Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Сучасний етап розвитку науки адміністративного
права характеризується пошуком нових інструментів, форм та методів
діяльності публічної адміністрації, її взаємодії з інститутами громадянського
суспільства. Пожвавлення ролі останніх у прийнятті державницьких
управлінських рішень, колегіальність як основа діяльності органів місцевого
самоврядування та окремих новостворених органів виконавчої влади,
впровадження нових стандартів врядування, в тому числі посилення ролі
електронного врядування, зумовлюють виникнення нових видів правових
форм публічного адміністрування, визнання, осмислення та розробка яких є
одним із пріоритетних завдань наукових досліджень.
Стан наукового дослідження. Доктрина адміністративного права визнає
існування чотирьох видів правових форм публічного адміністрування:
нормативні акти управління, індивідуальні акти управління, адміністративні
договори, юридично значимі дії. Такий підхід відображений у працях В. Б.
Аверянова, В. В. Коваленка, О. В. Кузьменко, В. К. Колпакова, Ю. П. Битяка,
В. М. Гаращука, Т. О. Коломоєць.
Метою написання курсової роботи є дослідження видів публічного
адміністрування.
Для досягнення вказаної мети було поставлено ряд завдань:
- визначити поняття публічного адміністрування та управління;
- проаналізувати предмет, функції та принципи публічного
адміністрування;
- охарактеризувати публічне адміністрування в Україні;
- дати теоретико-правову характеристику видів публічного
адміністрування;
- з'ясувати особливості правових форм публічного адміністрування.
Об'єктом дослідження є публічне адміністрування.
Предметом дослідження є види публічного адміністрування.
5
Методи дослідження. Під час написання роботи було застосовано
загальнонаукові (аналіз, синтез, індукцію, дедукцію) та спеціально наукові
(порівняльно-історичний, ретроспективний) методи.
Структура роботи. Курсова робота складається із вступу, двох розділів,
які розділені на п’ять підрозділів, висновків та списку використаних джерел.
6
РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПУБЛІЧНОГО
АДМІНІСТРУВАННЯ
1.1. Поняття публічного адміністрування та управління
Поняття "публічне адміністрування" в останні роки набуло широкого
розповсюдження та передбачає надання адміністративних послуг
європейського рівня шляхом впровадження у практику діяльності принципів
демократичного управління.
Вперше поняття "публічне адміністрування" і "публічне управління" в
1887 р. ввів майбутній 28-й президент США Вудро Вільсон під назвою
"Вивчення адміністрації" ("The Study of Administration"), за допомогою якого
було сформовано окремий науковий та освітній напрямок, який отримав свій
подальший розвиток. У цій роботі Вудро Вільсон писав: "Мета
адміністративної науки полягає в тому, щоб визначити, по-перше, у чому
полягає діяльність уряду, а по-друге, як він повинен здійснювати цю діяльність
ефективно і з найменшими фінансовими та енергетичними витратами" [1, с.
220].
Термін публічне управління (англ. public management) вперше
використовує англійський державний службовець Десмонд Кілінг у 1972 р.:
Публічне управління – це пошук у найкращий спосіб використання ресурсів
задля досягнення пріоритетних цілей державної політики.
На сучасному етапі розвитку науки управління державою, перш за все,
оформляються дві взаємозалежні дисципліни:
- вивчення публічної адміністрації (public administration), тобто
сукупності органів публічного управління, норм, що регулюють їх діяльність,
та практики її здійснення;
- вивчення публічних політик або публічного управління (public policy),
тобто управлінських процесів від моменту виникнення проблеми до
отримання результату управлінського впливу [2, с. 447].
7
Спочатку обидві дисципліни носять переважно прикладний (а значить,
обмежений національним досвідом) характер, лише пізніше обростаючи – за
потребою – солідним шаром теоретичних досліджень. Серед провідних
дисциплін публічно-управлінського циклу з'являються такі як теорія
(державних) організацій, теорія прийняття рішень, спеціальні дисципліни,
пов'язані з управлінською діяльністю в окремих сферах і т. д.
Науковці продовжують сперечатись яке із понять ширше, проте зазвичай
до ширшої категорії відносять управління, а адміністрування у публічному
адмініструванні розглядають як функціональну ланку.
Розглядаючи управління і адміністрування у контексті категорії
"публічність" виокремлюють мовну специфіку, коли Public administration
перекладають як державне управління, ототожнюючи ці поняття, що
відповідає європейському підходу до визначення. У той час як у США
розрізняли поняття державного і публічного управління, інколи виділяючи в
окрему категорію "публічне адміністрування", що відповідає американському
підходу.
Встановлюючи співвідношення базових понять відповідно до аналізу їх
сутності варто зазначити, що категорія "публічне" є більш широким за
"державне", і ототожнюється у спеціальній літературі з такими словами як
державний, суспільний, народний, загальнонародний, загальнодоступний,
комунальний, відкритий, гласний тощо, разом з тим як поняття
"адміністрування" значно вужче ніж "управління" [3, с. 43].
