Зразок роботи
2.1. Особливості роботи з історичним матеріалом на уроках «Я у світі»
Для забезпечення високої якості навчального процессу ми пропонуємо звернути увагу особливостях роботи з історичним матеріалом на уроках «Я у світі», зокрема, з історичними поняттями. Історичним поняття називають ключове слово чи ключові слова, в яких відображено головні, важливі найбільш суттєві сторони історичних подій та явищ. Засвоєння учнями історичних понять є найважливішим завданням навчання історії в школі.
Процес формування історичних понять починається з визначення суттєвих ознак та розкриття їх на конкретному історичному матеріалі. Далі учні повинні знати сутність історичного поняття. Наступними етапами роботи є визначення місця історичного поняття в загально історичному процесі та їх зв’язок з іншими історичними поняттями [2, с. 147].
Матеріали чинних підручників ознайомлюють молодших школярів із знаковими особистостями для української історії, їх славнозвісними справами. Серед них – Аскольд і Дір, княгиня Ольга, князі Святослав, Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Дмитро Вишневецький, Петро Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Борис Патон, Микола Амосов тощо. Учні третіх класів починають пишатися відомими людьми своєї країни, переймати риси їхніх характерів (працездатність, цілеспрямованість, мужність, волю, прагнення до перемоги, наполегливість), брати з них приклад та формувати в собі перераховані якості. Розкриваючи концепцію підручника «Я у світі», Н. Бібік наголошувала, що «проблематизація навчального матеріалу через систему задач-ситуацій допомагає учням ув’язати розрізнені явища-деталі в широку картину уявлень про світ, життя людини, а моральні висновки і особистісні цінності перетворити на соціально значущі» [5, с. 9].
Вивчаючи розділи “Людина в суспільстві” та “Людина і світ” навчального предмета “Я у світі” учні усвідомлюють свою належність до українського суспільства, необхідність толерантного ставлення між людьми; формують уявлення про державну символіку України, природні багатства країни, свою приналежність до України; виявляють інтерес до пізнання минулого та сучасного України, участі у відзначенні пам’ятних подій, державних і народних свят; накопичують матеріали з теми, оформлюють їх в альбом, портфоліо тощо; виявляють патріотичні почуття, шанобливе ставлення до символів держави.
Особливе значення на уроках «Я у світі» є вивченння історії свого роду. Тоді учні водночас пов’язують її з історією свого міста, краю, можливо, країни і, навпаки, знайомлячись з історією держави, краю, області, вони повертаються до фактів історії рідного міста, сім’ї. У ході заняття вони поглиблюють свої історико-краєзнавчі і загальноісторичні знання, розширюють коло джерел, що використовуються, вчаться застосовувати складніші прийоми і методи дослідження. На наступних уроках вивчаються місцеві традиції відзначення свят народного календаря, народні прикмети, прислів’я, приказки пов’язані з ними.
Водночас необхідно реалізовувати і принцип спіралі, коли б учні, повертаючись до тих або інших краєзнавчих питань, історичних подій, фактів з класу в клас, з року в рік під час урочної і позаурочної роботи рухалися по висхідній: поглиблюючи свої краєзнавчі та історичні знання, розширюючи коло джерел, навчаючись застосовувати складніші прийоми і методи дослідження.
Обґрунтуємо принцип спіралі на прикладі вивчення теми «Культурна спадщина народу»:
3 клас – скарби України, козак, чумак, хлібороб, кобзар, пам’ятки-споруди, замки, собори, церкви, музеї, народні свята;
4 клас – уточнюється сутність загальних, попередньо засвоєних понять, їх кількісний склад і вивчають сутність поняття «собор» на прикладі «Київського Софіївського».
Значне місце на уроках «Я у світі» відводиться прислів’ям та приказкам, які легко запам’ятовуються учням та є носіями культурно-історичної спадщини українського народу. Прислів’я та приказки - це мовне багатство, яке містить у собі високу мораль, розум народу. Різні завдання з короткими влучними народними висловами повчального характеру зацікавлюють учнів на уроках, активізують їх роботу, вчать глибоко мислити, аналізувати, робити висновки, сприяють кращому засвоєнню матеріалу. Прислів’я приваблюють не тільки своєю яскравістю, співзвуччям. Вони впливають на думки і вчинки людей. Кінцева мета прислів’їв - це виховання.
Їх можна згрупуватиза темами, що вивчаються в 3-4 класах. Потім застосовувати різні вправи та завдання: «Початок - кінець», «Поєднай частини і утвори прислів’я», «Склади прислів’я із розсипаних слів», «Роз’єднай слова і запиши прислів’я», «Хто більше?», «Підпиши малюнок». Учні можуть працювати індивідуально, в парах, в групах.