Зразок роботи
Кожній дитині від природи дано бути розумною і успішною людиною. Завдання дорослих – просто допомогти малюкові розкрити свій потенціал, навчити його самостійно осягати світ. Для цього дуже важливо створити середовище, в якому дитина зможе і захоче проявити свої індивідуальні здібності, буде розвиватися і навчатися у власному ритмі. Таку можливість надає нам педагогіка італійського психолога Марії Монтессорі.
Марія Монтессорі була видатною людиною: доктором філософії, антропології, педагогіки, першою жінкою-лікарем в Італії. Марія Монтессорі називала свою педагогічну систему підготовкою до реального життя і в основу її ставила особисте досягнення дитини – незалежність.
Система Монтессорі – одна з перлин світової педагогічної науки, яка існує у всіх демократичних країнах світу вже понад 100 років. Незважаючи на такий поважний вік, система Монтессорі залишається сучасною і актуальною і у 21 столітті, бо ґрунтується на природних законах розвитку психіки дитини.
В Україні відкрито багато різних центрів і дитячих садів, що навчають дітей за системою Монтессорі. Її розуміння внутрішнього світу дитини і її ідеї допомоги в формуванні різносторонньо розвиненої особистості здаються новими і значними сьогодні. Метод Марії Монтессорі включає дітей в цікаву для них діяльність, надаючи детально розроблені дидактичні матеріали, які відповідають природнім потребам дитини.
Сама Марія Монтессорі свій метод коротко називала "допомогою життя". В цьому сенсі він не має ніякого відношення до численних методик раннього розвитку, тому що розвиток має свої закони, які не можна порушувати, і свій темп, який небезпечно змінювати. Інша справа, що темп у кожної дитини свій, і задача педагога складається в тому, щоб усунути перепони на шляху до природного розвитку дитини. В сучасному розумінні ця задача не відрізняється від задачі виховання, під яким розуміють цілеспрямоване створення умов для розвитку людини. В основі методу Монтессорі лежать три кита: дитина, підготовлене оточуюче середовище и вчитель. В центрі стоїть дитина, на відміну від традиційної школи, де центром є вчитель.
Педагогічна діяльність Марії Монтессорі була предметом досліджень таких науковців як: В. М. Богуславського, Н. Д. Лубинець, С. Ф. Русової, К. Є. Сумнітєльного, Ю. І. Фаусек та ін. Сьогодні спадщину М. Монтессорі вивчають І. М. Дичківська, Б. М. Жебровський, Т. І. Поніманська та ін. Крім того, дослідники з Польщі, Німеччини, Франції, США та Великобританії не лише популяризували ідеї М.Монтессорі, а й втілювали їх на практиці.
Актуальність дослідження зумовлюється пріоритетними напрямами у Законах України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", у "Національній доктрині розвитку освіти", у Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні та в освітніх програмах для дітей. Організовуючи роботу дітей, вихователі мають кожен зміст роботи насичувати різноманітними формами, методами, прийомами, завданнями, спрямованими на розвиток креативного мислення й активізацію творчості особистості. Педагогіка М. Монтессорі актуальна і сьогодні, завдяки гуманістичним підходам до процесу виховання та навчання дітей.