Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. В даний час можливості реалізації права на освіту особами з обмеженими можливостями здоров'я пов'язані з наявністю цілого комплексу проблем правового, організаційно-технічного, фінансового, соціального та педагогічного характеру. Особливо гостро постає проблема психолого-педагогічного супроводу і недостатня розробленість методик навчання дітей з обмеженими можливостями здоров'я (ОМЗ) в умовах інклюзивної освіти.
Поетапне формування математичних знань надає коригуючий вплив на найбільш слабкі сторони психічної діяльності дітей, сприяє розвитку різних сторін сприйняття і мислення, а, отже, всієї пізнавальної системи в цілому. Математична підготовка дітей з інтелектуальними порушеннями (ІП) має виняткову практичну важливість, оскільки людині в буденному житті постійно доводиться оперувати арифметичними виразами, здійснювати рахунок та різні операції з числовими величинами. Оволодіння дитиною математичними уявленнями, знаннями та вміннями є важливим фактором її соціалізації.
Тож, педагогічна практика свідчить: більшість труднощів, які виникають у навчанні дітей, які розвиваються у нормі, так і у дітей з ІП, пов'язані з функцією уваги, тому дослідження психологічних механізмів уваги важко переоцінити.
На відміну від інших психічних пізнавальних процесів: сприйняття, запам'ятовування, мислення або уява, увага не має власного змісту, функціонує як би всередині них, тобто невіддільне. Цілеспрямованість всіх психічних процесів визначається механізмами уваги, яке є одним з найважливіших показників при оцінці психічного розвитку дітей шкільного віку.
Формування уваги має ключове значення в процесі навчання дітей молодшого шкільного віку. Уміння сфокусувати увагу на тому, що необхідно для засвоєння навчальних знань, є найважливішою умовою успіху в шкільній діяльності ПШ.
У сучасній психологічній і педагогічній літературі проблема уваги вивчається в різних аспектах: деякі автори, розробляючи питання теорії уваги, досліджують його роль у життєдіяльності людини, вивчають фізіологічні механізми уваги, роботи інших охоплюють педагогічний аспект – умови та закономірності виховання уваги. Але всі автори одноголосно відводять увазі найважливішу роль у розвитку особистості.
На сьогодні виникає необхідність пошуку найбільш ефективного шляху корекційної роботи щодо розвитку розумових здібностей дітей, які мають обмежені можливості здоров'я. В даний час особливої популярності набуває ментальна арифметика (МА), оскільки вона спрямована на розвиток всіх пізнавальних психічних процесів, а зокрема увагу. Як показує практика, дана методика ефективна при роботі з молодшими школярами з ІП.
Ментальна арифметика, як будь-яке формування – це спосіб розвитку дитини. Можна сказати, що це інструмент розвитку. Сам по собі інструмент – це всього лише можливість. А як конкретна дитина буде вчитися ним користуватися, залежить перш за все від самої дитини, від її психічної і розумової організації. Будь-яке навчання – це праця, що вимагає зусиль. Тут діти зустрічаються як з перемогами, так і з труднощами, це загартовує характер і волю.
Заняття з МА сприяють поліпшенню математичних здібностей, збільшують мозкову активність дітей, що мають інтелектуальні порушення, роблячи їх мозок не ледачим. МА сприяє розвитку логіки, концентрації уваги та пам'яті. Данна методика – є ефективний інструмент щодо інтелектуального розвитку дітей, які мають інтелектуальні порушення.
Дослідження ефективності МА проводилися неодноразово. За результатами досліджень можна говоримо про те, що методика викладання математики за допомогою МА покращує когнітивний розвиток не тільки у звичайних дітей, а й у дітей з обмеженими можливостями здоров'я.
У корекційній педагогіці накопичено певний досвід роботи з формуванню елементарних математичних уявлень у дітей молодшого шкільного віку з ОМЗ. Але немає достатнього досвіду адаптації та застосування цих методик в умовах загальноосвітньої школи. Це і зумовило вибір теми роботи.
Мета дослідження – виявити ефективність застосування ментальної арифметики в розвитку пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями.
Об'єкт дослідження – навчання математиці дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями.
Предмет дослідження – ментальна арифметика, як особливий засіб навчання дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями
в умовах інклюзивної освіти.
Для досягнення мети були поставлені наступні завдання дослідження:
1. Провести теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження.
2. Визначити особливості розвитку пізнавальної сфери у дітей з інтелектуальними порушеннями.
3. Розкрити сутність поняття «ментальна арифметика».
4. Експериментально виявити можливості ментальної арифметики в розвитку математичного потенціалу особистості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями.
5. Розробити та апробувати корекційну програму для розвитку математичного потенціалу особистості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями.
6. Експериментально перевірити ефективність розробленої корекційної програми.
7. Розглянути дискусійні питання, які стосуються розвитку математичного потенціалу особистості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями.
Методи дослідження. У роботі були використані такі методи дослідження, як:
– теоретичні методи: аналіз літератури, порівняння, класифікація та узагальнення психолого-педагогічної літератури, змістовна інтерпретація та аналіз наукової інформації для вивчення теоретичних засад використання ментальної арифметики для розвитку пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку з ОМЗ;
– практичні методи: педагогічний експеримент (констатуючий, формуючий, контрольний), якісний та кількісний аналіз та графічна обробка отриманих даних для перевірки результативності методики використання ментальної арифметики для розвитку пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку з ОМЗ.
Структура кваліфікаційної роботи складається з вступу, трьох розділів з підрозділами, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел (84 найменувань) та 2 додатків. Загальний обсяг роботи – 79 сторінок друкованого тексту.