Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Необхідність у застосуванні дистанційної освіти на сучасному етапі розвитку була спочатку продиктована пандемією, а на сьогоднішній день – жорстокою російсько-українською війною. Запровадження карантину змінило життя кожного з нас та особливо вплинуло на заклади освіти, змусивши пристосовуватись до нових умов надання освітніх послуг. Та все ж, питання дистанційного навчання в умовах пандемії COVID-19 залишається, як ніколи, актуальним.
Так, зокрема, як зазначають українські науковці Іван Прокопенко і Світлана Бережна, COVID-19 заохочує заклади загальної середньої та вищої освіти в Україні здійснювати інноваційні рішення за порівняно короткий проміжок часу та запроваджувати дистанційне навчання з використанням різних веб-серверів, платформ, ресурсів та соціальних мереж [11, c.25].
На сучасному етапі розвитку суспільства можна говорити про невпинну інтенсифікацію впровадження засобів інформаційно-комунікативних технологій у сфері інформатизації в усі сфери людської діяльності. Також високі темпи розвитку технічних засобів навчання та варіативність програмного забезпечення, в свою чергу, є не менш вагомими компонентами модернізації навчального процесу.
Сучасні тенденції розвитку професійної освіти, які пов’язані із введенням нових державних освітніх стандартів, поступовою інформатизацією сфери освіти, переорієнтацією традиційних технологій навчання на здійснення самостійної дослідницької роботи, вказують на те, що вдосконалення системи освіти унеможливлюється без впровадження новітніх технологій навчання, Інтернет-технологій, електронного навчання, а також без підвищення рівня розвитку дітей, що є необхідною передумовою сформованості ключових та предметних компетентностей випускника школи.
Сьогодні серед багатьох різновидів електронного навчання (e-learning) особливо актуалізується використання дистанційного навчання, яке є перспективним напрямком сучасного розвитку системи освіти [2].
Швидкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) змінює практично всі сфери діяльності людини, серед яких освіта займає одне з перших місць щодо впровадження інновацій. На зміну освітнього процесу великий вплив має вільний доступ до інформаційних ресурсів та зростання ролі компетентних якостей особистості в процесі розвитку інформаційного суспільства.
У наш час поняття навчання в режимі online (тобто через Internet) стало традиційним для учнів початкових класів. Мережа отримала статус освітнього простору, який надає можливість доступу до багатьох навчальних та інформаційних ресурсів [7, c.45].
Стрімкі темпи розвитку інноваційних підходів до навчання, такі як дистанційне навчання, навчання online, змішане (гібридне або комбіноване) зумовили необхідність реформування навчального процесу. Особливо це стосується учнів старших класів та профільного навчання. У провідних школах світу активно впроваджується змішане навчання, яке засноване на основі інтеграції використання сучасних технологій та дистанційного навчання. Такий процес має на меті створення більш зручних умов для отримання знань, вмінь та навичок, які потрібні для оволодіння в подальшому обраними професіями.
Головною метою застосування дистанційної системи навчання є створення найбільш сприятливих умов для учнів, в процесі здобуття ними освіти та підвищення кваліфікації через впровадження в навчальний процес інноваційних інформаційно-комунікаційних та педагогічних технологій.
Разом з тим, на сучасному етапі розвитку вітчизняної освіти існують суперечності між потребами впровадження інноваційних технологій в системі освіти та існуючим рівнем кваліфікації вчителів стосовно застосування нових інформаційних технологій у процесі навчання, а також між темпами зміни апаратного та програмного забезпечення та темпами удосконалення професійних компетентностей викладачів у школі; між існуючими практичними завданнями з впровадження ІКТ у навчальний процес, зокрема технологій дистанційного навчання при підготовці майбутніх фахівців з природничих дисциплін, і недостатнім науково-методичним супроводом впровадження цих технологій та неготовністю значної частини викладачів України до здійснення відповідної інноваційної діяльності.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанню застосування технологій дистанційного навчання присвятили свої наукові праці багато вітчизняних та зарубіжних вчених, серед яких особливий внесок зробили: О. М. Андреєва, В.О. Колос, В.Ю. Ващенко, О.В. Рибалко, В.М. Кухаренко, В.І. Алещенко, С.М. Березенська, К.Л. Бугайчук та ін [3].
Аспекти застосування змішаного навчання були розглянуті у роботах таких провідних зарубіжних вчених, як: Дж. Адамс, Ф. Бонендорф, Б. Екхерт, Дж. Хоуп, Х. Лобин, В. Вудфілд, Р. Ларсен, Л. Халверсон [5].
Аналіз праць дослідників свідчить про те, що проблема застосування та практичної реалізації технологій дистанційного навчання є дискусійною та не втрачає своєї актуальності, особливо в умовах пандемії вірусу COVID та карантину в нашій державі. Також відкритою залишається проблема організації та практичної реалізації дистанційного навчання.
З огляду на актуальність даної проблеми, нами була обрана тема дослідження: «Використання технологій дистанційного навчання на уроках географії»
Мета дослідження: Мета використання технологій дистанційного навчання на уроках географії полягає в забезпеченні ефективного та доступного навчання географічним матеріалам для учнів незалежно від їх місця перебування та рівня доступу до освіти.
Виходячи з мети роботи та специфіки даного питання, нами були поставлені такі завдання:
1) описати теоретичні аспекти застосування дистанційних технологій в навчальному процесі
2) охарактеризувати норми застосування дистанційного навчання
3) проаналізувати методику дослідження
4) сформувати чинники, що впливають на використання дистанційних технологій
5) проаналізувати програмне забезпечення учасників освітнього процесу
6) описати застосування дистанційних технологій на прикладі класу
7) дати вирішення проблем з особистого досвіду
Об’єкт дослідження: дистанційне навчання на уроках географії
Предмет дослідження: різноманітні географічні поняття, які становлять основу курсу географії.
При підготовці випускної роботи нами використані теоретичні та емпіричні методи дослідження:
- теоретичні: аналіз нормативних документів в галузі освіти, наукової та науково-методичної літератури з зазначеної проблеми та інформаційних технологій; ідеалізація – при визначенні сучасних соціальних і педагогічних передумов, що покладені в основу досліджуваної проблеми; формалізація – при розробці опорних схем з метою досягнення певної якості дистанційного навчання в умовах воєнного стану та пандемії;
- емпіричні: локальний педагогічний експеримент за участю педагогів-практиків; інтерпретація висновків.
Структура роботи: дипломна робота складається зі вступу, трьох основних розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків.