Зразок роботи
ВСТУП
Згідно програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованого життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних і культурних засад життя українського народу. Тому мета сучасного освітнього процесу - не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ.
Формування етичної культури школярів як цілісного морального орієнтування способу життя неможливо без освоєння загальнолюдських, національних, сімейних і особистісних цінностей. Центральним механізмом формування етичної культури є система методів і прийомів по усвідомленню школярів моральної цінності в контексті різних культур. Це досягається в процесі синхронізації особистого досвіду школяра з культурним досвідом сучасності та інших епох.
Актуальність теми дослідження. Сьогодні тема морально-етичного виховання молодших школярів посідає чільне місце у дослідженні науковців. Необхідність виховання духовно зрілої, морально досконалої особистості стверджується в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», в Національній доктрині розвитку освіти, Національній програмі виховання дітей та молоді, інших нормативних документах.
У цьому контексті актуалізується діяльність загальноосвітнього навчального закладу, який володіє вагомим потенціалом щодо формування у дитини базових цінностей, мотивації соціально схвалюваної поведінки, сприяння засвоєнню моральних норм і соціальних відносин. Однак, здійснюючи таку діяльність, загальноосвітній навчальний заклад має враховувати особливості використання різноманітних методів виховання, насамперед етичної бесіди як одного із методів морально-етичного виховання.
Водночас сучасна практика свідчить, що, з одного боку, значна частина вчителів намагається звузити використання методів виховання до одного чи двох, а з іншого, — спостерігається активізація пошуків нових форм і методів роботи з молодшими школярами.
Один з таких напрямів, що має пріоритетну значущість в умовах сьогодення, але не набув належного теоретичного і практичного опрацювання, пов’язаний із забезпеченням морально-етичного виховання дітей молодшого віку. Повністю не розкрито сутність, структуру й особливості етичної бесіди як методу морально-етичного виховання; не набули достатнього й наукового обґрунтування найбільш прийнятні форми і методи роботи з учнями молодшого шкільного віку.
Як наслідок, маємо суперечності між значущістю забезпечення морально-етичного виховання молодших школярів та недостатньою увагою до цих питань у використанні необхідних методів виховання у виховній діяльності школи.
Слід зазначити, що виховання моральних цінностей у дітей молодшого шкільного віку буде ефективним, якщо: враховуватимуться вікові та індивідуальні особливості дітей; вчитель володітиме методами і прийомами, які спрямовані на виховання моральних цінностей у дітей молодшого шкільного віку; робота з виховання моральних цінностей проводитиметься спільно з батьками.
Методи дослідження: теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури, педагогічний експеримент, статистична обробка даних педагогічного експерименту.
Мета дослідження: визначення і обґрунтування ролі етичної бесіди у системі загальних методів виховання, розкриття методики та організації проведення етичної бесіди з учнями молодшого шкільного віку.
Завдання:
1. Проаналізувати передовий досвід з визначеної теми.
2. Визначити роль етичної бесіди у становленні особистості молодшого школяра.
3. Виявити місце етичної бесіди у системі загальних методів виховання.
4. Розкрити методику організації та проведення етичної бесіди з учнями молодшого шкільного віку.
Об'єкт дослідження: етична бесіда як метод морально-етичного виховання особистості.
Предмет дослідження: сукупність теоретичних відомостей про етичну бесіду як методу морально-етичного виховання, а також особливості використання етичних бесід у моральному вихованні молодших школярів.