Зразок роботи
Актуальність. Все своє життя, від народження, людина перебуває у соціумі, суспільство встановлює певні норми та стандарти задля комфортного перебування у ньому. Згідно з цими постулатами, людей оцінюють залежно від порядності, вихованості, стриманості й багатьох інших ознак. Однією із найголовніших, є – культура поведінки в громадських місцях. В умовах надзвичайно динамічних змін методів і форм виховної роботи, проблема виховання культури поведінки у дітей дошкільного віку набуває особливої актуальності. Формування культури поведінки у дітей дошкільного віку є невід’ємною частиною процесу їх соціалізації. Сформована ще в дошкільному віці культура поведінки сприяє підвищенню морального та духовного рівня, формуванню культурної еліти суспільства.
В таких умовах формується проблема пошуку нових форм і методів виховної роботи з дітьми саме дошкільного віку, оскільки цей період характеризується наявністю активного імпринтингу, який полягає у фіксації в пам’яті знань, які надходять з навколишнього середовища. Це явище, а також високий рівень сугестивності, активний розвиток словесно-логічного мислення дозволяють дитині без великих зусиль засвоювати необхідні норми поведінки.
Питання виховання культури поведінки дітей займає одне з перших місць у системі виховання свідомого й морально зрілого громадянина України. Більшість дітей тісно пов’язані з державними структурами, зокрема, дитячими садками, центрами реабілітації, інтернатними закладами тощо, в яких працюють соціальні педагоги і здійснюють процес соціального виховання. Одним із пріоритетних напрямків соціального виховання є формування культури поведінки, а зокрема, культури поведінки в громадських місцях. Оскільки кожне покоління дітей має власні особливості, старі методи роботи з ними не є дієвими й нагальною проблемою є пошук нових методів та форм роботи соціального педагога з дітьми в процесі соціального виховання, яке включає в себе формування навичок поведінки в громадських місцях.
Проблему виховання дітей дошкільного віку та формуванням у них навичок культури поведінки в процесі виховання займалися досліники в галузях педагогіки, психології та соціальної педагогіки. Питанням формування культури спілкування дітей дошкільного віку займалися Я. Коломінський, М. Лісіна, Р. Стеркіна, Т. Репіна; виховання моральності та засвоєння моральних норма та правил поведінки Л. Артемова, В. Білоусова, А. Богуш; формування навичок культурної поведінки Т. Анахіна, А. Трубайчук, М. Федорова.
Таким чином, соціальна значущість даної проблеми в суспільстві, покликала нас до вибору представленої теми.
Мета дослідження: визначити зміст, методи та форми роботи соціального педагога щодо формування у дитини дошкільного віку навичок поведінки в громадських місцях.
Об'єкт дослідження: процес формування у дитини дошкільного віку навичок поведінки в громадських місцях.
Предмет дослідження: зміст, методи та форми роботи соціального педагога щодо формування у дитини дошкільного віку навичок поведінки в громадських місцях.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати поняття «культура поведінки» у науковій літературі та особливості її прояву у дітей дошкільного віку.
2. Охарактеризувати вікові психолого-педагогічні особливості дітей дошкільного віку.
3. Визначити основні напрями виховної роботи з дітьми дошкільного віку стосовно формування навичок поведінки в громадських місцях.
4. Визначити педагогічні можливості гри як основного соціально-педагогічного інструменту формування навичок поведінки дітей дошкільного віку у громадських місцях.