Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Серед важких завдань загальної школи стоїть проблема вдосконалення навчального та виховного процесу на уроках іноземної мови в початкових класах.
Сьогодні вчителі шукають нові способи впливу на розум, волю та емоції учнів, з метою знайомства їх із культурою та традиціями країни, мову якої вони вивчають. Також переглядаються методи формування всіх видів мовної діяльності: читання, говоріння, аудіювання, письма. Висока якість навчального процесу залежить від цього. Покращити ефективність можна шляхом активізації роботи в класі, використовуючи ігрові технології.
Недавні зміни в суспільстві, економіці та міжнародних відносинах підсилили міжнародні зв'язки між людьми і країнами, що збагачує важливість володіння мовами. Розвинуте суспільство потребує громадян з різноманітною культурою, включаючи мовленнєву та спілкувальну. Сучасні фахівці у галузі філософії, філології, психології, педагогіки та соціології розглядають культуру як важливу частину спілкування, звичаїв, традицій, цінностей, мотивацій і поведінки. Мова та її культура грають визначальну роль у взаємодії сучасних учасників суспільства.
Наша країна прагне інтегруватися в європейське співтовариство. Однією з провідних концепцій розвитку освіти у Європейському Союзі є компетентнісний підхід до формування змісту навчання на всіх рівнях. Використання компетентнісного підходу до навчання іноземних мов передбачає практичне застосування наукових знань у реальному житті, розвиток інтегрованого навчання та активізацію викладання через систематичну діяльність учнів. Українська школа активно реформується, зокрема в системі мовної освіти.
Зміст навчання англійської мови повинен сприяти розвитку мовних навичок учнів та формуванню світогляду та моралі, готуючи їх до життя в багатокультурному середовищі. Однією з головних задач вчителя є формування різних компетенцій учнів, таких як комунікативні, соціальні, соціокультурні, інформаційні, саморозвитку та творчість. Навчання іноземної мови сприяє не лише духовному збагаченню дітей, а й формує життєві навички. Важливо, щоб знання та вміння учнів були корисними в реальних життєвих ситуаціях.
Інтенсифікація навчання вимагає використання нових методів та технологій, які підтримують інтерес учнів та активізують їх пізнавальну діяльність. Особливо актуальною є організація навчання через ігрові форми, що допомагає дітям різних вікових груп краще засвоювати матеріал.
Значні педагоги, такі як Н.П. Анікєєва, П.П.Блонський, А.С.Макаренко, С.Ф.Русова, М.Г.Яновська, підкреслювали важливість ігор у навчанні. Під час гри можуть проявитися здібності дитини, що сприяє її розвитку.
Ігровий підхід до навчання допомагає активізувати пізнавальні можливості учнів, створюючи бажання брати участь у навчанні та знімаючи психологічний напруження, що часто виникає під час навчання.
Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про те, що проблема ігрової діяльності школярів завжди привертала увагу багатьох вчених, педагогів та методистів. Значний внесок у розвиток теорії та практики ігрових технологій внесли видатні педагоги, такі як К. Ушинський, В. Сухомлинський, А. Макаренко, Ш. Амонашвілі, Д. Ельконін. Дослідження щодо застосування ігор на уроках іноземної мови у початковій школі проводили вчені, серед яких Н. Бібік, О. Близнюк, Л. Врублевська, Т. Гавінська, С. Ніколаєва, Т. Олійник, Л. Панова, О. Федрикова, Т. Шкваріна та інші. Проте питання ефективності використання ігор у процесі розвитку іншомовної комунікативної компетенції молодших школярів на уроках англійської мови вимагає подальшого вивчення.
Питання стимулювання та мотивації до вивчення іноземної мови з використанням ігрових технологій детально розглянуті в наукових працях як вітчизняних, так і зарубіжних вчених, таких як І. Л. Бім, І. Я. Волобуєва, Н. О. Дем’янова, С. Т. Занько, Н. В. Кудикіна, Ю. І. Пассов, С. С. Полат, В. Г. Редько, М. М. Сідун, М. Ф. Стронін, Ю. І. Федусенко, В. М. Філатов та інших. Незважаючи на досліджені переваги ігрових технологій, вони ще потребують глибшого вивчення в контексті компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 1–4 класів.
