Зразок роботи
ВСТУП
Зараз одним з найважливіших завдань педагогічної науки є об'єктивна оцінка нашого минулого педагогічного досвіду, одним з найбільш значних явищ якого є педагогічна система Антона Семеновича Макаренка. Ідеї А.С. Макаренка довгий час не визнавалися офіційною педагогікою. Знадобилися довгі роки боротьби за їх утвердження в науці. Сьогодні ми повинні констатувати, що концепції А. С. Макаренка були прийняті на озброєння в односторонньому вигляді, зі значним зміщенням акцентів аж до їх спотворення. Тепер, завдяки проведеним в останні роки дослідженням, ми можемо досить чітко судити, як і чому це сталося. [15, с 207]
А. С. Макаренко залишив багату педагогічну спадщину, написав понад 150 творів (романи, повісті, оповідання, п’єси, сценарії, науково-педагогічні статті), хоч і не створив спеціальної монографії з педагогіки. Найбільш відомими є його роботи "Педагогічна поема", "Прапори на баштах", "Книга для батьків", "Методика організації виховного процесу", "Проблеми шкільного радянського виховання", "Лекції про виховання дітей" і ін. У 1934 р. його прийняли до спілки письменників. [2, с 102]
Педагогіку А. С. Макаренко розглядав як науку практичну, яку можна вивести тільки з педагогічного досвіду, закріпивши теорією, а не з теорем. Розвиваючи вчення про цілі виховання, А. С. Макаренко вказував, що педагог повинен мати перед собою програму людської особи, яка охоплює весь зміст особистості (зовнішня поведінка і внутрішні переконання, політичне виховання і знання). Ця програма повинна включати загальну "стандартну" частину (виховання сміливості, мужності, чесності, працьовитості і ін.) та індивідуальний коректив до неї (розвиток індивідуальних задатків, нахилів, таланту і покликання). Виходячи з умов часу і будучи його продуктом, А. С. Макаренко мету виховання вбачав у підготовці культурної людини, для цього потрібно дати їй освіту, бажано середню кваліфікацію, політично розвинути, дисциплінувати, розвинути почуття обов’язку і поняття честі, виховати якості господаря і організатора. [2, с 103]
Розвиток особистості, за А. С. Макаренком, складає змістовну основу виховання. Не зрозумівши цього, ми не зрозуміємо головного в системі видатного педагога. Продовжуючи кращу традицію гуманістичної педагогіки, А. С. Макаренко стверджував: життя – головний вихователь дитини, і завдання вихователя полягає перш за все в організації цього життя, в насиченні його багатством людської культури та справжніх гуманних стосунків між людьми. [1, c 54]
Макаренківська філософія виховання: безпідставною є спроба відгородити дитину від могутнього впливу життя суспільства, народу й підмінити цей природний процес домашнім дресируванням. Вихователь, якщо він хоче виховати повноцінну людину, не має права створювати їй тепличних умов, ховаючи її від реальної дійсності. Справжній гуманізм не в цьому. Найважливіше завдання кожного вихователя – розумно вести дитину дорогою життя, ставлячи її в позицію борців за краще життя на землі. Сьогодні, коли вітчизняна освіта зазнає серйозних реформ, педагогіка переживає черговий етап свого розвитку. І тут важливо визначитися, що взяти за основу, стержень будь-яких змін. Звичайно, серед інших постає питання про особистість педагога, його роль в процесі освіти, а відповідно і всього суспільства. Дати вірну відповідь відразу надзвичайно складно, потрібно розглянути основні положення педагогіки і вимоги до особистості вчителя. З них можна зробити висновки про актуальність гуманізму А.С. Макаренка в наші дні.[6, c 314]
Гуманізм ( від лат. Humanitas - людяність) – світогляд, в центрі якого знаходиться ідея людини як найвищої цінності; виник як філософський напрям в епоху Відродження. На даному етапі розвитку педагогічної науки найактуальнішим є об’єктивна оцінка минулого педагогічного досвіду, самим визначним явищем якого є педагогічна система А. С. Макаренка. [http://znaimo.com.ua/Гуманізм]
Тому, темою курсової роботи є «Гуманізм А. С. Макаренка»
Об’єкт дослідження - педагогічна діяльність А. С. Макаренка.
Предмет – реальний гуманізм педагогічної системи А. С. Макаренка.
Мета роботи: дослідити прояви гуманізму А. С. Макаренка в його педагогічній діяльності та концепції.
Згідно з поставленою метою потрібне вирішення наступних завдань:
- проаналізувати педагогічну діяльність А. С. Макаренка з точки зору гуманізації;
- дослідити основні положення педагогічної діяльності А. С. Макаренка;
- визначити в чому проявлявся гуманізм в його педагогічній діяльності
РОЗДІЛ І. ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ А. С. МАКАРЕНКА
1.1. Життєвий та творчий шлях А.С. Макаренка
Народився...........