Зразок роботи
РОЗДІЛ 1.ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТА ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ПРОФІЛЬНІЙ ШКОЛІ
1.1 Дидактичні передумови використання мультимедійних та цифрових технологій на уроках в профільній школі
Аналіз освітньої практики показує, більшість педагогів не завжди коректно спроможні вирішувати методичні проблеми, які з'являються під час використання інтерактивних мультимедійних освітніх ресурсів чи вирішують їх у фрагментарному аспекті, а не в системі. На сьогодні переважна кількість вчителів успішно використовують можливості інтерактивних засобів навчання (технічних – комп'ютер, інтерактивне обладнання та дидактичних – мультимедійних освітніх ресурсів) для проведення уроків та заходів при дистанційній та змішаній формі навчання.
У сучасному навчанні ІМ з використанням інформаційних технологій значне місце належить мультимедійним та цифровим технологіям, оскільки в інтерактивному режимі роботи текст, графіка, відео, фото, анімація, звук створюють інтегроване інформаційне середовище, в якому користувач знаходить якісно нові можливості, спроможне відігравати роль вагомого засобу активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів [55]. Утім, аби проілюструвати можливості вказаних технологій в освітньому процесі, необхідно, насамперед, звернутися до їх дефініцій.
У сучасній науковій і навчально-методичній літературі зустрічаються різні способи визначення поняття «цифрові технології». Спершу, слово використовувалось для позначення технологій, які містять двійковий код. Однак у зв’язку з широким розповсюдженням різноманітних пристроїв і гаджетів (комп’ютерів, ноутбуків, мобільних пристроїв, смартфонів тощо) слово «цифровий» набуло все більшого вживання та стало синонімом «електронний» і «комп’ютерний».
Так термін "інформаційно комунікаційні технології (ІКТ)"поступово витісняється більш сучасним терміном "цифрові технології", а також змінюються терміни, що описують технологічні засоби. Хоча ці терміни зараз використовуються як взаємозамінні, останній більш чітко відображає специфіку нових інформаційних технологій і суспільного сприйняття. З розвитком технологій змінюються не лише добре відомі терміни, але й з'являються ще більш досконалі технологічні засоби, які мають великий лінгвістичний та педагогічний потенціал.
Звичайно, у практиці викладання іноземних мов використовується широкий спектр технологічних інструментів, як стаціонарних (комп'ютери, інтерактивні дошки тощо), так і мобільних (планшети, смартфони), які об'єднуються під поняттям "цифрові технології".
Так, Г. В. Жила погоджується з думкою, що термін "цифрові технології" є занадто широким. Тому вона вважає, що визначити ефективність цифрових технологій дуже складно. Дослідження [14] присвячене проблемам, пов'язаним із впровадженням цифрових технологій в освітній процес, зокрема вивчення іноземних мов у ЗЗСО.
Г. В. Жила розуміє під цим терміном [14]: аудіо- та відеодокументи (у тому числі доступні через Інтернет), соціальні мережі, сайти-спільноти (тематичні, освітні), великі відкриті онлайн-курси.
Таким чином, під цифровими технологіями ми розуміємо широкий спектр інструментів та ресурсів, включаючи інформацію, виражену в різних форматах на основі різних пристроїв та інструментів. Ми розглядаємо термін "цифрові технології", який є більш сучасним і зрозумілим для нових поколінь, як поєднання комп'ютерних, електронних, інформаційних та телекомунікаційних технологій.
У науковій літературі зустрічаємо трактування поняття «мультимедійні технології» залежно від цілей і місця його можливого використання. У Всесвітній доповіді ЮНЕСКО (1998) його визначають як здатність подавати текстуальні зображення та звук користувачеві [41]. Ю. 49 І. Машбиць тлумачить «мультимедійні технології» як багатоканальне середовище, що подає інформацію в різних модальностях [137, c. 56]. Подібним є визначення цього поняття П. Бреттом (Paul Brett) – «полісередовище, єдиний простір, який у синкретичному вигляді представляє різні види і способи надання інформації (текст, графіку, звук тощо)» [273, с. 12]. Деякі автори (Т. А. Бабенко, Н. Ю. Іщук, Н. І. Клєвцова, Є. С. Полат) розглядають «мультимедійні технології» як сучасні інформаційні технології, що об’єднують за допомогою комп’ютерних засобів графічне та відеозображення, звук і інші спеціальні ефекти. Як бачимо, тлумачення терміну різними науковцями є тотожним. Узагальнюючи наведені визначення, зазначимо, що мультимедійна технологія вказує на послідовність і порядок організації, функціонування і застосування засобів оброблення інформації різних модальностей. Принагідно зауважимо, що модальність – це спосіб передачі інформації, наприклад, аудіоряд, відеозображення. Відповідно, інформація, що подається із залученням кількох модальностей, є мультимедійною. Таким чином, під «мультимедійною технологією» розуміємо систему комплексної взаємодії візуальних і аудіоефектів під управлінням програмного забезпечення з використанням сучасних технічних і програмних засобів, які об’єднують текст, звук, графіку, фото, відео тощо в єдиному цифровому відтворенні.
