Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. У сучасному суспільстві все більше уваги приділяється навчанню, вихованню та розвитку підростаючого покоління. Особлива роль в освіті належить дошкільній педагогіці. Саме в дошкільному дитинстві, в процесі соціально-організованою і стимульованої діяльності, відбувається становлення психічних процесів, розвиваються якості особистості (П.П.Блонский, Л.С.Виготський, О.М.Леонтьєв, Д.Б.Ельконін та ін) .
Формування готовності до навчання у школі є важливим завданням всієї виховної роботи з дошкільнятами, спрямованої на їх всебічний розвиток - фізичний, розумовий, моральне, естетичне. Одним з найбільш складних предметів у школі є математика. Математика дає величезні можливості для розвитку пізнавальних здібностей, які є базою для формування математичного мислення в перспективі, а сформованість такого мислення - гарантія для успішного засвоєння математичного змісту в подальшому.
До моменту вступу до школи діти повинні засвоїти щодо широке коло взаємопов'язаних знань про безліч і числі, формою і величиною, навчитися орієнтуватися в просторі і в часі.
Математичне розвиток дітей дошкільного віку здійснюється в основному під впливом цілеспрямованого навчання на колективних заняттях з математики. Паралельно з цією роботою проводиться робота з дітьми в повсякденному житті і на інших заняттях.
Одним з важливих властивостей навколишніх предметів є форма: вона отримала узагальнене відображення в геометричних фігурах. Іншими словами, геометричні фігури - це еталони, за допомогою яких можна визначити форму предметів або їх частин. У дошкільному віці відбувається знайомство з основними еталонами форми (коло, овал, квадрат, прямокутник, трикутник, багатокутник), величини (довгий - короткий, високий - низький, товстий - тонкий і ін), кольори (основні кольори спектру, білий, чорний) в процесі практичної та ігрової діяльності. Використання при цьому сенсорних посібників - пірамідок-вкладишів, «Поштової скриньки», «Дошки Сегена», «Логічного куба» та інших значно підвищує ефективність всієї роботи. Виділення названих властивостей на початковому етапі знайомства, коли діти ще не володіють загальноприйнятими еталонними уявленнями, йде за допомогою співвіднесення предметів між собою. На більш високому рівні розвитку розпізнавання форми, величини, кольору досягається в процесі співвіднесення властивостей предметів з засвоєними еталонами.
В сучасному житті все більшого значення проблема навчання математики. Це пояснюється перш за все бурхливим розвитком математичної науки і проникненням її в різні галузі знань.
Підвищення рівня творчої активності, проблеми автоматизації виробництва, моделювання на електронно-обчислювальних машинах і багато іншого передбачає наявність у фахівців більшості сучасних професій досить розвинутого вміння чітко і послідовно аналізувати процеси, що вивчаються. Тому навчання в дитячому саду спрямована перш за все на виховання у дітей звички повноцінної логічної аргументації навколишнього.
Досвід навчання свідчить про те, що розвитку логічного мислення дошкільнят в найбільшій мірі сприяє вивчення початкової математики. Для математичного стилю мислення характерні чіткість, стислість, розчленованість, точність і логічність думки, вміння користуватися символікою. У зв'язку з цим систематично перебудовується зміст навчання математики в школі та дитячому садку.
Природно, що основою пізнання є сенсорний розвиток, що купується за допомогою досвіду і спостережень. У процесі чуттєвого пізнання формуються уявлення - образи предметів, їх властивостей, відносин.
Численними дослідженнями (А.М. Леушина, НА. Менчинская, Г.С. Костюк та ін.) Доведено, що вікові можливості дітей дошкільного віку дозволяють формувати у них наукові, хоча й елементарні, початкові математичні знання. При цьому підкреслюється, що відповідно до віку дитини необхідно підбирати і форми, і спосіб навчання. У зв'язку з цим на конкретних вікових етапах створюються найбільш сприятливі умови формування певних знань і умінь.
Середній дошкільний вік є сензитивним для розвитку у дитини уявлень про величину предметів, так як на даному етапі у дошкільника відбувається активне формування наочно-образного мислення, з'являються задатки словесно-логічного. Саме тому тема даної курсової роботи є актуальною.
Об'єкт дослідження: процес формування уявлень про величину форму предметів у дітей середнього дошкільного віку засобами дидактичних ігор.
Предмет дослідження: процес формування уявлень про величину і форму предметів у дітей середнього дошкільного віку.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати і практично дослідити особливості процесу формування уявлень про величину і форму предметів у дітей середнього дошкільного віку.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати психолого-педагогічні засади формування уявлень про величину і форму предметів у дітей середнього дошкільного віку.
2. Визначити методи та прийоми діагностики рівня сформованості математичних здібностей дітей середнього дошкільного віку.
3. Обґрунтувати організаційно-педагогічні умови формування уявлень про величину і форму предметів у дітей середнього дошкільного віку засобами дидактичних ігор.
4. Розкрити роль педагога в організації різних видів дидактичних ігор у процесі формування уявлень про величину і форму предметів у дітей середнього дошкільного віку.
Методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез,індукція, дедукція, порівняння, класифікація; емпіричні: спостереження, бесіди, аналіз творчих робіт дітей; методи обробки та інтерпретація результатів дослідження.