Зразок роботи
ВСТУП
В.О. Сухомлинський – педагог, який має свій самобутній, оригінальний почерк. В його змістовних, самобутніх, емоційно насичених творах піднімаються і вирішуються надзвичайно важливі проблеми виховання і навчання, наведені глибоко мотивовані, перевірені багаторічним практичним досвідом відповіді на важливі питання про те, як саме потрібно виховувати дітей та підлітків, щоб вони стали свідомими і активними громадянами, патріотами своєї країни. В.О. Сухомлинський був вдумливим дослідником дитячої душі, він був тісно пов’язаний зі школярами різного віку, для них він – старший товариш, що щиро поділяє хвилювання дитинства і юності. [25, с 24]
Актуальність дослідження. Творчість Сухомлинського з кожним роком залучає усе більш пильну увагу світової наукової і педагогічної громадськості як у нашій країні, так і за рубежем. Розроблена ним педагогічна система не тільки збагатила педагогічну науку новаторськими ідеями і положеннями, внесла вклад як у теорію, так і в практику утворення і виховання, але і стала значним, революційним етапом у розвитку вітчизняної педагогічної думки.
Сучасний розвиток української держави, вибір курсу на демократизацію суспільства та інтеграцію до загальноєвропейського інтелектуально-освітнього й науково-технічного простору, відповідно до положень Болонської декларації, передбачає впровадження нових норм і стандартів в освіті, науці і техніці України, поширення власних культурних і науково-технічних здобутків, що вимагає відповідних змін у професійній підготовці майбутніх фахівців, пошуку та впровадження інноваційних підходів і технологій щодо формування нової генерації вчителів загальноосвітніх навчальних закладів, педагогів-лідерів. У визначених умовах зростає розуміння більшої частини українського суспільства, політичної та академічної еліти потреби встановлення, зміцнення інтелектуального, культурного, соціального й науково-технічного потенціалу нашої держави.
На даний час усе зрозумілішим стає той факт, що не тільки теоретичні знання, а й сукупність їх із практичними знаннями, вміннями та навичками, переконаннями є найважливішим показником усебічно підготовленого фахівця. Важливим компонентом професійної підготовки сучасного педагога є формування його особистісних умінь і навичок, пов’язаних із новими мотиваціями, організацією власної діяльності, створенням позитивної атмосфери колективу та вмінням працювати в ньому, здатністю ефективно діяти в умовах невизначеності та робити свідомі рішучі кроки.
Досвід та практика свідчать, що кожний учитель повинен уміти прогнозувати хід і результати власної та учнівської діяльності, планувати, організовувати різноманітні форми навчально-виховної роботи зі школярами; коригувати її за результатами контролю та аналізу; забезпечувати всебічний розвиток і формування необхідних якостей учнів, ураховуючи їхній індивідуально-психологічні особливості; співпрацювати з колегами, керівництвом школи, батьками учнів, громадськістю. Так, учитель у своїй щоденній педагогічній діяльності виконує основні функції управління (прогноз, організація, регуляція, коригування, контроль, аналіз), виконання яких вимагає наявності відповідних знань, управлінських умінь, навичок, здібностей і готовності до управління. Отже, підготовка майбутніх учителів до професійної діяльності в сучасних ринкових умовах є неможливою без формування управлінських умінь.
Розв’язок такого важливого та актуального завдання вищої школи, як формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів певною мірою полягає у вміло організованій поза навчальній роботі, яка дає студентам великі можливості для самопізнання, самовираження, самоствердження; розвитку талантів, здібностей, інтересів, включаючи інтерес до управлінської діяльності; збагачення культурного, інтелектуального потенціалу; засвоєння системи норм, зразків поведінки та цінностей. Завдяки цьому відбувається розширення професійного кругозору, формування вмінь і навичок, закріплення знань студентів. Саме в поза навчальній діяльності розвивається здатність до управлінської діяльності – поєднання особистого досвіду, інтуїції, імпровізації, професійних знань, навичок і вмінь. Отже, щоб сформувати достатній рівень управлінських умінь майбутніх учителів, потрібно визначити зміст і технологію поза навчальної діяльності, які будуть максимально професійно спрямованими.
Вивчення стану формування управлінських умінь майбутнього вчителя констатує, що рівень володіння управлінськими уміннями студентами вищих педагогічних навчальних закладів не відповідає вимогам сучасного ринку праці. На нашу думку, причиною існуючого стану є недостатня розробленість проблеми формування управлінських умінь майбутнього вчителя у поза навчальній діяльності.
