Зразок роботи
ВСТУП
У процесі зародження та розвитку інформаційного суспільства величезне значення мають проблеми, пов'язані з організацією освітнього процесу. Система освіти повинна не тільки озброювати знаннями студента, але і внаслідок постійного та швидкого оновлення знань, формувати потребу в безперервному самостійному оволодінні знаннями, вміннями й навичками самоосвіти, а також самостійної та творчої діяльності протягом всього активного життя людини.
На сьогодні це можливо лише за умови впровадження сучасних ідей і технологій освіти, які вбирають новітні вітчизняні та зарубіжні психолого-педагогічні здобутки щодо активізації навчання як провідного принципу освітнього процесу, забезпечення раціонального рівня комп’ютеризації викладання та учіння. Саме ця потужна науково-педагогічна база в сукупності з сучасними розробками в галузі інформаційних засобів сприяє розвитку дистанційного навчання, що приходить на зміну традиційній формі навчання.
Як зазначено у положенні «Про затвердження Програми розвитку дистанційного навчання на 2004–2006 роки» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 січня 2004 року № 40), сучасна освіта повинна мати випереджувальний характер, забезпечувати здійснення освітньої діяльності за технологіями дистанційного навчання, апробацію та впровадження новітніх методик організації навчального процесу за дистанційною формою та технологій дистанційного навчання в освітній процес за базовими напрямами підготовки. Це також відображається в низці нормативно-правових актів, зокрема в Концепції розвитку дистанційної освіти в Україні від 20 грудня 2000р. [48, 47].
Проблема дистанційного навчання була предметом вивчення багатьох науковців. Особливий інтерес становлять праці як вітчизняних, так і зарубіжних учених, присвячені змісту та організаційним засадам дистанційного навчання (А. А.Андреєв, А. М. Бершадский, Н. В. Воложеніна, В. П. Демкін, Д. М. Джусубаева, В. М. Кухаренко, Г. В. Моржаева, Е. С. Полат, І. А. Тавгень); розвитку та становлення дистанційної освіти (Е. К. Балафанов, А. М. Долгорукова, Ж. А. Караев, В. М. Кухаренко, Л. В. Покушалов, Л. Н. Руліене); реалізації та впровадженню дистанційного навчання в Україні (В. І. Гриценко, А. В. Хуторський); використанню інформаційних технологій у педагогічній практиці (В. Ю. Биков, І. Б. Милова, В. Л. Матвеев, А. И. Мочкіна, О. А. Орчаков, Т. М. Прокофьева, В. П. Тихомиров).
Проте, в наявних дослідженнях недостатньо уваги приділяється педагогічним аспектам зарубіжного та вітчизняного досвіду, специфіці підготовки фахівців у системі дистанційного навчання, принципам та методам його організації.
На основі узагальнення результатів аналізу літературних джерел і вивчення практичного досвіду професійної підготовки майбутніх спеціалістів виявлено низку суперечностей, що не знайшли достатнього вияву в сучасних наукових дослідженнях, а саме:
– суперечність між соціальним замовленням сучасного інформаційного суспільства щодо впровадження в освітній процес дистанційного навчання, з одного боку, та недостатнім рівнем розробленості відповідного науково-теоретичного й дидактичного забезпечення – з іншого;
– потребою модернізації освіти за допомогою дистанційної форми навчання та рівнем готовності студентів до її використання.
Проаналізовані наукові джерела з питань дистанційного навчання, соціально-педагогічна значущість проблеми та її недостатня теоретична і методична розробленість дали підставу обрати тему дослідження «Використання елементів дистанційного навчання на заняттях з інформатики в навчальному процесі технікуму».
Об’єкт дослідження: організація дистанційного навчання в закладах освіти І-ІІ рівня акредитації.
Предмет дослідження: використання елементів дистанційного навчання на заняттях з інформатики в навчальному процесі технікуму.
Мета дослідження: визначити та теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного використання елементів дистанційного навчання на заняттях з інформатики в навчальному процесі технікуму.
Ураховуючи об’єкт, предмет та мету дослідження нами була сформульована наукова гіпотеза, яка полягає в тому, що використання елементів дистанційного навчання в процесі вивчення інформатики в технікумі буде здійснюватись більш ефективно за умов:
– умотивованості студентів до навчально-пізнавальної діяльності в системі дистанційного навчання;
– сформованості у студентів умінь самостійної роботи;
– використання на заняття розробленого електронного сайту з дисципліни «Інформатика».
Для досягнення мети нами були поставлені такі завдання:
1. Дослідити стан розробленості досліджуваної проблеми в психолого-педагогічній літературі.
2. Розкрити сутність дистанційного навчання.
3. Визначити та теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного впровадження елементів дистанційного навчання в процес вивчення інформатики в технікумі.
4. Розробити електронний сайт для студентів з дисципліни «Інформатика».
5. Розробити методику використання елементів дистанційного навчання на заняттях з інформатики в навчальному процесі технікуму.
6. Експериментально перевірити методику впровадження елементів дистанційного навчання в процес вивчення інформатики в технікумі.
7. Розробити методичні вказівки щодо використання елементів дистанційного навчання на заняттях інформатики для працівників системи освіти.
8. Охарактеризувати організаційні та правові заходи з охорони праці у навчальному закладі.
9. Проаналізувати санітарно-гігієнічні вимоги до організації навчальної роботи з використанням комп'ютерної техніки.
10. Визначити основні вимоги до електробезпеки та пожежної безпеки в кабінетах інформатики та вимоги до надання медичної допомоги постраждалим від електроструму.
11. Розкрити основні завдання екології на сучасному етапі розвитку суспільства.
12. Визначити напрямки підвищення екологічної освіти, свідомості та культури суспільства.
Теоретичне значення дослідження полягає у визначенні та теоретичному обґрунтуванні педагогічних умов успішного використання елементів дистанційного навчання на заняттях з інформатики в навчальному процесі технікуму.
Практичне значення дослідження полягає в розробці електронного сайту для студентів з дисципліни «Інформатика», методичних вказівок щодо впровадження елементів дистанційного навчання в процес вивчення інформатики в технікумі
Для розв'язання поставлених завдань і перевірки гіпотези дослідження були використані такі методи дослідження:
– теоретичні (аналіз вітчизняної та зарубіжної психолого-педагогічної літератури, порівняння, систематизація, узагальнення);
– емпіричні (тестування, спостереження, анкетування, експеримент);
– методи математичної статистики.
База проведення дослідно-експериментальної роботи – «Український політехнічний технікум» І-ого рівня акредитації.