Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Робота над вивченням лексичного матеріалу в початкових класах має велике загальноосвітнє і практичне значення. Роботі над словом приділяється чільне місце в типовій освітній програмі з української мови для 1-4 класів, оскільки початкове ознайомлення з лексичними одиницями є базою подальшої мовної освіти в основній школі. Необхідність реалізації лінгвістичної лінії в процесі освіти молодшого школяра зумовлює потребу пошуків нових шляхів у розвитку мовлення учня та поглибленні його знань про слово як структурний елемент усієї системи сучасної української літературної мови. Таким чином, доцільним є дослідження організації роботи вчителя з вивчення розділу «Слово. Значення слова» в початковій школі.
Проблема дослідження організації роботи вчителя з вивчення розділу «Слово. Значення слова» на уроках української мови в 2-4 класах полягає в необхідності виявлення найефективніших методів та прийомів викладання даного матеріалу, які б допомагали залучати учнів до навчального процесу та забезпечували оптимальний рівень засвоєння матеріалу.
Однією з ключових проблем є підбір належного рівня складності матеріалу для учнів даного вікового діапазону, щоб не перевантажувати їх і не знижувати мотивацію до навчання. Крім того, необхідно забезпечити інтерактивність уроків, використовуючи різноманітні методи навчання, такі як гра, діалог, імітаційна діяльність тощо. Також важливо розробляти індивідуальний підхід до кожного учня, залучати їх до активної участі в процесі навчання та навчати самостійності та критичного мислення.
Отже, проблема дослідження організації роботи вчителя з вивчення розділу «Слово. Значення слова» на уроках української мови в 2-4 класах полягає в розробці оптимальних методів та прийомів викладання матеріалу, які б забезпечували ефективне засвоєння учнями навчального матеріалу.
Питанням опрацювання лексикологічних одиниць у початковій школі приділяють увагу багато авторів, серед яких С.П. Бевзенко, М.С. Вашуленко, Н.Я. Грипас, С. Г. Дубовик, С.І. Дорошенко, М.Г. Зубков, А.П. Каніщенко, Т.О. Ладиженська, В.Я. Мельничайко, М.М. Наумчук, М.Я. Плющ, Н.М. Сіранчук, В.О. Терещенко, О.Н. Хорошковська, Шкапенко К.О. та ін.
Результати аналізу наявних досліджень засвідчили, що в сучасних умовах проблеми організації роботи вчителя з вивчення розділу «Слово. Значення слова» в початковій школі все ще залишаються актуальними і тому потребують детального вивчення і подальшого розроблення.
Об’єктом дослідження є мовленнєва діяльність молодших школярів на уроках української мови в початкових класах.
Предметом дослідження є методика роботи щодо вивчення розділу «Слово. Значення слова» в початковій школі.
Мета дослідження – теоретично узагальнити та експериментально перевірити ефективність організаційно-методичного супроводу роботи вчителя з опрацювання розділу «Слово. Значення слова» в початковій школі.
Реалізація поставленої мети зумовила потребу у розв’язанні таких завдань дослідження:
надати характеристику базових понять дослідження;
дослідити психолого-педагогічний аспект проблеми;
розглянути лінгводидактичні основи вивчення розділу «Слово. Значення слова» в початковій школі;
проаналізувати та діагностувати стан забезпечення оволодіння лексологічними знаннями і вміннями учнями початкових класів;
провести моніторинг ефективності розроблених організаційно-методичних основ опрацювання розділу «Слово. Значення слова» в початковій школі.
Для досягнення мети і вирішення поставлених задач були використані такі методи: метод критичного аналізу, який було використано для вивчення наукових праць, стосовно досліджуваної нами тематики; метод суцільної вибірки, для пошуку фактичного матеріалу дослідження; системний аналіз; описовий метод.
Методологічна основа роботи є наукові праці лінгвістів і психолінгвістів про взаємозв’язок мислення і мовлення, мови і мовлення; функціональне призначення мови в суспільстві, її роль у розвитку особистості; теорія мовленнєвої діяльності та функція слова в її механізмі.
Практичне значення роботи полягає.
Структура і обсяг дослідження. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаної літератури.