Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Проблема формування екологічної компетентності дітей дошкільного віку набула актуальності тоді, коли в суспільну свідомість увійшло розуміння взаємозв'язку людини і природи, їх взаємозалежності й взаємозумовленості існування. Проте реалії сучасного життя підтверджують, що у значної частини населення нашої країни ще не сформовано еколого-доцільно поведінку. Про це свідчить бруд на вулицях, засмічення водойм та їх берегів, нераціональне використання природних ресурсів, емоційна байдужість громадян до проблем навколишнього середовища, а отже, невідповідальне ставлення до власного здоров'я. Причиною є не стільки брак знань, скільки відсутність належного ставлення до природи, почуття відповідальності за природу як власний життєвий простір, неусвідомленість духовної і фізичної єдності людини і природи.
Доведено, що основи світогляду особистості закладаються в дошкільному дитинстві. Тому ознайомлення дітей з природою і виховання відповідального ставлення до неї саме в дошкільному віці має велике значення і є невід'ємною складовою освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі.
Навчити помічати красу навколишнього середовища, гармонійно співіснувати з природою, раціонально використовувати її багатства — ось пріоритетні завдання екологічного виховання дошкільників. Чітко усвідомивши у дошкільному дитинстві відповідальність за природу як живий організм, у майбутньому дитина буде відчувати невід'ємну потреба діяти заради збереження і відновлення її багатств.
Вступ у природничо-екологічної компетентності дошкільників відбувається у різних видах діяльності і вимагає практичного засвоєння дітьми системи доступних природничих знань.
Даючи дітям загальні знання про нашу планету, про природні умови України: ґрунту, води, клімат та ін, слід пам'ятати: навколишнє середовище менш знайоме сучасній дитині, ніж предметне. Вона орієнтується в ньому тільки за допомогою дорослого. Динамічність навколишнього середовища тягне, але його причинно-наслідкові зв'язки з власним буттям дитина самостійно визначити не може.
У ранньому і дошкільному віці діти інтенсивно набувають знань і чуттєвого досвіду, які використовують, щоб розрізняти природний і штучний світи і відповідно діяти в них. Спираючись на конкретне сприйняття дітьми природних явищ і об'єктів, дорослі повинні допомогти їм пізнати природу в певній системі, одним з компонентів якої є краса. Системне ознайомлення дітей з явищами та об'єктами природи, їх взаємозв'язок і красою дасть дітям можливість зрозуміти, відчути і полюбити природу.Виховання у дітей любові до рідної природи слід починати з розвитку їх сенсорних відчуттів, формування системи знань про об'єкти і явищах природи, перенесення набутих знань в сферу практичної дейнасці.Ви не можете любити те, чого не знаєте, не знаєте, ви боїтеся.
Вихователі повинні знати, що діти сприймають навколишнє середовище через призму зору дорослого. Картинки самостійно приділяють мало уваги більшості об'єктів неживої природи і флори. Зазвичай їх увагу привертають лише переміщення, цікаві своїм зовнішнім виглядом і поведінкою тварин, рідко рослинами. Тому необхідно допомогти дитині помітити хмари, грунт, траву, дерева, навчитися відрізняти їх і вивчити їх під час практичної діяльності, в грі, казці.
Спостерігаючи за природою, дошкільнята задають багато питань. Дуже важливо вчасно задовольнити цікавість дітей. Адже дошкільний вік є найбільш сприятливим для навчання дітей не тільки задавати питання, але і уважно слухати відповіді. В процесі пізнання діти вчаться озвучувати свої спостереження і робити найпростіші висновки. У цьому віці інтерес до явища, яку спостерігає дитина, недовга, тому краще заохочувати спостереження за природою під час веселих ігор, роботи та навчання. Особливо цінною формою роботи є екскурсія в природу. Саме тому тема цього дослідження є актуальною.
Об'єкт дослідження: екскурсія як форма екологічного виховання старших дошкільників.
Предмет дослідження: процес екологічного виховання старших дошкільників.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати і практично дослідити особливості екологічного виховання старших дошкільників під час екскурсії в природу.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати особливості уявлень дітей старшого дошкільного віку про природу.
2. Визначити методи та прийоми формування уявлень старших дошкільників про природу.
3. Вивчити особливості екскурсії як основної форми ознайомлення дошкільників з природою та їх екологічного виховання.
4. Обґрунтувати організаційно-педагогічні умови успішного процесу екологічного виховання старших дошкільників під час екскурсії в природу.
5. Дослідити особливості та методику організації екскурсії в природу з метою формування уявлень старших дошкільників про природу та їх екологічного виховання.
Методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез,індукція, дедукція, порівняння, класифікація; емпіричні: спостереження, бесіди, аналіз творчих робіт дітей; методи обробки та інтерпретація результатів дослідження.