Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. На різних етапах розвитку цивілізованого суспільства зверталася увага на дітей з особливими освітніми потребами. За результатами досліджень Всесвітньої організації охорони здоров’я, які проводились в Україні у 2023 році серед дітей віком від 0 до 18 років, на 19.2% зріс показник інвалідності, порівняно з 2021–2022 роками. Саме така тенденція зростання кількості учнів з ООП підштовхує сучасну систему освіти до оптимізації взаємодії вчителя і учня з особливими освітніми потребами.
Варто зазначити, що навчання у закладах освіти дітей з ООП регламентувалося рядом законодавчих актів та комплексом правил як для самих дітей, так і для закладів освіти та педагогів.
Питання оптимізації взаємодії вчителя і учня з особливими освітніми потребами досліджували безліч українських та зарубіжних педагогів та науковців, такі як Т. Боровисюк, Ю. Бугера, Н. Гевчук, Н. Гуменюк, Е. Данілавічютє, Н. Дідик, Дж. Джонсон, Л. Дрозд, Дж. Ендрюс, К. Ковтонюк, А. Колупаєва, О. Ляска, Л. Малишева, О. Мартинчук, Л. Миськів, Д. Мітчелл, Н. Пшенична, Н. Сидоренко, Н. Софій, О. Таранченко, А. Фаін та інші.
Дотримуючись Конвенції ООН про права дитини, в якій зазначено, що всі діти рівні у своїх правах та мають право на освіту, а також спираючись на Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», важливо зазначити, що з 2015 року у системі освіти України активно почали створювати інклюзивне освітнє середовище, в якому вчитель та учень зможуть налагодити взаємодію для більш ефективного навчання та розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
Об’єкт дослідження – взаємодія вчителя та учня з особливими освітніми потребами.
Предмет дослідження – чинники та шляхи оптимізації взаємодії вчителя та учня з ООП в освітньому процесі.
Мета дослідження: теоретично та емпірично обґрунтувати оптимізацію взаємодії вчителя та учня з особливими освітніми потребами, розробити методичні рекомендації для педагогів щодо покращення умов взаємодії вчителя і учня з особливими освітніми потребами.
Виходячи з мети нашого наукового дослідження, ми визначили наступні завдання дослідження:
1. Розкрити зміст, сутність та особливості взаємодії вчителя і учня з ООП в освітньому процесі;
2. Визначити та проаналізувати чинники, які впливають на взаємодію вчителя і учня з ООП;
3. Визначити шляхи оптимізації взаємодії вчителя і учня з ООП, теоретично їх обґрунтувати;
4. Провести емпіричне дослідження проблеми чинників, що впливають на взаємодію вчителя і учня з ООП;
5. Розробити корекційно-розвиткову роботу щодо підвищення рівнів чинників, які впливають на взаємодію вчителів та учнів з ООП, спираючись на результати емпіричного дослідження.
6. Провести повторне емпіричне дослідження з метою уточнення ефективності розробленої корекційно-розвиткової програми.
Методи дослідження: методи теоретичного дослідження (аналіз наукової літератури, систематизація, узагальнення, порівняння), методи емпіричного дослідження (констатувальний та формувальний етап дослідження, методика «Мотивація до успіху» Т. Елерса, опитувальник для визначення типу мотивації учнів за емпатійними тенденціями (адаптована методика А. Мехрабіена та Н. Епштейна), методика діагностики соціально-психологічної адаптації К. Роджерса і Р. Даймонда., методика А. Фурмана «Визначення особистісної адаптованості школярів», метематико-статистичний метод (метод кількісного та якісного аналізу даних).
Методологічне підґрунтя дослідження:
- питання інклюзивної освіти та забезпечення освітніх потреб осіб з особливими освітніми потребами (Н. Гуменюк, К. Єгорова, О. Мартинчук, А. Колупаєва, М. Порошенко);
- теоретичні засади організації освітнього процесу, стратегій навчання виходячи з індивідуальних можливостей дітей з особливими освітніми потребами (Дж. Дьюї, Е. Данілавічютє, А. Колупаєва, О. Таранченко);
- класифікації та забезпечення освітніх потреб учнів з особливими освітніми потребами (І. Білозерська, В. Бондар, Л. Будяк, Дж. Джонсон, Дж. Ендрюс, А. Колупаєва).
Апробацію результатів дослідження було здійснено на:
1. Міжнародній міждисциплінарній науково-практичній конференції «Педагогіка мистецтва для збереження і розвитку психічного і фізичного здоров’я та культурного зростання особистості впродовж життя»
2. V Міжнародній міждисциплінарній науково-практичній конференції студентів та молодих вчених «Освітні і культурно-мистецькі практики в контексті інтеграції України у міжнародний науково-інноваційний простір в умовах воєнного часу»
Структура наукової роботи: робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаних джерел, додатків, 13 таблиць, 10 малюнків в основному тексті, 22 таблиць, 0 малюнків у додатках. Основний текст роботи викладено на 63 сторінці. Загальний обсяг роботи – 100 сторінок.