Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Орієнтація сучасної школи на гуманізацію процесу навчання і різнобічний розвиток особистості дитини вимагає гармонійного поєднання процесу навчальної діяльності, в рамках якого формуються базові знання, вміння та навички, пов'язаної з розвитком індивідуальних задатків учнів, їх пізнавальної та творчої активності. З основних цільових установок забезпечують природну і ефективну інтеграцію дитини в суспільство, є формування установки на творчу діяльність. Тому одним із важливих завдань сучасної школи є розвиток творчої активності школяра в процесі навчання і виховання.
Умови сучасного життя висувають на перший план не старанність, а ініціативність, яку потрібно цілеспрямовано, послідовно формувати, оскільки саме дана риса особистості швидше може гарантувати успіх в житті, мобільність, готовність до вирішення різного роду проблем. Розвиток творчої особистості в процесі навчання і виховання є однією з соціально значущої задачі сучасної школи. Молодший шкільний вік, будучи сенситивним для розвитку творчої активності, дозволяє закладати сприятливі підстави для розвитку особистості в цілому. Багато дослідників відзначають, що традиційна система освіти приділяє недостатньо уваги розвитку творчої активності.
Проблема формування і розвитку творчої активності особистості виступає одним із головних завдань навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку. Психологічні основи творчої активності розглянуті у працях Д.Богоявленської, Л.Виготського, П.Гальперіна, Д.Ельконіна, В.Крутецького, Г. С.Костюка,
Педагогічний аспект проблеми розкривається у роботах Л.Аристової, В.Андреєва, Ю.Бабанського, М.Данилова, А. Капської, Б.Коротяєва, Л.Мамот, В.Паламарчука, О.Савченко, М.Скаткина, Т.Шамової, Г.Щукіної та ін.
Аналіз основних психолого-педагогічних концепцій та поглядів на проблему формування творчої активності засвідчив, що різні визначення даного явища відрізняються не стільки протилежністю позицій, скільки ступенем повноти їх характеристик.
Загальні питання творчої активності досліджуються у працях Л.Виготського, В.Давидова, Д.Ельконіна, С.Рубінштейна, Н.Тализіної.
Але у різних поглядах на творчу активність простежуються деякі загальні риси: розуміння її як складної якості особистості з акцентуванням уваги на ініціативі творчого суб’єкта та неповторного індивідуального образу, пошуків і відкриття нового.
На сучасному етапі розвитку педагогічної науки проблема творчої активності залишається однією із найактуальніших і репрезентується всебічно і досить ґрунтовно в працях А.Алексюк, В.Буряк, М.Лазарев, В.Лозова, Л.Мамот, Л.Охотін, В.Паламарчук, М.Савіна, О.Савченко, С.Сисоєва, М.Чернишова, Т.Шамова, Г.Щукіна та ін.
Одним із способів розвитку творчої активності дітей є українська народна творчість. Українська народна творчість створює позитивний емоційний фон, на якому всі психічні процеси протікають найбільш активно. Використання прийомів народної творчості, їх послідовність і взаємозв'язок сприятимуть у вирішенні даної проблеми.
До проблеми розвитку творчої активності засобами усної народної творчості зверталися такі - класики та педагоги, як Г.Сковорода, К. Ушинський, Я. Коменський, О. Воропая, М. Грушевського, М. Костомарова, П. Куліша, М. Максимовича, Г. Довженок, О. Бріциної, М. Дмитренка.
У сучасних умовах вітчизняними вченими, що (Н. Бібік, Н. Карповець, В. Киричок, Т. Мацейків, С. Мишанич, А. Пономарьов, В.Скуратівський, Н. Скутіна, М. Стельмахович, М. Струнка, Е. Сявавко, К. Чорна). Розглядаються особливості застосування усної народної творчості як засобу ціннісної підтримки у молодшому шкільному віці (Н.О. Никончук), В. Сухомлинський, Ю. Руденок.
Використання української народної творчості у освітньо- виховному процесі, сприяє розвитку творчої активності дітей.
Все вище сказане визначило тему нашого дослідження: «Розвиток творчої активності молодших школярів засобами української народної творчості».
Мета дослідження–теоретично дослідити та практичновиявитирівень прояву творчої активноситі молодших школярів; розробити зміст та форми роботи соціального педагога щодо використання української народної творчості як засобу розвитку творчої активності молодших школярів.
Об'єкт дослідження - творча активність молодших школярів
Предмет дослідження–зміст та форми соціально - педагогічної роботи щодорозвитку творчої активності молодших школярів засобами української народної творчості.
Для досягнення поставленої мети було визначено такі завдання дослідження:
1. Теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми розвитку творчої активності молодших школярів.
2. Дослідити українську народну творчість як засіб розвитку творчої активності дітей молодшого шкільного віку.
3. Виявити рівень прояву творчої активності молодших школярів
4. Розробити зміст та форми соціально-педагогічної роботи щодо розвитку творчої активності молодших школярів засобами української народної творчості.
Для розв’язання поставлених завдань нами використано комплекс методів дослідження: теоретичні -аналізпсихолого-педагогічноїта методичної літератури з проблеми дослідження; узагальнення та систематизація теоретичного матеріалу; емпіричні –анкетування, бесідитестування, спостереження,педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний етапи), методи математичної статистики.
Структура дипломної роботи. Робота структурно складається зі вступу, двох розділів, висновку, списку використаних джерел та додатків.