Застосування проектних технологій на уроках інформатики в початкових класах (ID:306680)
Зміст
ВСТУП 2
РОЗДІЛ І
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ 5
1.1 Сутнісна характеристика основних базових понять дослідження 5
1.2 Аналіз використання методу проектів у науковій педагогічній літературі 12
РОЗДІЛ ІІ
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ВЧИТЕЛЕМ МЕТОДУ ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ 19
2.1 Ефективність використання методу проектів у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи 20
2.2 Особливості використання методу проектів у процесі вивченні учнями інфрматики 26
ВИСНОВКИ 31
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 33
Зразок роботи
Одним із найважливіших завдань освіти ХХІ століття є виховання нового громадянина, національно свідомої, творчої, соціально активної, професійно компетентної особистості. На цьому наголошується у Державній програмі «Освіта» («Україна ХХІ століття») та Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ ст. Інформатика як навчальний предмет займає особливе місце у процесі формування різнобічної особистості. Проте лише знання цього предмету вчителем унеможливлює підвищення пізнавального інтересу в учнів на уроці. Для цього йому потрібно володіти методами навчання і застосувати їх на практиці. Одним із них є метод проектів.
Актуальність дослідження: обґрунтування основних умов, шляхів та форм впровадження в навчальний процес проектної діяльності, що навчить учнів на уроках вирішувати проблеми шляхом критичного мислення у процесі розв’язування задач; дасть можливість в майбутньому залучати до науково-дослідної та пошукової діяльності (МАН тощо), створити додаткову мотивацію до вивчення інформатики.
Дана проблема не є новою у педагогічній науці. Так, особливості використання методу проектів розкрито у працях вітчизняних та зарубіжних науковців: З. Баженюк, В. Гузеєв, В. Кілпатрик, Е. Коллінгс, Дж. Пітт, Є. Полат, О. Рогачьова, Л. Сергеєва та ін. Окремі питання використання методу проектів на уроках інформатики відображено в дослідженнях М. Кретової, Н. Зоренко, І. Зозюк та ін.
Проблема використання методу проектів характеризується розв’язанням суперечностей, які полягають в тому, що цей метод навчання дозволяє забезпечити зацікавленість, активність учнів, більш міцне засвоєння знань, але недостатньо обґрунтовані умови та технологія його використання у процесі навчання. Окрім цього, відсутність достатньої кількості матеріальної бази відносно використання методу проектів виключно на уроках інформатики призводить і до виникнення проблеми нерозуміння відмінностей між традиційною формою організації навчально-виховного процесу і проектною діяльністю. Часто під поняттям «проект» вчителі та учні розуміють лише дублювання потрібної інформації з одного ресурсу, забуваючи, що проектна діяльність орієнтована на дослідження якомога більшого числа закладених у ситуації можливостей, а не на проходження заздалегідь заданого (і відомого вчителю) шляху.
Іншою суперечністю є не розрізнення суб’єктної та об’єктної позицій учня. Учитель має створити проблемну ситуацію для учня, проте не пропонувати йому шляхи її розв’язання, бо він опиниться в об’єктній позиції. Все це вимагає глибокого і ґрунтовного вивчення проблеми використання вчителем методу проектів на уроках інформатики.
Зазначене вище зумовило вибір теми нашого дослідження – «Застосування проектних технологій на уроках інформатики в початкових класах».
Об’єктом дослідження є організація вивчення інформатики в початковій школі із застосуванням методу проектів.
Предметом дослідження є дидактичні умови, шляхи і форми застосування методу проектів на уроках інформатики.
Мета дослідження полягає у визначенні на основі аналізу теоретичних основ та досвіду вчителів педагогічних умов ефективного та доцільного використання методу проектів при вивченні учнями інформатики
Відповідно до мети дослідження визначено такі завдання:
1. Дослідити сутність основних базових понять дослідження.
2. Здійснити аналіз проблеми використання методу проектів на уроках інформатики в науковій педагогічній літературі.
3. Виділити та охарактеризувати етапи проектної технології.
4. Визначити ефективність використання проектного методу на уроках.
5. Виявити педагогічні умови, форми роботи вчителя, направлені на ефективне використання методу проектів на уроках інформатики.
Інші роботи з даної категорії: