Зразок роботи
Вступ
Дати дітям радість праці, радість успіху
у навчанні, запалити в їхніх серцях почуття
гордості, власної гідності — це перша заповідь
виховання. Успіх у навчанні — єдине джерело
внутрішніх сил дитини, які породжують енергію
для подолання труднощів та бажання вчитися.
В. О. Сухомлинський
Сучасне життя розвивається бурхливими темпами, тому відбулися вагомі зміни у системі освіти. Учитель, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі оволодіння гуманістичними цінностями, нормами демократичної культури.
Тому вважаю, що головна мета школи – збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини, виховати людину з широким розумінням своїх обов’язків, з незалежним високим розвиненим розумом, таку людину, яка проведе в життя свою незалежну думку. Ця людина має бути творчою та успішною. А нова школа – школою творчості та успіху.
Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня, перевагою репродуктивної діяльності над пошуковою не відповідає вимогам часу. Тому настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукає до пошуків. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні технології навчання. Саме цим обумовлюється актуальність проблемного питання над яким працюю упродовж багатьох років.
Аналіз сучасної педагогічної літератури свідчить, що зміни неможливі без застосування на уроках інтерактивних технологій, які ґрунтуються на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільному обміні думками тощо.
Мета роботи – з’ясувати суть інтерактивного навчання, його переваги в навчально-виховному процесі, звернути увагу на сутність сучасного уроку, зокрема уроків української мови та літератури. Передусім варто з’ясувати переваги інтерактивного навчання.
Реалізація інтерактивних технологій на уроках української мови має конкретну мету: створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність.
У даній роботі я пропоную добірку інтерактивних методів навчання, які я використовую на уроках.
Своє завдання як учителя я розумію насамперед у вихованні учня як активно мислячої особистості, що зможе творчо підійти до матеріалу, який вивчається.
Використання інтерактивних методів навчання завжди було ключовою проблемою теорії й практики освіти. Подальший пошук шляхів та засобів залучення учнів до активної освітньої діяльності пов’язаний із соціальними процесами, що відбуваються в суспільстві, із розвитком науково-технічного прогресу, а у зв’язку з цим - із новим ставленням до пошуку інформації та здобування нових знань.
Перед сучасною школою постають нові проблеми виховання соціально активної людини, яка може вільно орієнтуватися в потоках різноманітної інформації, уміє вчасно знайти потрібні знання та інформацію, тобто людини, у якої мовленнєва активність є стійкою рисою особистості.
І завдання вчителя полягає в тому, щоб не тільки не «замулити» джерела здібностей, якими обдарувала дитину природа, а й розвинути ці здібності, створити всі умови для самореалізації, самовдосконалення, самоосвіти дитини, спрямовуючи її діяльність у правильне русло.
Психологи стверджують, що найбільший ефект у засвоєнні знань дає навчання інших і активне навчання. Учитель має організувати такий процес навчання, при якому учні брали б активну участь у проведенні занять. Життя потребує, щоб дитина у школі навчалася мислити.
Адже більшість проблем, що виникають у науці, техніці, культурі не мають однозначного й простого розв’язання, а школа не може бути осторонь суспільного життя. Саме тому у своїй практиці я використовую інтерактивні методи й прийоми для активізації пізнавальної активності учнів, формування мовленнєвих навичок та творчих здібностей на різних етапах уроку та в позаурочний час.