Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність. Сьогодні наука й технологія розвиваються так стрімко, що виникають безліч проблем, щодо застосування технологій для дітей молодшого шкільного віку. Це стосується і програмування в початковій школі. Проблеми вивчення елементів програмування пов'язані перш за все із труднощами для школярів, особливо початкової ланки, як із визначенням поняття алгоритму, побудови алгоритмічних конструкцій, так і при роботі з мовами програмування, їх правильному застосуванні, а також з великим обсягом матеріалу. З цими питаннями виникає безліч проблем, пов'язаних безпосередньо з викладанням розділу щодо застосування засобів, методів і змісту.
Вивчення елементів програмування в курсі інформатики початкової школи має два аспекти, які мають на меті певну ціль. Перший аспект – розвивальний аспект, який пов'язаний з посиленням основного компонента курсу інформатики. Учням молодшого шкільного віку дають зрозуміти , що таке програма на мовах програмування, як створюється програма в різних програмних середовищах, що таке мови програмування, як розуміють розвиток алгоритмічного мислення. Другий аспект – програмістський, під яким розуміють навички складання навчальних програм. Він носить профорієнтаційний характер. В наш час професія програміста є досить поширеною, тому вивчення програмування в рамках курсу початкової школи дозволяє учням випробувати свої здібності і вміння, а також набути нові.
Вивченням проблем елементів програмування займаються розробники шкільних програм І.Г. Семакін, Н.В. Макарова та інші. Вони по-різному підходять до побудови алгоритмів і алгоритмічної навчальної лінії. У тому числі по-різному вирішують складові теоретичної і практичної частини.
Об’єктом дослідження даної роботи є особливості застосування програмування для дітей молодшого шкільного віку на уроках інформатики в початковій школі.
РОЗДІЛ І. ЕЛЕМЕНТИ ПРОГРАМУВАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
1.1. Урок інформатики в початковій школі
Урок – це основна форма організації навчальної роботи з інформатики в початковій школі. Однією з важливих умов проведення уроку є дотримання основних елементів його структури і раціональний вибір його типу [30].
На уроках інформатики комп'ютер є і предметом вивчення, і засобом навчально-пізнавальної діяльності, що змінює і впливає на навчальний процес. Специфіка уроку інформатики виявляється в тому, що передбачена велика кількість практичних робіт за комп’ютером, і становить майже половину уроку. На уроках інформатики проводяться групові, фронтальні та групові форми роботи, а також ротоби в парах.
Часто відбувається невідповідність між типами уроків та його структурними елементами, особливо це стосуєтеся уроків у вигляді вікторин, ігор, тощо [26].
Кожний урок інформатики у кожного вчителя є унікальним і відрізняється від інших структурою, метою, змістом, методами, наповненістю. Уроки в педагогіці об’єднані в певні групи дуже давно. На сьогодні проблема типології уроків ні у світовій, ні у вітчизняній науці остаточно не розв'язана. Як відмічає С. В. Іванов, існує більше десяти типологій, які відрізняються своїми ознаками, за якими і роблять класифікацію уроків. Тому єдиної загальноприйнятої класифікації не існує.
Тому, С. В. Іванов, поклавши в основу головні етапи навчального процесу й характер діяльності, виділяє уроки:
• вступні;
• первинного ознайомлення з матеріалом;
• формування понять, установлення закономірностей і правил;
• повторення та узагальнення;
• застосування здобутих знань на практиці;
• формування навичок (тренувальні);
• контрольні;
• комбіновані [14].
А. П. Єршов класифікує уроки за основним способом їх проведення й виділяє такі типи:
• урок-лекція;
• урок-бесіда;
• урок-екскурсія;
• кіноурок;
• урок із різними видами занять;
• урок самостійної роботи учнів;
• лабораторні та практичні [9].
2.2. Особливості навчання в середовищі Scratch учнів молодшого шкільного віку
Актуальним на даний час в нашому суспільстві є процес інформатизації початкової освіти, а також є важливим елементом змінювання парадигми початкової освіти.
Вивчення інформатики в першому класі ще не втілюється у життя, але про це говориться у багатьох наукових дослідженнях, а також в багатьох інших дослідженнях [19].
Виділяють два завдання для навчання інформатики в початкових класах: формування стилю мислення учнів і вдосконалення приватних предметних методик. Формування мислення – це одна з основних функцій вчителів, адже мислення учня починає формуватися в молодшому шкільному віці. Хочемо зазначити, що дитина яка прийшла до першого класу повинна на високому рівні сприймати навчальну програму і для цього їй потрібний високий рівень логічного мислення. При перевірці готовності учнів до першого класу їх перевіряють на рівень розвитку логічного мислення, і низький рівень цього розвитку може призвести до відмови прийому дитини до школи, а саме в гімнастичні класи з насиченим програмним навчанням. Причина в тому, що недостатня розвиненість логічної сфери першокласника протягом першого року навчання створить йому великі труднощі в навчанні, і труднощі ці не зменшаться з переходом у наступні класи, а будуть збільшуватися [12].
В даний час інформатику починають вивчати школярі молодшого шкільного віку. Потрібно поставити запитання: чи можна в початкових класах навчити дітей алгоритмізації та програмуванню?
Ю. О. Первін стверджує, що можна, але потрібно дотримуватися певних умов:
- для рішення задач про алгоритми потрібно обирати зрозумілу і цікаву для дітей предметну область;
- навчальне середовище має містити зручний інтерфейс для дітей;
- для створення алгоритму розв'язання задачі потрібно використовувати візуальні засоби представлення структур даних і структур управління, для яких не потрібно буде запам’ятовувати багато службових слів і синтаксичних правил для запису програми [25].
Таке програмне середовище, в основі якого лежить мова програмування Scratch, була розроблена групою вчених з Массачусетського технологічного інституту. Основна мета цього проекту була не тільки навчити молодших школярів програмуванню, але і стати частиною освітньої програми дітей і підлітків, розвивати у них творчі здібності, логічне мислення, свободу у використанні інформаційних технологій. Залучення відбувається шляхом створення мультфільмів, демонстраційних роликів, програм-тренажерів, комп'ютерних ігор, інтерактивних мультимедійних презентацій [31].
В основі програмного продукту Scratch лежить графічна мова програмування, яка включає різні типи даних і структури управління, реалізований в зрозумілому для дітей інтерфейсі, доступному для розуміння і використання учнями початкової школи.
Програма на мові Scratch являє собою сценарій, який створений шляхом підбору і суміщення графічних блоків, що представляють дані і структури управління. Дані мають мультимедійну природу, тобто учень може створювати малюнки, музику, оперувати з числовою та графічною інформацією [24].