Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження обумовлена активними інноваційними процесами у соціально-економічній та політичній сферах суспільства, які поставили систему освіти перед необхідністю перегляду традиційних підходів до навчання та виховання школярів.
Актуальним завданням, що стоїть перед школою сьогодні, є забезпечення належного рівня підготовки учнів, здатних до виявлення культури, самостійності, самореалізації та творчої праці у сучасному мінливому світі. У зв'язку із цим особливого значення набула проблема розвитку пізнавального інтересу учнів на уроках української мови у початковій школі в умовах НУШ.
Головне завдання вчителя – «створити» справжню людину, яка б прагнула до пізнання оточуючого світу, розширення власного світогляду, спектру знань, своїх компетенцій, вміла самостійно самореалізовуватися та самодосконалюватися. Стійку потребу безперервно вчитися важко викликати у дорослої людини, якщо не закладати і цілеспрямовано не формувати основи цієї потреби протягом шкільних років. Тому особливо важливо у початковій школі сформувати в учнів інтерес до процесу пізнання на уроках української мови, до способів пошуку інформації, її засвоєння, переробки та застосування.
Пізнавальний інтерес на уроках української мови – це один з важливих факторів навчання і становлення особистості. Під впливом пізнавального інтересу, навчання і пізнання набуває особистісного сенсу. Пізнавальний інтерес на уроках української мови позитивно діє на формування духовного потенціалу ученика, робить його діяльність більш успішною і осмисленою, підвищує якість виконуваної роботи, допомагає підвищити культура, інтерес та ціннісні орієнтири дитини.
Розвиток пізнавального інтересу на уроках української мови допомагає зростанню свідомого ставлення до навчання, розвитку пізнавальних процесів, вмінню ними управляти та їх регулювати.
Завдання сучасної освіти щодо формування вміння учнів самостійно здобувати знання та використовувати їх на практиці можливо вирішити у процесі вивчення предметів. Зацікавленість є ефективним засобом успішного навчання, необхідною умовою досягнення позитивних результатів. Коли дитина зацікавиться матеріалом, у неї виникне бажання дізнатися про нього більше. Ефективне навчання на уроках української мови неможливе без пошуків шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів, адже діти мають не тільки засвоїти певну суму знань, а й навчитися спостерігати, порівнювати, виявляти взаємозв'язок між поняттями, міркувати. А досягти цього можна лише засобами, що активізують пізнавальну діяльність на уроках української мови у початковій школі в умовах НУШ.
До них відносяться: дидактичні ігри, ігрові ситуації, завдання творчого характеру, нестандартних завдань. Розвитку пізнавальної культури на уроках української мови у початковій школі в умовах НУШ важливо приділяти особливу увагу ще й тому, що саме у цих класах формуються основні інтелектуальні вміння.
Аналіз психолого-педагогічної літератури показує, що має місце протиріччя між необхідністю створення та розвитку пізнавальної культури молодших школярів та недостатньою розробленістю методичних шляхів розвитку пізнавальної активності на уроках української мови.
Зазначене протиріччя зумовлює актуальність обраної нами теми дослідження: «Розвиток пізнавальної культури учнів на уроках української мови у початковій школі в умовах НУШ».
Об’єкт дослідження: уроки української мови у початковій школі в умовах НУШ.
Предмет дослідження: пізнавальна культура учнів на уроках української мови у початковій школі в умовах НУШ.
Мета дослідження: обгрунтувати методичні вимоги до розвитку пізнавальної культури учнів на уроках української мови у початковій школі в умовах НУШ.
Завдання дослідження:
1) Проаналізувати психолого-педагогічну літературу з проблеми розвитку пізнавального інтересу молодших школярів в умовах НУШ.
2) Дати характеристику пізнавальної культури як психолого-педагогічної проблеми.
3) Дослідити особливості молодшого шкільного віку.
4) Виокремити можливості розвитку пізнавальної культури на уроках у початковій школі на уроках української мови в умовах НУШ.
5) Провести діагностику пізнавальних інтересів молодших школярів на уроках української мови в умовах НУШ.
6) Розробити рекомендації щодо розвитку пізнавального інтересу молодших школярів на уроках української мови в умовах НУШ .
Для розв’язання поставлених завдань використано такі методи дослідження:
теоретичні: аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми; аналіз методичної літератури і педагогічного досвіду щодо використання;
-- теоретичне обґрунтування психолого-педагогічних і методичних засад розвитку пізнавального інтересу молодших школярів в умовах НУШ .
Структура роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаних джерел.