Зразок роботи
Актуальність проблеми дослідження. Становлення України як демократичної держави, входження її в єдиний європейський простір зумовлюють прогресивні зміни у стратегії розвитку національної системи дошкільної освіти.
Сучасний період розвитку суспільства характеризується сильним впливом на нього інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), які проникають в усі сфери людської діяльності, забезпечують поширення інформаційних потоків у суспільстві і утворюють глобальний інформаційний простір.
Одним із важливих напрямків розвитку інформатизації освіти є нові комп’ютерні технології. Інтерактивність, інтенсифікація процесу навчання, зворотний зв'язок – помітні переваги цих технологій, котрі зумовили необхідність їх застосування у різних галузях людської діяльності, насамперед у тих, які пов'язані з освітою та професійною підготовкою. Нині помітно зросла кількість досліджень, предметом яких стало використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі. Цій темі в Україні присвячені дослідження таких науковців, як В.Ю. Биков, Я.В. Булахова, О.М. Бондаренко, В.Ф. Заболотний, Г.О. Козлакова, О.А. Міщенко, О.П. Пінчук, А.М. Коломієць, Б.С. Гершунський, Ю.О. Дорошенко, В.І. Клочко, В.М. Монахов, Н.В. Морзе, О.С.Полат, С.А. Раков, О.А. Ракітіна, О.В. Співаковський, В.А. Хуторський та інші.
Проблеми навчання і виховання дітей в інформаційному суспільстві, збереження моральних цінностей та гуманістичну складову впровадження інформаційних технологій висвітлюють у своїх працях Г. Грачов, І. Девтєров, В. Зуєва, І. Кадієвська, Г. Лаврентьєва, О. Лисеєнко, Т. Малих, Н. Переломова, В. Тернопільська, М. Федорець, А. Шабунова та ін.
Розвиток суспільства, науки і техніки ставить систему дошкільної освіти перед необхідністю використовувати нові засоби навчання, тому що дошкільний вік дитини – найбільш сприятливий для розвитку її творчого потенціалу та пізнавальної активності, а якісна дошкільна освіта є фундаментом якісної безперервної освіти. Тому особливо важливо, щоб дитина з найперших років розвивалась як особистість, активно вивчала та досліджувала навколишній світ [6, c. 14].
Необхідність застосування комп'ютерної техніки в освітньому процесі регламентовано нормативно-правовою базою. Закон України «Про дошкільну освіту», загальні положення Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) вимагають від педагогів забезпечення належного розвитку, виховання та навчання дитини 6 - 7 років життя, створення умов для самореалізації особистості дитини, формуючи у неї вміння пізнавати навколишній предметний світ, себе, інших людей і практично застосовувати набуті знання [1, с. 9].
В Базовому компоненті дошкільної освіти (нова редакція) у варіативній складовій введено освітню лінію «Комп’ютерна грамотність», що передбачає формування уявлень про комп’ютер, формування елементарних навичок роботи за комп’ютером, виховання основ інформаційної культури [1, с. 21].
Змістом педагогічної роботи є: формування уявлення про комп’ютер як сучасний технічний засіб роботи і навчання; сфери його застосування; ознайомлення з зовнішнім виглядом персонального комп’ютера, його основними частинами; дати елементарні уявлення про програмні можливості комп’ютера; ознайомити з правилами поведінки у комп’ютерно–ігровому комплексі; виховувати морально відповідальне ставлення до комп’ютерних технологій і тд.
Отже, перед сучасним вихователем постає проблема пошуку нового педагогічного інструменту. Саме тому в педагогічній діяльності виникає можливість використання ІКТ в якості потужного інструменту розвитку мотивації освітнього процесу, враховуючи велику та серйозну зацікавленість дітей комп'ютером [24, c. 48].
Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі в дошкільному освітньому закладі - це одна із самих нових і актуальних проблем у сучасній дошкільній педагогіці. Комп'ютерні технології покликані стати невід'ємною частиною цілісного освітнього процесу, значно підвищувати його ефективність.
Мета дослідження: вивчити особливості використання інформаційно–комунікаційних технологій (ІКТ) в роботі з дітьми старшого дошкільного віку.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати особливості упровадження ІКТ в навчально-виховний процес ДНЗ.
2. Визначити і описати педагогічні умови ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій в ДНЗ.
3. Вивчити досвід вихователів щодо упровадження ІКТ у практику роботи.
4. Дослідити сучасний стан упровадження ІКТ в навчально – виховний процес ДНЗ.
Об`єкт дослідження: інформаційно-комунікаційні технології в ДНЗ.
Предмет дослідження: особливості упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес ДНЗ.
База дослідження: дослідження було проведено на базі ДНЗ № 28 «Незабудка» ВМР у групі старшого дошкільного віку та на базі ДНЗ №30 «Світлячок» ВМР серед вихователів. Дослідженням охоплено 25 дітей та 15 вихователів.
Структура роботи: робота складається зі вступу, 2 розділів, висновків, списку використаних джерел (60 найменувань) та додатків.