Для того щоб якнайкраще розкрити зміст поняття публічне управління,
звернемося до етимології слів публічний та управління. Поняття публічний
походить від латинського слова publicus – суспільний, народний. Словник
іншомовних слів визначає поняття публічний як відкритий, гласний,
суспільний. Новий тлумачний словник української мови подає кілька значень
слова публічний: 1. Який відбувається в присутності публіки, людей;
прилюдний, привселюдний, гласний, відкритий. 2. Призначений для широкого
відвідування, користування; громадський, загальний, загальнодоступний.
8
Публічне управління – це організуючий і регулюючий вплив держави на
суспільну життєдіяльність людей з метою її впорядкування, збереження,
спираючись на владну силу, яку обмежує дієвий суспільний контроль.
Публічне адміністрування – регламентована законами та іншими
нормативно-правовими актами діяльність суб’єктів публічного
адміністрування, спрямована на здійснення законів та інших нормативноправових актів шляхом прийняття адміністративних рішень, надання
встановлених законами адміністративних послуг. Адміністрування - це
прерогатива виконавчих органів влади або чиновника (державний
службовець).
Публічне адміністрування – це цілеспрямована взаємодія публічних
адміністрацій з юридичними і фізичними особами з приводу забезпечення
реалізації законів та виконання основних функцій: орієнтуючого планування,
яке визначає бажані напрями розвитку, створення правових, економічних та
інших умов для реалізації інтересів учасників взаємодії, розподілу праці,
кооперування та координування діяльності, а також моніторинг результатів [4,
с. 225].
Згідно з глосарієм ООН термін «public administration» має багато значень.
За даними Програми розвитку ООН (UNDP) це поняття має два тісно
пов’язаних значення. У першому випадку цей концепт розуміється як цілісний
механізм реалізації влади (політика, правила, процедури, системи,
організаційні структури, персонал тощо), який фінансується за рахунок
державного бюджету і відповідає за управління та координацію роботи
виконавчої гілки влади та її взаємодію з іншими зацікавленими сторонами в
державі, суспільстві та зовнішньому середовищі. У даному випадку public
administration можна асоціювати з державним управлінням у широкому
смислі, принаймні з таким розумінням, де основою діяльності держави
(органів державної влади), визнається не лише створення умов для
найповнішої реалізації функцій держави, але й «Основних прав і свобод
громадян, узгодження різноманітних груп інтересів у суспільстві та між
9
державою і суспільством, забезпечення суспільного розвитку відповідними
ресурсами».
У другому значенні public administration розуміється як управління та
реалізація різних урядових заходів, що пов’язані з виконанням законів,
постанов та рішень уряду та управління, що пов’язане з наданням публічних
послуг, тобто йдеться про виконавчо-розпорядчу діяльність органів
виконавчої влади, а також інших органів (наприклад, виконавчих органів
місцевого самоврядування), у частині реалізації ними виконавчо-розпорядчих
функцій [5, с. 331].
Остання дефініція часто асоціюється в українській фаховій літературі, або
з державним управлінням, у вузькому його розумінні, як процесом здійснення
виконавчої влади, який зумовлений головним її призначенням, а саме
виконанням законів та інших правових актів державних органів, або з таким
терміном, як «публічне адміністрування», що є буквальним перекладом public
administration».
Публічне адміністрування охоплює безліч інститутів сучасного
суспільства та знаходиться в призмі трьох глобальних підходів [6, с. 81]:
1. Ринково-ліберальний – сформульований в концептуальних моделях
нового менеджменту, оновленого управління і спирається на ринкову модель
"байдужу до політики", у якій громадянин постає в образі споживача;
2. Ліберально-коммунітаристський – розвивається в концепції
"політичних мереж" і спирається на розвиток структурних взаємин
(договірних) між політичними інститутами держави та суспільства, визнає
рівність громадян;
3. Підхід демократичного громадянства – спирається на особливе
"сприйнятливе" адміністрування, яке покликане служити громадянину.
У межах кожного підходу формується сфера міждисциплінарної
взаємодії. Зростає значення публічного адміністрування, що покликане
забезпечити соціальний добробут і підвищити ефективність державного
управління.
10
Прийнято вважати, що еволюція підходів до розуміння публічного
адміністрування починається з ХІ ст., коли з'являється самостійне поняття
"публічний службовець" [7, с. 48].
У процесі еволюціонування публічного адміністрування сформувалось
три основні моделі: "Old Public Management" – класична бюрократична форма
організації за М. Вебером, "New Public Management" – сукупність
адміністративно-політичних стратегій реформування, в основу якої покладено
переважно тлумачення адміністративної діяльності крізь призму приватної
економіки (походить від теорії суспільного вибору (Public Choice) і
менеджералізму) та "Good Governance" – найвищий розвиток соціальноекономічної системи характеризує соціально орієнтоване управління та
визначає управління на розвинених демократичних засадах.