Зразок роботи
Актуальність дослідження. Потреба у екологічному вихованні дітей зумовлена наявністю екологічної кризи у всьому світі. Її причина криється у практичній діяльності людини та залежить від її свідомості. Основи екологічної культури закладаються в дошкільному дитинстві, від чого залежить ставлення особистості до світу природи у подальшому, що підтверджує важливість використання цього сензитивного періоду для екологічного виховання особистості.
У Законі України “Про дошкільну освіту” визначається її роль як провідна у формуванні особистості дитини, саме тому зміст освіти має виступати основою становлення людини, а методи відповідати віковим особливостям дітей.
Згідно з Державним стандартом дошкільної освіти України, Базовим компонентом, програмами розвитку дитини дошкільного віку “Українське довкілля”, “Дитина в дошкільні роки”, “Упевнений старт” та іншими нормативними документами, екологічне виховання відіграє важливу роль у розвитку дошкільника, стає більш змістовним і набуває якісно нового рівня.
Базовий компонент дошкільної освіти свідчить, що зміст освітньої лінії “Дитина у природному довкіллі” містить доступні дитині дошкільного віку
уявлення про природу планети Земля та Всесвіту, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування. [2]
Проблема екологічного виховання значно активізувалась в наш час. Зокрема цій проблемі присвячені праці таких вчених як Я. Коменського “Велика дидактика”, Д. Локка “Думки про виховання”, Й. Песталоцці “Лінгард і Гертруда”, С. Русової “Дошкільне виховання”, Ж-Ж. Руссо “Еміль, або про виховання”, В. Сухомлинського “Серце віддаю дітям”, К.Ушинського “Рідне слово” та “Дитячий світ”.
Такі сучасні дослідники цієї проблеми як С. Дерябо, Г. Пустовіт, В. Ясвін у своїх наукових працях підкреслюють про необхідність формування екоцентричного типу екологічної свідомості діяльності людей у природі.
Н. Горопаха, Н. Глухова, Н. Кот, Н. Лисенко, С. Ніколаєва, З. Плохій, Н. Рижова, Н. Яришева доводять, що основи екологічного виховання закладаються ще в дітей дошкільного віку, а екологічна свідомість виступає головною та важливою складовою екологічної культури, формування основ якої ці дослідники визначають метою екологічного виховання дітей дошкільного віку.
Учені довели, що через емоційну взаємодію з образами діти засвоюють певні уявлення та знання, виробляють конкретні судження, формулюють особисті висновки. Образність екологічного виховання засобами образотворчого мистецтва сприяє формуванню перших уявлень про об’єкти і явища природи. [61]
Психологічні та фізіологічні особливості дітей дошкільного віку не дозволяють переобтяжувати їх когнітивну сферу, дитина “...мислить образами, формами, фарбами, звуками” (К. Ушинський), тому здатна до усвідомлення та систематизації знань через певні образи. Адже чим яскравішим є образ, тим він сильніше впливає на почуттєву сферу дитини, забезпечує запам’ятовування отриманої інформації. Яскраві образи у поєднанні з пізнавальною інформацією важливо втілювати у образотворчому мистецтві. Педагоги та психологи, вважають процес пізнання природи необхідним засобом виховання та використовують його для різнобічного розвитку особистості дитини. Саме тому образотворче мистецтво виступає засобом екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку. [75]
Актуальність проблеми екологічного виховання в дошкільному дитинстві, існуючі суперечності між завданнями і технологіями екологічного виховання дошкільнят, потребами і станом розвитку практики екологічного виховання, необхідністю і можливістю формування у дошкільників початкових екологічних уявлень як основи екологічної культури, розвитку екологічної свідомості та позитивного емоційно-ціннісного ставлення дітей до природи, необхідність використання для цього процесу різних засобів з метою підвищення його ефективності зумовили вибір теми магістерської роботи “Екологічне виховання дітей старшого дошкільного віку засобами образотворчого мистецтва”.
Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка методики екологічного виховання у дітей старшого дошкільного віку засобами образотворчого мистецтва.
Відповідно до поставленої мети можна виділити наступні завдання дослідження:
1. На основі здійснення теоретичного аналізу з’ясувати стан досліджуваної проблеми у історико-педагогічній літературі.
2. Обґрунтувати актуальність екологічного виховання у дітей старшого дошкільного віку та визначити методичні засади використання образотворчого мистецтва у екологічному вихованні старших дошкільників.
3. Охарактеризувати критерії та показники екологічного виховання у дітей старшого дошкільного віку.
4. Розробити та апробувати методику екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку засобами образотворчого мистецтва.
Об’єкт дослідження – екологічне виховання дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дослідження: методика використання образотворчого мистецтва як засобу екологічного виховання.
Методи дослідження: для розв’язання поставлених завдань були використані такі методи:
1) теоретичні – вивчення та аналіз історико-педагогічної, навчально-методичної літератури з проблеми, нормативно-правові документації стосовно екологічного виховання у дітей старшого дошкільного віку;
2) емпіричні – метод цілеспрямованого педагогічного спостереження, бесіди, педагогічний експеримент, якісне та кількісне опрацювання результатів дослідження;
3)статистичні - аналіз отриманих результатів та їх математична обробка.
Наукова новизна дослідження: уточнено науково-методичні підходи та програмно-нормативні документи щодо екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку.
Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що розроблено діагностувальну й експериментальну методику екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку засобами образотворчого мистецтва..
Структура та обсяг магістерської роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів (в першому розділі три підрозділи, у другому – три), висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел, додатків.