Зразок роботи
ВСТУП
Розвиток усного і писемного мовлення є провідним принципом навчання рідної мови в початкових класах, який пронизує і об’єднує всі сторони мовленнєвої діяльності учнів.
З перших уроків української мови діти в доступній для них формі засвоюють основні функції мовлення. усного і писемного мовлення є важливим засобом спілкування, обміну думками й почуттями між людьми, передачі й засвоєння певної інформації, колективного досвіду людства.
У розвитку усного і писемного мовлення чітко визначаються такі лінії: удосконалення звуковимови і культури мовлення, робота над збагаченням, уточненням і активізацією словника, удосконалення граматичного ладу мовлення, робота над зв’язним мовленням.
Термін “розвиток мовлення” використовується також у вузькому методичному значенні – це спеціальна навчальна діяльність учителя і учнів, направлена на оволодіння мовленням. Основними умовами успішного розвитку усного і писемного мовлення учнів у школі є розвиток фізіологічних механізмів мовлення; потреба спілкування, вираження думки; наявність мовленнєвого середовища, що живить розвиток усного і писемного мовлення дитини; оволодіння культурою мовлення. Розвиваючи усного і писемного мовлення розвивається мислення.
Учені-методисти розробили систему розвитку усного і писемного мовлення учнів, яка широко використовується в школі. Вона включає організацію мовних ситуацій, мовного середовища, словникову роботу, синтаксичні вправи, роботу над текстом, інтонаціями, над виправленням і вдосконаленням мовлення. Вся робота з розвитку усного і писемного мовлення спирається на курс граматики, лексики, фонетики, словотворення, стилістики, а також на теорію усного і писемного мовлення і тексту, яка не входить в програму школи, але використовується як основа методики розвитку усного і писемного мовлення учнів.
Сьогодні проблема розвитку усного і писемного мовлення учнів у школі є дуже актуальною. Оскільки діти не завжди можуть чітко висловити свої думки, їм бракує активного словникового запасу. Отож, завдання школи полягає у забезпеченні можливості розвивати своє усного і писемного мовлення на уроках.
Проблемою розвитку усного і писемного мовлення займалося багато вчених, зокрема: Львов М.Р., Горошковська О.Н., Лідман-Орлова Г.К., Рамзаєва Т.Г., Ладиженська Т.А., Каніщенко А.П., Мельничайко О.І., Пентилюк І.І. А.А, Венгер, П.П. Блонський, Л. С. Виготський, Л. Р. Войтко, Д. Б. Ельконін, О.О. Леонтьєв, Р.Р. Лурія, Г.О.Люблінська, В.О. Біль та інші.
Проте, дана проблема не є науково обґрунтованою у повному обсязі і тому залишається актуальною, що визначається і потребою сучасної початкової школи, оскільки проблема розвитку усного і писемного мовлення учнів молодших класів, а саме збагачення словникового запасу завдяки ілюстративному матеріалу була, є і буде визначати формування мовно-національної свідомості дитини, основи якої закладаються на уроках рідної мови.
Об’єктом дослідження – є мовленнєва ґенеза молодших школярів
Предмет дослідження – шляхи розвитку усного і писемного мовлення учнів початкових класів.
Мета дослідження – розробити теоретичні і практичні засади ефективних прийомів навчання у процесі розвитку усного і писемного мовлення молодших школярів.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати науково-методичну літературу з проблем розвитку усного і писемного мовлення молодших школярів.
2. Визначити психологічні та лінгвістичні умови розвитку усного і писемного мовлення молодших школярів.
3. Дослідити особливості монологічного та діалогічного мовлення.
4. Здійснити методичний аналіз методичних шляхів розвитку зв’язного мовлення.
5. Розробити комплекс вправ і завдань для розвитку усного і писемного мовлення молодших школярів.
Методи дослідження :
вивчення та аналіз психолого-педагогічної і методичної літератури;
аналіз власного та вивчення передового педагогічного досвіду вчителів;
бесіда;
Структура роботи: дипломна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел.