Зразок роботи
Вступ
Центральною фігурою у модернізації освітнього процесу є педагог нової формації – педагог-дослідник, творча особистість, професіонал, для якого характерними ознаками є сучасне науково-педагогічне мислення, висока духовність, інтелігентність, оптимізм, постійна готовність до самоосвіти, саморозвитку.
Для вчителя важливо бути не просто зрозумілим для учнів, йому необхідно продовжити себе у них. Тому педагогічне спілкування повинно здійснюватись не лише на рівні значень, але й на рівні особистісного рівні знань. Педагог може чудово володіти мовою як системою слів, що мають певне значення, логічно виражати приналежність певних об'єктів до предметного світу. Але використання і розвиток мови не обмежується формуванням значень. Окрім загальноприйнятої системи значень, різні факти свідомості мають різний особистісний смисл, особливу значущість для кожного, індивідуально, і тому, що далеко не завжди у всіх людей співпадає.
Професійний педагог - це єдина людина, яка більшу частину свого часу відводить на навчання і виховання дітей. Якби навчанням і вихованням дітей не займались педагоги, то через декілька поколінь суспільство припинило б свій розвиток.
В сучасному цивілізованому суспільстві педагог є фігурою, яка вимагає особливої уваги, і там де його місце займають недостатньо професійно підготовлені люди, в першу чергу страждають діти. Це вимагає від суспільства створення таких умов, щоб серед вчителів і вихователів опинялись люди, які найбільш підготовлені інтелектуально і морально до роботи з дітьми.
До особистості майбутнього педагога висувається ряд вимог. Серед них можна виділити головні, без задоволення яких не можливо стати висококваліфікованим вчителем або вихователем, і другорядні, відповідність яким не обов'язкова для педагога, але робить його особистістю, яка здатна найкращим чином навчати і виховувати іншу особистість. Як головні, так і другорядні вимоги належать до психології діяльності і спілкування педагога, до його здібностей, знанням, умінням і навичкам, корисним для навчання і виховання дітей. І серед головних, і серед додаткових психологічних властивостей, необхідних для кваліфікованого педагога, є усталенні, які характеризують вчителя і вихователя всіх часів і народів, та змінні, що обумовлені особливостями даного етапу соціально-економічного розвитку, на якому знаходиться суспільство, де живе і працює педагог.
Головною і постійною вимогою є любов до дітей, до педагогічної діяльності, наявність спеціальних знань в тій галузі, якій він навчає дітей, широка ерудиція, педагогічна інтуїція, високо розвинутий інтелект, високий рівень загальної культури і моральності, професійне вміння застосовувати різноманітні методи навчання і виховання дітей.
Додатковими, але відносно стабільними вимогами є товариськість, артистичність, гарний смак тощо. Ці якості важливі, але менше ніж головні. Без кожної з цих якостей окремо вчитель або вихователь може обійтись.
Головні і другорядні педагогічні якості в сукупності складають індивідуальність педагога, в силу якої кожний гарний учитель являє собою унікальну і своєрідну особистість.
Дещо складнішим є питання про головні і другорядні змінні якості педагога, які від нього вимагаються в даний момент історії суспільства, в даний час і на даному робочому місці. Нова ситуація, що складається в суспільстві, задає нові цілі навчання і виховання. Вони в свою чергу визначають вимоги, що висуваються до особистості вчителя і вихователя.
Серед якостей сучасного педагога можна виділити передусім - уміння жити в умовах демократії, плюралізму думок, спілкуватися і взаємодіяти з людьми на правовій і демократичній основі. Це передбачає, з одного боку, здатність визнавати, розуміти наявність багатьох різних точок зору, вести дискусії і на висококультурній підставі розв'язувати виникаючі розбіжності в поглядах; з іншого - відмова від диктату і будь-яких способів здійснення тиску на особистість, вимагає поваги до неї, визнання її переваг і значущості. Це також відмова від принципу, згідно якого інтереси суспільства переважають над інтересами конкретної особистості.
Крім того, сучасні умови вимагають від людини уміння висловлювати свої думки, переконувати, доводити, говорити самому і уважно слухати інших. Для того щоб зробити учня особистістю сам педагог повинен бути незалежним, грамотним, ініціативним, самостійним і систематично розвивати ці якості.
Для того щоб успішно виконувати свою роботу, педагог повинен мати загальні і спеціальні здібності. До числа загальних здібностей входять ті, які визначають високі результати в будь-якій людській діяльності, а до спеціальних належать ті, від яких залежить успіх саме педагогічної діяльності, навчання і виховання дітей.