Останнім часом з питання підготовки студентів вищих навчальних закладів до професійної управлінської діяльності в нових соціально-економічних умовах захищено ряд дисертаційних досліджень, зокрема в таких напрямах: формування особистості майбутнього вчителя в поза навчальній діяльності (В. В. Бондар, Л. Р. Пелех); розвиток професійних умінь і здібностей (А. М. Клочко, Л. А. Пермінова); деякі аспекти формування управлінських умінь і навичок (комунікативних умінь майбутніх менеджерів у процесі вивчення іноземних мов – Л. О. Сікорська; організаторських та управлінських умінь в учнів ліцею бізнесу – Л. І. Паращенко; управлінських навичок в учнів вищих професійних училищ невиробничої сфери – Л. М. Сергеєва).
Водночас ці дослідження лише частково розкривають особливості підготовки майбутніх учителів до управлінської діяльності в сучасних умовах і не висвітлюють застосування відповідних педагогічних технологій формування управлінських умінь початкових класів вищих педагогічних навчальних закладів.
Проведений аналіз джерельної бази дає можливість констатувати, що на сучасному етапі накопичений певний досвід дослідження управлінських умінь особистості. Проте залишаються поза увагою і потребують всебічного комплексного вивчення та осмислення питання формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів, що забезпечить підвищення рівня їхнього професіоналізму та компетентності, відповідатиме новим соціальним і освітнім тенденціям.
Актуальність означеної проблеми, її соціальна значущість, недостатня теоретична розробленість і необхідність її практичної реалізації в діяльності вищих навчальних закладів обумовили вибір теми дипломного дослідження: “Формування управлінських умінь у майбутніх вчителів початкових класів”.
Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці ефективності змісту та технології формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів.
Для досягнення мети дослідження необхідно вирішити такі завдання:
1. Проаналізувати стан проблеми формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів в педагогічній теорії та практиці.
2. Розкрити сутнісні характеристики основних понять дослідження “управлінські вміння”, “формування управлінських умінь”.
3. Визначити критерії та рівні сформованості управлінських умінь майбутнього вчителя.
4. Розробити, науково обґрунтувати та експериментально перевірити зміст і технологію формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів.
5. Підготувати методичні рекомендації для викладачів вищих навчальних закладів щодо формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів.
Об’єкт дослідження – професійна підготовка майбутнього вчителя до управлінської діяльності.
Предмет дослідження – зміст і технологія формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів.
Гіпотеза дослідження ґрунтується на припущенні, що формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів буде ефективним за таких умов:
• оновлення змісту навчальних дисциплін та педагогічно доцільного відбору форм, методів, засобів позанавчальної діяльності;
• упровадження розробленої технології формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів вищого педагогічного навчального закладу;
• методичного забезпечення формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів.
Для досягнення поставленої мети та розв’язання завдань використано комплекс взаємопов’язаних методів дослідження: 1) теоретичні – аналіз психолого-педагогічної, філософської, навчально-методичної літератури, що дало можливість уточнити сутнісні характеристики основних понять дослідження відповідно до його предмета і об’єкта; порівняння, систематизація та узагальнення теоретичних і емпіричних даних, за допомогою яких визначено стан формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів; 2) емпіричні – діагностичні: педагогічне спостереження, опитування (інтерв’ю, бесіди), анкетування, тестування, що сприяли визначенню стану формування управлінських умінь майбутнього вчителя в поза навчальній діяльності вищого навчального закладу; прогностичні: моделювання, проектування технології процесу формування управлінських умінь; узагальнення незалежних характеристик, рейтинг (експертні оцінки) для виявлення рівня сформованості управлінських умінь в учасників експерименту; експериментальні: педагогічний експеримент; 3) методи математичної статистики – для систематизації та обробки результатів дослідження.
.
Теоретичну основу дослідження становлять праці з проблем формування особистості та її розвитку в процесі діяльності (І. Д. Бех, Л. С. Виготський, С. Д. Максименко та ін.); удосконалення навчально-виховного процесу в закладах вищої освіти (В. П. Андрущенко, І. А. Зязюн, Л. М. Карамушка, В. Г. Кремень, В. І. Луговий, С. О. Нікітчина, С. О. Сисоєва та ін.); теорії та практики організації поза навчальної виховної роботи (О. А. Дубасенюк, Н. Г. Ничкало, П. М. Щербань та ін.).
Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше теоретично обґрунтовано зміст і технологію формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів; визначено критерії та рівні сформованості управлінських умінь; уточнено сутнісну характеристику понять “управлінські вміння”, “формування управлінських умінь”, “система поза навчальної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах”; подальшого розвитку набула методика формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в реалізації змісту та технології формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів вищого навчального закладу, у розробці та впроваджені у навчально-виховний процес державних вищих навчальних закладів методичних рекомендацій для викладачів щодо формування управлінських умінь майбутнього вчителя початкових класів.