Зразок роботи
Проблема виховання моральних якостей у підростаючому поколінні, її гострота не слабшали ніколи. У суспільстві дана проблема набуває особливої актуальності. Соціально-економічні та політичні зміни в нашій країні спричинили зміни і у сфері моральних цінностей і норм поведінки в суспільстві. У моральному вихованні сучасних дітей з'явилися негативні тенденції: книги пішли на другий план, їхнє місце зайняв екран телевізора та комп'ютера. Персонажі казок, герої мультфільмів, які дивляться сучасні дошкільнята, не завжди відрізняються моральною чистотою та високою духовністю. Матеріальні цінності в багатьох сім'ях височіють над духовними, тому у дітей спотворені уявлення про громадянськість і патріотизм, справедливість і доброту, милосердя і великодушність. У гонитві за розвитком інтелекту багато батьків не беруть до уваги необхідність роботи над вихованням душі своєї дитини, над розвитком моральних і духовних якостей маленької людини. Не завжди батьки розуміють, що без цих якостей накопичені знання можуть виявитися марними. І як результат цього – емоційна, вольова та духовна незрілість дорослої особистості.
Останнім часом у суспільстві стала дуже гостро відчуватися нестача свідомо прийнятих більшістю громадян принципів та правил життя, відсутність згоди у питаннях коректної та конструктивної соціальної поведінки, вибору життєвих орієнтирів. Сьогодення та майбутнє нашого суспільства та держави визначаються духовно-моральним здоров'ям народу, дбайливим збереженням та розвитком його культурної спадщини, історичних та культурних традицій, норм суспільного життя, збереження національного надбання нашої неньки України.
Тому на етапі розвитку освіти моральне виховання є одним із найважливіших завдань у вихованні підростаючого покоління.
Актуальність проблеми морального виховання у сучасній Україні відображена і в державному освітньому стандарті дошкільної освіти (ДОСДО). У державному освітньому стандарті висунуте одне із завдань формування загальної культури вихованців, розвиток їх моральних, інтелектуальних, фізичних, естетичних якостей, ініціативності, самостійності та відповідальності [17]. Відповідно до стандарту, соціально комунікативний розвиток спрямовано на засвоєння норм і цінностей, прийнятих у суспільстві, у тому числі моральні та моральні цінності.
Дошкільний вік – найважливіший етап у розвитку дитини. Саме в цей період дитина долучається до миру суспільних цінностей. Саме в цьому віці дитина входить у цей величезний, дивовижний і прекрасний світ. Тільки в дошкільному віці закладається основа системи моральних цінностей, яка визначатиме ставлення дорослої людини до світу та її проявів у всьому його різноманітті.
У дошкільника формуються основи ставлення до себе, до близького оточення та суспільства в цілому. У процесі морального виховання поглиблюються та розширюються поняття про рідних людей у сім'ї, щеплюються навички доброзичливого спілкування з однолітками, даються уявлення про безпосереднє (будинок, двір, вулиця, місто) та далеке оточення (край, країна).
Моральне виховання дошкільника – це цілеспрямований педагогічний вплив щодо ознайомлення дитини з моральними нормами поведінки у процесі різної діяльності.
Перед дошкільною педагогічною наукою і практикою нині стоять завдання створення найефективніших умов формування морального поведінки дітей. Особливого значення набувають питання формування в них гуманного ставлення до однолітків, дорослих людей, а також до природи та різної діяльності [4] .
Формування особистості дитини, виховання в неї правильного ставлення до навколишнього, певної моральної позиції – складний педагогічний процес. Зараз підвищується інтерес до морального вихованню як вчених теоретиків, так і практичних працівників освіти.
Протягом століть багато просвітителів, філософів, письменників і педагогів цікавилися моральним вихованням. Це Я.А. Коменський, К.Д. Ушинський, Л.М. Толстой, А.С. Макаренко, В.А. Сухомлинський, Н.І. Болдирєв, І.Ф. Харламов, І.С. Мар`єнко - вони освячують у роботах сутність морального виховання. Важливе значення у моральному розвитку надавали старшому дошкільного віку Б.С. Волков , В.В. Давидов , А.А. Люблінська , B.C. Мухіна , А.Ж. Овчиннікова , Д.Б. Ельконін
Моральне виховання дітей дошкільного віку є одним із найскладніших завдань виховання в умовах сучасного дошкільного навчального закладу. Саме моральне виховання є найважливішим завданням практично всіх програм дошкільної освіти.