Процес розвитку мовних умінь учнів на уроках іноземної мови ускладнюється об'єктивними обставинами, такими як недостатня розробленість технології використання цікавих матеріалів, недостатня мотивація до навчання іноземної мови, відсутність навчально-методичних посібників для використання сучасних технологій, включаючи ігрові, в умовах нової української школи (НУШ).
Сучасне навчання іноземних мов у початкових класах зіштовхнулося з протиріччям між зростаючими вимогами до володіння усною мовою і недостатньою розробленістю теорії та практики навчання цього аспекту. Також існує відсутність відповідних навчально-методичних матеріалів та розробок для національної школи, що створює виклики для вчителів.
Мета дослідження - науково обґрунтувати та дослідити особливості використання ігрових технологій на уроках англійської мови у початкових класах НУШ
Об'єкт дослідження - процес використання ігрових технологій на уроках англійської мови
Предмет дослідження – методика використання ігрових технологій в НУШ
Гіпотеза дослідження – ігрові технології позитивно вливають на підвищення іншомовної компетентності учнів початкових класів в НУШ
Завданнями дослідження є:
-дослідити поняття ігрових технологій у психолого-педагогічній літературі;
-надати характеристику основних видів ігрових технологій і їх класифікація;
-розглянути особливості, цілі та завдання застосування ігрових технологій на уроках англійської мови в НУШ;
- дослідити педагогічні умови використання гри під час навчання іноземної мови учнів початкової школи;
-розглянути методику використання ігрових технологій навчання на уроках іноземної мови в НУШ;
-провести аналіз використання ігрових технологій вчителями-предметниками та учнями молодшої школи;
-провести оцінку ефективності використання ігрових технологій на уроках англійської у молодшій школі в НУШ;
-дослідити рекомендації щодо використання ігрових технологій на уроках англійської у початковій школі.
Емпіричною базою дослідження є ЗОШ № _ в м._класи_1 та 4. В дослідженні приймали участь 45 учнів.
Основними етапами дослідження є:
1.дослідити поняття ігрових технологій у психолого-педагогічній літературі;
2.надати характеристику основних видів ігрових технологій і їх класифікація;
3.розглянути особливості, цілі та завдання застосування ігрових технологій на уроках англійської мови в НУШ;
4. дослідити педагогічні умови використання гри під час навчання іноземної мови учнів початкової школи;
5.розглянути методику використання ігрових технологій навчання на уроках іноземної мови в НУШ;
6.провести аналіз використання ігрових технологій вчителями-предметниками та учнями молодшої школи;
7.провести оцінку ефективності використання ігрових технологій на уроках англійської у молодшій школі в НУШ;
8.дослідити рекомендації щодо використання ігрових технологій на уроках англійської у початковій школі.
У ході теоретичної роботи використано комплекс теоретичних та емпіричних методів дослідження.
Теоретичні: аналіз та синтез, узагальнення та інтерпретація педагогічної, психологічної, філософської, історичної, культурологічної та методичної літератури; моделювання організації навчально-виховного процесу у сучасній школі, соціально-педагогічний аналіз (аналіз програм та підручників, навчально-методичних посібників), узагальнення досвіду педагогічної діяльності, аналіз шкільної документації.
Емпіричні: методи (опитування, бесіди, анкетування, інтерв'ювання учнів, батьків та вчителів); метод експертної оцінки та самооцінки; метод аналізу ситуацій морального вибору; педагогічний експеримент, включений до навчально-виховного процесу.
Наукова значущість дослідження: надане наукове обґрунтування використання ігрового підходу на уроках іноземної мови в 1 та 4 класах, конкретизовано поняття «лінгводидактичні ігри» стосовно навчання молодших школярів, відібрано, дидактичний матеріал для навчання учнів молодших класів національної школи;
– уточнено зміст ключових категорій дослідження: навчально-ігрові технології; готовність вчителів до застосування навчально-ігрових технологій; формування готовності учителів початкових класів до застосування навчально-ігрових технологій у професійній діяльності;
– подальшого розвитку набули оновлений зміст, традиційні й інноваційні форми та методи професійної підготовки учителів до застосування навчально-ігрових технологій у початковій школі.
