «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», компетентності: професійна, технологічна, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична, дослідницька; Освітня лінія «Дитина в природному середовищі», постійні вміння: природничо-екологічні, вміння, спрямовані на сталий розвиток; Освітня лінія «Гра дитини», інваріантна компетентність – гра; Освітня лінія «Дитина в соціумі» Компетентність – соціально громадянська; Інваріантні компетентності освітньої лінії «Мова дитини»: мовна, комунікативна, літературно-мистецька; Освітня лінія «Дитина у світі мистецтва», постійна компетентність – художня.
На педагогічні можливості гри вказували у своїх працях Л. Виготський, О. Запорожець. Творчість О. Андрейчик, Н. Ветлугіна, О.Голуб, В. Кузьменко, В. Ляшенко.
Орієнтирами для вивчення цього є Національна стратегія розвитку освіти України на 2012–2023 роки, Закон України «Про освіту», Закон України «Про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини. проблема. Забезпечення умов для розвитку та соціалізації дітей та підлітків виділено у зазначених документах як один із стратегічних напрямків розвитку освіти.
Незважаючи на те, що ігрова діяльність дошкільного віку є найважливішою, її значення не зменшується. Отже, суть проблеми полягає у впливі гри на розвиток самостійності дітей. У грі створюється позитивний емоційний фон, на якому найбільш активні всі психічні процеси. Тому подальше вивчення проблематики використання ігрових методів і способів, їх послідовності та взаємозв’язку для розвитку самостійності є актуальним і потребує подальшого дослідження, що зумовило вибір теми магістерського дослідження: «Виховання самостійності в дітей у старшому шкільному віці через ігри»