Зразок роботи
ВИСНОВКИ
Виявивши особливості використання Lego-технологій у розвитку креативності дошкільників, ми дійшли таких висновків.
1. Розкрили сутність і характерні особливості креативності особистості. Охарактеризували поняття «креативність» і «творчість» та зафіксували відмінності між ними, визнавши, що креативність постає складником творчості. Визначили творчість як свідому активну діяльність людини, спрямовану на відтворення чи перетворення певних явищ дійсності, а креативність – як здатність особистості сприймати проблему та, використовуючи найоптимальніші для цього можливості, створювати новий, оригінальний продукт. До головних ознак креативності ми віднесли: оригінальність, фантазію, активність, сконцентрованість, чіткість, чуттєвість, евристичність, тобто винахідливість.
2. Проаналізували проблеми формування креативності у дошкільників. Розкриваючи проблеми формування креативності у дошкільників, підкреслили важливість формування креативності, починаючи з дошкільного віку, який як період розвитку особистості виступає сенситивним етапом. На креативних здібностях ди¬тини позначаються психофізіологічні особливості її розвитку, що зумовлюють необхідність формувати здібності до творчої діяльності саме з дошкільного віку. Адже саме в ранньому дитин¬стві складається мотивація креативності, яка пов’язана з переживанням, прийманням власних не-доцільних бажань. Визначили, що проблему креативності, життя як розвитку творчого потенціалу дітей покликані розв’язати нова Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», Державний стандарт дошкільної освіти, програми «Дитина», «Українське дошкілля» та ін. Дійшли висновку, що креативність цілком можливо ефективно розвивати, для чого необхідно удосконалювати методики виховання, які під час ігрової діяльності дітей передбачають володіння різноманітними мистецькими практиками, розробленими технологіями креативного розвитку. Визначили найбільш відомі освітні технології креативного розвитку дітей, зазначивши, що особливе місце у цьому переліку посідають LEGO-технології.
3. Охарактеризували засоби розвитку креативності у вихованців ЗДО. З’ясували, що з-поміж різноманітних засобів, розрахованих на вихованців і здатних впливати на формування їхньої креативності, особлива роль належить сучасним ігровим і мистецьким матеріалам, які завдяки новітнім технологіям і вітчизняному маркетингу є доступними українським дітям дошкільного віку. За їхньою допомогою з’явилися можливості залучати дітей до креативної діяльності, всебічно розвивати особистісні якості дошкільників. Виявили, що серед сучасних засобів дедалі більшої популярності набувають іграшки з психотерапевтичним ефектом та випереджувальним розвивальним потенціалом.
4. З’ясували специфіку використання Lego-технологій у розвитку креативності дітей дошкільного віку. Визначили, що основою цієї технології є конструктор LEGO, який поповнив колекцію інших модульних конструкторів для дітей, але саме цій розробці судилося еволюціонувати від звичайного конструктора з дещо більш різноманітним, ніж у попередників, набором елементів, до навчального матеріалу в багатьох напрямах розвитку дитини, зокрема: логіко-математичному, комунікативно-мовленнєвому, музичному та ін. Впровадження LEGO-технологій також відіграє важливу роль у стимулюванні розвитку креативності дітей, оскільки вони полюбляють багато фантазувати, будувати під час ігрової діяльності. За оцінками вітчизняних і зарубіжних педагогів, використання в роботі з дітьми LEGO дозволяє за менш тривалий час отримати стійкі й позитивні результати у навчально-виховній роботі з дітьми. Розглянули різновиди LEGO-конструкторів, які використовують у ЗДО з дошкільниками.
5. Проаналізували педагогічні умови формування креативності у дошкільників. Встановили, що формування креативності у дошкільників залежить від його педагогічних умов, а саме: створення розвивального середовища, уважне ставлення до незвичних дитячих ідей, адекватне сприймання дитячих помилок, спонукання дітей до творчого розв’язування проблем, надання їм можливостей для дослідження всіх можливих варіантів розв’язання проблем, для знаходження ними оригінальних ідей, акцентування дитячої увагу не на результаті творчої діяльності, а на самому процесі, вміле керівництво з боку креативного виховательсько-педагогічного колективу ДЗО, створення сприятливої психологічної атмосфери та ін. визначили, що до основних педагогічних умов, які сприяють розвитку особистості дошкільника у процесі застосування LEGO-технологій, належать: підвищення рівня компетентності вихователів у використанні LEGO-технології; включення у зміст освітньої діяльності ігрових ситуацій з використанням конструктора LEGO; оснащення та збагачення предметно-розвивального середовища у групі всіма різновидами конструкторів LEGO; педагогічне керівництво діяльністю дітей: необхідно, щоб на заняттях вихователь спілкувався з усією групою і з кожною дитиною індивідуально.
6. Визначили критерії сформованості креативності у вихованців ЗДО. Підкреслили, що до них належать: розуміння вихованцями сутності проблеми; знання загальноприйнятих способів вирішення завдань; здатність до аналізу та синтезу; кмітливість та швидкість знаходження нових способів та варіантів її вирішення; прагнення проявляти креативність; зацікавленість у вирішенні проблемних питань; інтерес до невідомого; потреба у відстоюванні своєї думки; уміння вибудовувати алгоритм вирішення питання, пропонувати різноманітні ідеї в нестандартній ситуації, відстоювати свою думку та приймати думку іншого; удосконалювати, створювати нові форми та об’єкти; спроможність вербально комбінувати, висловлювати варіанти вирішення проблем тощо. Наявність цих критеріїв дозволяє визначити високий, середній і низький рівні сформованості креативності у дітей.
7. Провели констатувальний експеримент формування креативності у дошкільників із використанням LEGO-технологій у трьох вікових групах Мукачівського закладу дошкільної освіти № 10: серед дітей молодшого дошкільного віку (від 3 до 4 років), середнього дошкільного віку (від 4 до 5 років) та старшого дошкільного віку (від 5 до 6 років). Були досліджені 48 вихованців 3 вікових груп, з яких було сформовано контрольні й експериментальні групи по 8 дітей. Нами були виявлені високий, середній та низький рівні сформованості креативності у дошкільників із використанням LEGO-технологій для різновікових груп.
8. Провели формувальний експеримент стану креативності у дошкільників і виявили його результати. Під час його проведення з експериментальними групами трьох вікових категорій (по 8 дітей в кожній) були використані програми, спрямовані на всебічний розвиток дітей. Зазначили, що у ході формувального експерименту вихованцям пропонується безліч вправ, які допомагають дошкільникам розвинути не тільки креативність, а й забезпечують їхнє пізнавальне, соціальне та емоційне зростання. Визначили, що за результатами формувального експерименту кількість дітей дошкільного віку з високим рівнем креативності зросла, а з низьким – зменшилася. При цьому кількість дітей дошкільного віку із середнім рівнем креативності залишилася незмінною. Це дає змогу стверджувати, що запровадження заходів підвищення рівня креативності вихованців в експериментальних групах усіх вікових категорій виявилося ефективним.