Теоретична значимість дослідження полягає у визначенні топології ігрових прийомів, ефективних при навчанні, говорінню молодших школярів 1 та 4 класів, класифікації ігрових технологій навчання (за змістом, формою, способом та місцем проведення) в 1 та 4 класах на уроках англійської мови.
Практична значимість дослідження полягає в тому, що розроблені лінгводидактичні ігри з лексичних, граматичних тем для учнів 1 та 4 класів, надано методичні рекомендації вчителям іноземної мови в початковій школі, відповідно до розробленої типології ігрових прийомів, складено лінгводидактичні ігри для учнів _ класів.
Висновки та матеріали дослідження можуть бути використані при розробці шкільних програм, підручників іноземної мови для учнів початкової школи, методичних посібників для вчителів початкової школи.
Апробація та впровадження результатів досліджень. У даній роботі узагальнено досвід роботи автора в напрямку використання ігрових технологій на уроках англійської мови у початкових класах НУШ.
За темою даного дослідження опубліковано 6 робіт на наукових конференціях:
- Теоретичні положення і результати дослідження висвітлено й обговорено в рамках науково-практичних конференцій та семінарів різних рівнів. Зокрема, міжнародних: ІІІ Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання (м. Київ, 2014 р.), Педагогика и психология в эпоху глобализации — 2014 (м. Будапешт, 2014 р.), Основні напрями підготовки сучасного вчителя: глобалізація, стандартизація, інтеграція (м. Умань, 2014 р.), Розвиток особистості у сучасному суспільстві: національний та етнокультурний дискурси (м. Київ, 2015 р.), Іншомовна освіта педагога: виклики, проблеми, перспективи (м. Київ, 2015 р.), Педагогіка у міждисциплінарному вимірі: від традицій до інновацій (м. Київ, 2016 р.), Сучасні стратегії педагогічної освіти в контексті розбудови суспільства сталого розвитку та концепції нової української школи (м. Київ, 2017 р.); Сучасні проблеми підготовки та професійного удосконалення педагогів (м. Чернігів, 2018 р.); всеукраїнських: Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки (м. Київ, 2014 р.), Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки (м. Київ, 2015 р.), Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки (м. Київ, 2016 р.), Інформаційні технології в освіті та науці (м. Мелітополь, 2016 р.); семінарах: Реалізація компетентнісного підходу до формування професійної компетентності майбутнього вчителя початкової школи (м. Київ, 28 2014 р.), Традиції та інновації у навчанні іноземних мов молодших школярів: як знайти «золоту середину»? (м. Київ, 2017 р.).
6 наукових робіт, а саме: 2 — у наукових фахових виданнях України, 1 — у закордонному періодичному фаховому виданні, 2 — у збірнику наукових праць та 1 — у збірнику матеріалів конференцій.
Структурно робота складається з вступу, двох розділів (перший розділ – три підпункти, другий розділ – п’ять підпунктів), висновків , списку використаної літератури. Загальна кількість сторінок - _, кількість стороінок основного тексту _, кількість таблиць _, кількість рисунків_, кількість джерел в списку літератури_.
В першому розділі «ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ НУШ» досліджується: поняття ігрових технологій у психолого-педагогічній літературі; характеристика основних видів ігрових технологій і їх класифікація; особливості, цілі та завдання застосування ігрових технологій на уроках англійської мови в НУШ.
В другому розділі «ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ» досліджується: педагогічні умови використання гри під час навчання іноземної мови учнів початкової школи; методика використання ігрових технологій навчання на уроках іноземної мови в НУШ; використання ігрових технологій вчителями-предметниками та учнями молодшої школи; оцінка ефективності використання ігрових технологій на уроках англійської у молодшій школі в НУШ; рекомендації щодо використання ігрових технологій на уроках англійської у початковій школі.
У Висновках представлено результати роботи та рекомендації з теми роботи.