Зразок роботи
ВСТУП
Вибір Україною інноваційної моделі соціально-економічного розвитку обумовлює необхідність ефективного використання висококваліфікованої праці відповідно до потреб ринку, з одного боку, та до запитів людини – з іншого. Зростає необхідність піднесення на новий якісний рівень трудової діяльності людини, підвищення конкурентоздатності робочої сили, поліпшення умов та мотивації праці. На сучасному ринку крім ринку товарів починає активно діяти і ринок особистостей. Персональний успіх конкретного працівника в ринкових відносинах все більшою мірою визначається тим, наскільки людина виявиться підготовленою до професійної діяльності, компетентною у вирішенні життєвих проблем.
З огляду цього, формування конкурентоздатної особистості є найбільш актуальною проблемою в умовах складних ринкових відносин в країні.
У дослідженні проблеми формування конкурентоздатного фахівця, на теперішній час, існує ціла низька суперечностей між:
– підвищенням вимог на ринку праці до особистості випускника і відсутністю в навчальному закладі ефективної системи підготовки конкурентоздатного фахівця;
– потребою роботодавців у конкурентоздатних фахівцях і недостатньою сформованістю якостей конкурентоздатної особистості (професійних і особистісних) у випускників ВНЗ;
– потребою держави і сучасного суспільства в педагогах професійного навчання, які володіють конкурентоздатністю, і недостатньою теоретико-методологічної та змістовно-методичної розробленості шляхів її формування.
Підвищення якості освіти і підготовки конкурентоздатного на ринку праці випускника ВНЗ знайшла своє відображення в державних документах («Національна доктрина розвитку освіти» (2002)) і законах України про освіту («Про освіту» (1991), «Про професійно-технічну освіту» (1998), «Про вищу освіту» (2002), «Про зайнятість населення» (2012)). Як зазначено у «Національній доктрині розвитку освіти», освіта, здобута в Україні, стане конкурентоздатною в європейському та світовому освітньому просторі, а людина – захищеною і мобільною на ринку праці [50].
Проблема формування конкурентоздатної особистості була предметом вивчення багатьох науковців різних галузей науки, а саме в економіці (І. Ансофф, Г. Азоєв, П. Багрія, О. Бєляєв, Д. Богиня, С. Брю, С. Дорогунцова, Г. Завіновська, Л. Лозовський, К. Макконнел, А. Маршалл, О. Поршнєв, Б. Райзберг, І. Спірідонов, В. Тихонович та ін.), соціології (О. Злобіна та ін.), екології (О. Чістік, Д. Шабанов та ін.), психології (О. Асмолов, М. Варій, Ю. Кореляков, Л. Мітіна, В. Москаленко, Г. Шавиріна та ін.), педагогіці (А. Ангєловський, В. Андрєєв, В. Бикова, О. Борисова, О. Бойко, О. Грішин, Е. Євплова, Н. Корнєйченко, С. Кушнірук, В. Медведь, Л. Міляєва, Р. Фатхудінов, Т. Філософова, Д. Чернілевський, М. Шилова та ін.).
Проте, в наявних дослідженнях недостатньо уваги приділяється проблемі формування конкурентоздатності майбутнього педагога професійного навчання.
Діяльність педагога професійного навчання носить інтегрований характер, оскільки він повинен володіти певним обсягом як фахових знань, так і психолого-педагогічних. Водночас, щоб бути конкурентоздатним на ринку освітніх послуг педагогу професійного навчання необхідно самому володіти певними якостями конкурентоздатної особистості.
Соціально-педагогічна значущість проблеми та її недостатня теоретична і методична розробленість дали підставу обрати тему дослідження «ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ З КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ У ВНЗ».
Об’єкт дослідження: формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання у ВНЗ.
Предмет дослідження: педагогічні умови формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання з комп’ютерних технологій у процесі професійно-педагогічної підготовки у ВНЗ.
Мета дослідження: визначити та теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання з комп’ютерних технологій у процесі професійно-педагогічної підготовки у ВНЗ.
Ураховуючи об’єкт, предмет та мету дослідження нами була сформульована наукова гіпотеза, яка полягала в тому, що формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання з комп’ютерних технологій у процесі професійно-педагогічної підготовки у ВНЗ буде здійснюватись більш ефективно за умов:
– впровадження моделі формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання з комп’ютерних технологій у процесі професійно-педагогічної підготовки у ВНЗ;
– розроблення та впровадження спеціального курсу «Конкурентологія» для майбутніх педагогів професійного навчання;
– використання методики формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання у ВНЗ.
Для досягнення мети нами були поставлені такі завдання дослідження:
1. Дослідити сутність понять у науково-педагогічній літературі.
2. Здійснити характеристику конкурентоздатності особистості майбутнього педагога професійного навчання.
3. Визначити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити педагогічні умови ефективного формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання у ВНЗ.
4. Проаналізувати можливості навчальних дисциплін щодо формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання та розробити спеціальний курс «Конкурентологія» для майбутніх педагогів професійного навчання.
5. Розробити модель та методику формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання у ВНЗ.
Теоретичне значення дослідження полягає у визначенні та теоретичному обґрунтуванні педагогічних умов успішного формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання з комп’ютерних технологій у процесі професійно-педагогічної підготовки у ВНЗ; розробленні моделі формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання у процесі професійно-педагогічної підготовки у ВНЗ.
Практичне значення дослідження полягає в розробці та впровадженні спеціального курсу «Конкурентологія» та методики формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання у процесі професійно-педагогічної підготовки.
Для розв'язання поставлених завдань і перевірки гіпотези дослідження були використані такі методи дослідження:
– теоретичні (аналіз вітчизняної, зарубіжної психолого-педагогічної літератури та порівняння з метою визначення трактування основних понять дослідження, систематизація та узагальнення результатів проведеного дослідження);
– емпіричні (анкетування, тестування, педагогічний експеримент);
– методи математичної статистики.
База дослідження – ДВНЗ «Криворізький національний університет».