Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Дошкільний вік вважається періодом розквіту дитячої пізнавальної активності. У Базовому компоненті дошкільної освіти в освітній ліні «Дитина у сенсорно-пізнавальному просторі» зазначено, що проявами такої активності є інтерес дитини до довкілля та самої себе; активне сприймання предметів, об’єктів, людей, подій. Пізнавальні потреби при цьому здебільшого зумовлені новими враженнями, а потреба досліджувати виникає ситуативно. Дитина вчиться від самого народження – від батьків, родичів, друзів, довкілля. Не дарма ж дітей називають дослідниками – «чомусиками» – вони навчаються всюди і завжди. Пізнавальні інтереси дитини виникають не самі собою, вони – результат виховання дитини в дитсадку та вдома і потребують безпосереднього керівництва з боку вихователів та батьків. Головне завдання дорослих – спрямувати пізнавальні інтереси дітей у потрібне русло, спонукати їх навчатися і отримувати цінний досвід, розвивати природну допитливість, активність, формувати вміння аргументувати, розмірковувати, переконувати.
Науковці Вєтлугіна Н, Лейтес Н, Лернер І, Новлянська З. виокремлюють різноманітні шляхи розвитку пізнавальних здібностей. Однією з ефективних та цікавих є дослідницька діяльність. Проте, на думку Г.Ващенко, за дошкільного віку може бути мова тільки про систему заходів, що мають підготувати дитину до елементарних форм шкільної дослідницької роботи. К. Ушинський вважає, що в дошкільний період вирішальну роль у вихованні пізнавальних здібностей загалом та операцій мислення зокрема відіграють батьки, оскільки саме вони в першу чергу постійно спілкуються з дитиною, стимулюють її допитливість, відповідаючи на чисельні запитання. Відповідно до змісту діючих програм розвитку дітей дошкільного віку («Дитина», «Українське дошкілля», «Впевнений старт») виокремлені завдання розвитку пізнавальних здібностей.
Мета дослідження - виявити ,теоретично обґрунтувати та експериментально дослідити результативність пізнавальних здібностей у процесі розумового виховання.
Обрана тема зумовила такі завдання дослідження:
- виявити стан проблеми пізнавальних здібностей дітей ;
- теоретично обґрунтувати педагогічні умови розвитку пізнавальних здібностей;
- виокремити критерії та рівні розвитку пізнавальних здібностей;
- експериментально дослідити рівень розвитку дітей та дати характеристику стану досліджуваної проблеми в практиці ДНЗ;
Об’єкт дослідження: розумове виховання дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дослідження: педагогічні умови пізнавальних здібностей у процесі розумового розвитку.
Гіпотеза дослідження ґрунтується на припущення: пізнавальні здібності дітей старшого дошкільного віку будуть розвинуті за таких педагогічних умов:
- правильно та ефективно підібраних методики з розвитку пізнавальних здібностей ;
- систематично та цілеспрямовано застосовані в практиці ДНЗ.
У процесі дослідження для розв’язання поставлених завдань і перевірки та висунутого припущення було використано комплекс методів:
а) теоретичні: аналіз і синтез наукової та методичної літератури, що дали змогу детальніше розглянути проблеми та шляхи їх вирішення;
б) емпіричні: цілеспрямоване і систематичне спостереження за навчальною діяльністю дітей старшого дошкільного віку, проведення педагогічного експерименту ,що дав змогу виявити результативність експериментальної роботи , ефективність запропонованих методик;
в) статистичні: здійснення аналізу отриманих результатів під час проведення експериментальної роботи.
Експериментальна база дослідження: комунальний дошкільний навчальний заклад, у групі старшого дошкільного віку, всього було залучено до участі в експерименті 22 дошкільника.
Структура роботи: вступ, два розділи, висновки до розділів, загальні висновки, список використаних джерел, додатки. Загальний обсяг роботи - 46 с.