Зразок роботи
ВСТУП
На тлі формування національної держави та оживлення духовної культури українського народу, виникає нагальна необхідність в вихованні всебічно розвиненої особистості, здатної орієнтувати свою життєдіяльність на принципи гуманістичного суспільного розвитку та особистого саморозвитку, ґрунтуючись на засвоєнні загальнолюдських цінностей.
Дитячі роки визначають основи інтелектуального становлення особистості, формування різних потреб, поглядів та ідеалів. Саме тому цей період є найсприятливішим і важливим. Раннє та активне втягнення у процес засвоєння естетичного навколишнього світу допомагає забезпечити ефективніше й глибше формування естетичних інтересів, сприяє духовному розвитку особистості.
Одним із ключових напрямків вдосконалення змісту загальної підготовки дошкільників, визначених у Державній національній програмі "Освіта / Україна ХХІ століття", є забезпечення естетичного самопочуття особистості, оволодіння мистецькими цінностями та знаннями, формування естетичних цінностей, виходячи з родинного виховання [10, с.23].
Отож, необхідний не лише глибокий аналіз теорії естетичного виховання дітей, а й дослідження, аналіз, узагальнення та творче використання позитивного педагогічного досвіду, накопиченого протягом історії людства.
Психологічні аспекти естетичного самопочуття дитини відображені в працях П.П. Блонського, Л.С. Виготського, О.В. Запорожця, А.Д. Кошелевої, Г.С. Костюка, О.М. Леонтьєва, Г.О. Люблінської, А.К. Маркової, А.В. Петровського та інших.
Питання теорії естетичного самопочуття особистості отримали своє відображення в працях А.І. Бурової, В.Г. Бутенка, Н.О. Ветлугіної, Н.С. Вітковської, І.Ф. Гончарової, М.Б. Євтуха, Н.В. Краснової, Б.Т. Лихачова, О.О. Лобача, Л.М. Масол, С.Г. Мельничука, Л.П. Печко (Росія), І.Ф. Смольянінова, В.М. Шацької, Г.П. Шевченко, Л.В. Школяр (Росія), Е.М. Тершилова, А.Б. Щербо та інших.
Аналізуючи психолого-педагогічну літературу та звертаючись до результатів попередніх досліджень, стає очевидним, що проблема естетичного благополуччя дітей дошкільного та молодшого віку не була належним чином розглянута. Актуальність цієї проблеми для теорії і практики педагогіки вимагає більш глибокого аналізу творчого спадку В.О. Сухомлинського.
Виходячи з важливості та недостатньої теоретичної та практичної розробки даної теми, було обрано тему курсової роботи "Естетичне благополуччя дитини в світі та у дошкільних навчальних закладах".
Об'єктом дослідження є естетичне благополуччя дитини.
Предметом дослідження є процес розвитку естетичного благополуччя особистості дітей дошкільного віку.
Метою дослідження є науковий аналіз проблеми естетичного благополуччя дітей дошкільного віку.
Для досягнення цієї мети ставляться такі завдання:
Вивчити стан теорії і практики естетичного благополуччя дітей дошкільного віку.
Узагальнити досвід навчальних закладів, які впроваджують ідеї видатного вченого у навчально-виховний процес дошкільних закладів та початкової школи, розкрити гуманістичний та новаторський підхід до цієї проблеми.
Розробити методичні рекомендації на основі наукового аналізу педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського для впровадження їх у процес естетичного благополуччя особистості дітей дошкільного віку.
Дослідження базується на філософському погляді на людську особистість як сукупність взаємовідносин з навколишнім середовищем, суспільством та природою. Використання спадщини видатних вітчизняних педагогів у сучасній школі відповідає доцільності та необхідності творчого підходу.
Методи дослідження у цій роботі включають історико-теоретичний аспект вивчення літературних джерел, синтез, порівняння, узагальнення і систематизацію зібраних фактів і даних. Додатково проведено аналіз передового педагогічного досвіду з впровадження педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського в навчально-виховний процес.
Основу роботи складають педагогічні та літературні твори В.О. Сухомлинського, а також наукові праці сучасних дослідників.
Новизна отриманих результатів полягає у комплексному аналізі педагогічних ідей В.О. Сухомлинського щодо естетичного благополуччя дітей дошкільного віку. Вивчено та розкрито зміст, форми, методи та основні принципи естетичного благополуччя дітей дошкільного віку в спадщині цього видатного педагога. Також досліджено провідні тенденції використання педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського в дошкільних освітніх закладах та початковій школі.
Значущість роботи в теоретичному плані полягає в тому, що вона базується на комплексному історико-педагогічному аналізі, який дозволив виявити та розкрити погляди В.О. Сухомлинського на естетичне благополуччя дітей дошкільного віку. Особливості цього благополуччя виявлені та описані в роботі.
У практичному аспекті дослідження розкрито досвід В.О. Сухомлинського з естетичного благополуччя дітей дошкільного віку, який може бути творчо використаний педагогічними працівниками дошкільних закладів та вчителями початкових класів під час навчально-виховного процесу з дітьми та взаємодії з батьками.
Результати дослідження були представлені на студентських науково-практичних конференціях та опубліковані в студентському збірнику.