При всьому різноманітті цих програм педагоги відзначають наростання дитячої агресивності, жорстокості, емоційної глухоти, замкнутості на собі та власних інтересах. Особливо зараз, коли все частіше можна зустріти жорстокість та насильство, проблема морального виховання стає дедалі актуальнішою. У зв'язку з цим відбір та раціональне використання різноманітних засобів і методів виховання моральних якостей особистості є в даний час одним із головних завдань, яке переслідують педагоги дошкільних навчальних закладів.
На думку багатьох педагогів (Л.С.Виготський; Д.Б.Ельконін; Л.І.Божович, А.В.Запорожець; Я.З.Неверович та ін.) періодом зародження та формування етичних інстанцій, норм моральності та моралі є саме дошкільний вік.
Серед таких засобів, що з найбільшою силою впливають на становлення особистості, знаходиться художня література, яка має багаті пізнавальні, світоглядні, педагогічні, естетичні можливості. Вона представляє
собою один із найважливіших засобів морального виховання. Художня література, як джерело знань і морально-естетичних норм, як транслятор культури і традицій суспільства в усі часи вважалася одним із базових компонентів у вихованні та формуванні повноцінної особистості.
Художня література, даючи пізнання дійсності, розширює кругозір читачів різного віку, дає емоційний досвід, відгук, що виходить за межі того, що могла б придбати людина у своєму житті, формує художній смак, доставляє естетичну насолоду, яка в житті сучасної людини займає велике місце і є однією з її потреб. Але найголовніше, основна функція художньої літератури - це формування у людей глибоких і стійких узагальнених «теоретичних» почуттів, що спонукають їх продумувати, викристалізовувати свій світогляд, що визначають цей світогляд, що перетворюють його на дієву силу, що спрямовує поведінку особистості.
Знайомлячись з художньою літературою, дошкільнята дізнаються про такі моральні поняття, як добро, обов'язок, справедливість, совість, честь, сміливість, співчуття, співчуття. Розмірковуючи про моральне виховання засобами художньої літератури, український методист В. Виноградов писав, що:
«Моральне виховання дітей зовсім не досягається шляхом міркування з ними про мораль і чесноти. Морально-виховне завдання при прочитанні полягає в тому, щоб змусити дітей якомога живіше і повніше переживати моральні настрої, почуття та вчинки героїв, що зображуються. Якщо ці морально-емоційні стани пережиті в уяві дітей, то виховна мета вже досягнуто навіть у тому випадку, якщо після читання не буде ніякої розмови на моральну тему».
Таким чином, виникає явне протиріччя між багатим накопиченим теоретичним та емпіричним матеріалом морального виховання та ситуацією, що склалася недостатнього розвитку та засвоєння дітьми дошкільного віку моральних норм і уявлень.
Це визначило вибір теми нашої роботи: «Використання художньої літератури в процесі морального виховання дітей молодшого дошкільного віку»
Мета дослідження: теоретичне обґрунтування та експериментальне вивчення виховного потенціалу художньої літератури у моральному розвитку дітей молодшого дошкільного віку.
Об'єкт дослідження: процес морального виховання дітей молодшого дошкільного віку.
Предмет дослідження: художня література як морального виховання дітей молодшого дошкільного віку.
Завдання:
- Розглянути поняття морального виховання у психолого-педагогічній літературі; - обґрунтувати актуальність використання художньої літератури як засіб морального виховання дітей дошкільного віку;
- здійснити аналіз літературних джерел із проблеми дослідження;
- Визначити наявний рівень морального розвитку у дітей молодшого дошкільного віку експериментальної та контрольної груп;
- розробити педагогічний проект із використання художньої
літератури у моральному вихованні дітей старшого дошкільного віку, здійснити його апробацію;
Методи дослідження:
Вивчення філософської, психологічної та педагогічної літератури; загальнонаукові методи теоретичного дослідження (аналіз, синтез, класифікація, моделювання, абстрагування, ідеалізація та ін.); проективно-експериментальні методи (проектування та моделювання педагогічних об'єктів, експериментальні заняття); емпіричні методи (бесіда, соціометрія, вивчення нормативної та методичної літератури); методи збирання, обробки та подання результатів дослідно-експериментальної роботи.
База дослідження:Дослідження проводилося у старшій групі на базі
У дослідженні взяли участь 20 дітей молодшого дошкільного віку, 10 із яких – контрольна група, інші 10 – експериментальна.
Теоретична значимість: полягає у вивченні можливостей використання художньої літератури підвищення морального розвитку дітей молодшого дошкільного віку.
Практична значимість: розроблено та реалізовано комплекс занять як педагогічного проекту підвищення рівня морального розвитку дітей молодшого дошкільного віку по досліджуваній темі.
Структура роботи: курсова робота загальним обсягом складається з 55 сторінок: змісту, вступу, двох розділів, списку літератури, 12 таблиць та 1 додатку.