Зразок роботи
ВСТУП
В умовах стрімкого сьогодення на вчителя, організатора роботи з учнівськими об’єднаннями вихователя ГПД, керівника гуртка чи клубу покладається відповідальне завдання – виховувати всебічно розвинену особистість. Особливо це важливо в початковій школі, коли в дитини тільки формується вміння аналізувати, систематизувати і робити висновки про навколишню дійсність. Педагог має допомогти дитині розкрити свій потенціал і спрямувати її думки та вчинки у позитивному напрямку, спираючись на досвід людства у царині науки, культури та мистецтва [4].
Чітко, продумано організувати діяльність класного чи шкільного колективу, вміло включити кожного учня в особистісно значущу пізнавальну, громадську, художньо-естетичну, трудову, спортивно-оздоровчу діяльність, яка задовольняє запити особистості і відповідає традиціям навчально-виховного закладу, в значній мірі допомагає впровадження передових технологій планування виховної роботи.
А.С. Макаренко зазначав: «Там, де педагогічний колектив не має єдиного плану роботи, єдиного точного підходу, там нема педагогічного колективу і не може бути ніякого виховного процесу. Сила педагогічного колективу у злагодженості і плануванні» [13].
Вибрана проблема є досить актуальною, оскільки планування є однією з передумов ефективності системи позаурочної виховної роботи в навчально-виховному закладі, допомагає цілеспрямовано і чітко передбачити позитивні результати виховної роботи, оскільки дозволяє звести в єдине ціле, погодити інтереси як загальношкільного та первинних учнівських колективів, так і конкретної особистості, надає позаурочній роботі системності, сприяє зростанню її дієвості. А багатогранність позаурочної роботи при невмілому її плануванню може призвести до нагромадження заходів, накладання їх один на одного, перевантаженню учнів [8].
Актуальність досліджуваної проблеми визначена також Положенням про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, в якому зазначено: «Класний керівник як організатор учнівського колективу:
- створює умови для організації змістовного дозвілля, в тому числі планує організовує відвідування музеїв, виставок, театрів, проводить екскурсії, заходи з охорони природи; відповідає за профілактику бездоглядності, правопорушень, планує і проводить відповідні заходи (особливо для учнів з числа незахищеної та пільгової категорій населення;
- планує і проводить виховну роботу з урахуванням вікових та індивідуально-психологічних особливостей учнів, їхніх нахилів, інтересів, задатків, готовності до певних видів діяльності, а також рівня сформованості учнівського колективу…» [15].
При плануванні виховної роботи класний керівник, педагог-організатор, керівник гуртка чи вихователь ГПД поряд з визначенням цілей, форм і способів виховання учнів намагаються знайти оптимальні варіанти змісту, форм та структури плану, сприяти залученню кожного члена учнівського колективу до різноманітної діяльності з метою формування різнобічно розвиненої особистості школяра.
Враховуючи вище зазначене, а також зважаючи на недостатню кількість методичної літератури з проблеми планування виховної роботи, нами було вибрано наступну тему курсового дослідження «Планування виховної роботи в загальноосвітній школі»