Зразок роботи
Наша держава орієнтується на входження до єдиного європейського освітнього простору шляхом реалізації системою вищої освіти України основних ідей та положень Болонської декларації. Перед українським суспільством і закладами освіти стоїть завдання сформувати нового, соціально активного, компетентного, морально, фізично та психічно здорового громадянина, який був би здатним до самоосвіти й саморозвитку, міг би свідомо вирішувати складні проблеми, успішно досягати індивідуальних та суспільних цілей, прагнув би змінити на краще своє життя та життя своєї країни.
Успішність вивчення оновленого шкільного курсу математики в значній мірі залежить від того, якими засобами й методами ведеться навчання. Досвід показує, що ідеї, закладені в діючих програмах й підручниках, не засвоюються учнями належним чином, якщо саме навчання математики не будується на основі збудження пізнавальної активності школярів, а ведеться при пасивній діяльності учнів. Необхідно домагатися, щоб кожний учитель, як починаючий, так і досвідчений, ретельно готувався до кожного уроку, приділяв достатню увагу дидактичним принципам навчання й основним методичним вимогам.
Однією з функцій математичної освіти сьогодні є забезпечення цілісного орієнтування у світі з позицій інтересів людини, ефективного використання математичних знань і умінь для визначення учнем свого місця в житті.
Поліпшення якості математичної освіти та впровадження навчання в загальноосвітніх навчальних закладах обумовили створення та впровадження нових тем в курс алгебри і початків аналізу, а саме теми «Елементи теорії ймовірностей і математичної статистики».
При розробці теоретичних і методичних аспектів проблеми важливе значення мають дослідження з організації процесу навчання математики (М.І. Бурда, Я.І. Грудьонов, О.С. Дубінчук, М.І. Жалдак, М.Я. Ігнатенко, М.В. Метельський, М.В. Потоцький, З.І. Слєпкань, М.І. Шкіль та ін.). Цей цикл досліджень включає широке коло питань, пов’язаних з покращенням математичної підготовки учнів і активізацією їх пізнавальної діяльності при навчанні математики спрямованого на підвищення ефективності навчання математики в сучасних умовах.
Проблеми математичної освіти, теоретичні та методичні аспекти навчання математики в сучасних умовах розглядаються багатьма українськими вченими (М.І. Бурда, М.І. Жалдак, В.І. Клочко, С.А. Раков, О.І. Скафа, З.І. Слєпкань, В.О. Спиваковський, Ю.В. Триус, Т.М. Хмара та ін.). Роботи вчених присвячені впровадженню у процес навчання математики на різних ланках системи освіти концепцій особистісно-орієнтованого навчання, гуманізації, диференціації, інформатизації освіти.
Активізація творчих пошуків щодо впровадження ідей компетентнісного підходу в освіту України базується на визнанні даного підходу одним з провідних напрямів вдосконалення національної освітньої системи [3]. Загальні питання компетентнісного підходу в освіті стосовно формування ієрархії компетентностей найбільш детально і ґрунтовно висвітлено у роботах О.І. Пометун [4], питання теорії і практики формування предметних компетентностей з математики в роботах С.А. Ракова [5].
Розділ алгебри і початків аналізу «Елементи теорії ймовірностей і математичної статистики» займає значне місце у шкільному курсі математики, в першу чергу тому, що має велике прикладне значення.
Основна складність полягає в тому, щоб навчити учнів застосувати основні поняття теорії ймовірності та використання комп’ютерної підтримки під час вивчення тема «Елементи теорії ймовірностей і математичної статистики». Показати алгоритми застосування основних теорем та правил, що значно полегшує розв’язання багатьох типів задач.
Все вище зазначене обумовлює тему нашого дослідження: «Організація навчання елементів стохастики в старшій школі на засадах компетентнісного підходу».