Мультимедійні технічні засоби реалізують мультимедійну технологію і поділяються на 1) апаратні (комп’ютер з процесором, мультимедіа монітором із вбудованими стерео-динаміками, TV-тюнери, звукові плати) та 2) програмні (програми та проблемно-орієнтовані мови програмування, що враховують особливості мультимедійних технологій) [24, c. 48]. Мультимедійні засоби навчання – це продукти, що несуть інформацію різних типів і припускають використання спеціальних технічних пристроїв для їх створення та відтворення [22, с. 85] у навчальних цілях. Отже, констатуємо появу нового засобу навчання ІМ, котрий реалізує мультимедійні технології.
Сьогодні серед учителів найбільш поширене використання мультимедійних презентацій, які переважно використовують на уроках. По-перше, при традиційному ілюструванні навчального матеріалу. По-друге, при наочному відображенні його абстрактного змісту. По-третє, при підкріпленні інформації, що надається, наочними прикладами. По-четверте, підтримки інтересу в учнів.
Вважаємо, що велику популярність мультимедійні презентації набули через прості складові в освоєнні інструментів для їх створення, з одного боку. З іншого боку, через можливості Інтернету, що надаються мережею, для вільного скачування вже готових презентацій, які можна не тільки використовувати на уроках, а й за необхідності редагувати – вносити зміни відповідно до цілей педагога та поставлених дидактичних завдань.
Інтерактивні можливості мультимедіа дозволяють забезпечити не тільки здобуття знань, але й формувати вміння та навички, використовувати на практиці отримані знання для вирішення різних ситуаційних завдань та формувати універсальні навчальні дії, які розвивають учнів «уміння вчитися», здатність до саморозвитку та самовдосконалення [5].
Так, інтерактивну мультимедійну презентацію будемо розглядати як комплект дидактичних матеріалів, які об'єднані темою уроку, представлені в електронному вигляді та призначені для вирішення дидактичних завдань вчителя щодо формування результатів навчання учнів [6].
Такий комплект дидактичних матеріалів є ефективним засобом супроводу пояснення вчителя за рахунок його інтерактивних та мультимедійних можливостей, які дозволяють: візуалізувати навчальний матеріал (підключати зоровий канал); забезпечити його більшу наочність; показувати навчальний матеріал у динаміці; пояснювати під час інтерактивного діалогу; керувати пізнавальною діяльністю учнів тощо.
Зазначимо також, що інтерактивні мультимедіа презентації дозволяють подавати інформацію у більш наочній та цікавій формі та дають можливість вчителю використовувати у процесі сприйняття інформації слух або через зір, включати під час роботи уяву та емоції, що допомагає учням глибше і при цьому менш стомливо зануритися у навчальний матеріал [7].
Мультимедійні ресурси є перспективним і високоефективним інструментом в освітній галузі. Вони надають учителеві інформацію у більшому обсязі, ніж традиційні джерела, а також у більш наочній формі. Система презентації може в інтегрованому вигляді містити не лише текст, графіку, схеми, а й звук, анімацію, відео тощо. Найскладнішим для вчителя є необхідність дібрати види інформації і встановити послідовність, яка відповідає логіці пізнання і рівню сприйняття конкретного контингенту учнів. Перевага мультимедійних презентацій у тому, що їх зручно зберігати, за потреби можна доповнювати іншою чи інформацією.
Найчастіше вчителями мультимедійні презентації використовуються як ілюстративний матеріал до уроків-лекцій. Безперечно, презентації, що супроводжуються красивими зображеннями чи анімацією, є візуально привабливішими, аніж статичний текст, і вони можуть підтримувати потрібний емоційний настрій, що полегшує сприймання й запам’ятовування представленого матеріалу. Такі презентації мають на меті проілюструвати розповідь учителя і дають змогу максимально ефективно використати особливості сприйняття кожного учня. Можливості анімації також дають змогу акцентувати увагу учнів на найважливіших моментах уроку, сприяють зрозумінню логіки побудови певних висновків, схем, таблиць [11].
Мультимедійні презентації, на відміну від електронних підручників, призначені переважно для розв’язання локальних педагогічних завдань. Так, наприклад, використання електронних презентацій дає змогу значно підвищити інформативність й ефективність уроку під час пояснення нового матеріалу, сприяє збільшенню динамізму й виразності матеріалу, що вивчається. Зрозуміло, що продуктивність навчання значно підвищується, оскільки водночас задіюються зоровий і слуховий канали сприйняття. Окрім того, наявність конспектів у вигляді тематичних електронних презентацій дає змогу організовувати самостійну роботу учнів з подібного виду ресурсами.
Отже, мультимедійна презентація – це один з ефективних методів організації навчання на уроках, потужний педагогічний засіб, що виходить за межі традиційної класно-урочної системи і багаторазово посилює можливості здійснення особистісно-орієнтованого підходу у навчанні. Впровадження цієї діяльності дає змогу вчителю організувати засвоєння сучасних інформаційних технологій, сформувати в учнів необхідні навички самостійної роботи з сучасними системами, дає змогу водночас використовувати різні способи представлення інформації.