Зразок роботи
Адміністративний штраф є однією з найбільш поширених форм адміністративних стягнень, що застосовуються як до фізичних так і до юридичних осіб за порушення адміністративного законодавства. Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), адміністративний штраф визначається як грошове стягнення, що накладається на правопорушника в розмірі, передбаченому законом (ст. 27 КУпАП) [2].
До одноєї з особливостей адміністративного штрафу належить те, що законодавство передбачає можливість його заміни на інші види адміністративних стягнень у випадках, коли штраф не може бути виконаний з об'єктивних причин або коли інші заходи виявляються більш доцільними. Наприклад, несплачений штраф може бути замінений на громадські роботи або інші санкції відповідно до судового рішення. Так само, якщо особа ухиляється від виконання адміністративного стягнення у вигляді громадських робіт чи іншого заходу впливу, суд може прийняти рішення про заміну такого стягнення на штраф. Це забезпечує більшу гнучкість у реалізації адміністративних санкцій та дозволяє органам влади ефективніше реагувати на різні ситуації, що виникають у процесі виконання адміністративних покарань. [21]
Наприклад, відповідно до ухвали Бориславського міського суду Львівської області від 15 листопада 2019 року у справі № 438/368/19, суд задовольнив подання органу пробації про заміну несплаченої суми штрафу на громадські роботи. Це рішення було прийнято у зв'язку з неможливістю стягнення призначеного штрафу через відсутність у засудженого майна та коштів.
У постанові Великоберезнянського районного суду Закарпатської області від 16 травня 2019 року у справі № 308/368/19, суд розглянув подання про заміну адміністративного стягнення у вигляді громадських робіт на адміністративний штраф у зв'язку з ухиленням правопорушнка від виконання громадських робіт, призначених за вчинення адміністративного правопорушення.
Ці приклади демонструють, що заміна адміністративного штрафу на інший вид стягнення або навпаки можлива та застосовується судами залежно від конкретних обставин справи та положень законодавства.
Ще однією особливістю адміністративного штрафу є можливість його накладення в електронному вигляді. Наприклад, штрафи за порушення правил дорожнього руху можуть бути накладені автоматично за допомогою камер автофіксації. Це суттєво спрощує процедуру притягнення до відповідальності та зменшує суб’єктивний фактор у прийнятті рішень [23].
У системі адміністративних санкцій штраф займає особливе місце. Якщо розглядати класифікацію адміністративних санкцій, штрафи належать до майнових стягнень, оскільки передбачають вилучення певної суми грошей у правопорушника. Крім того, штраф можна віднести до основних адміністративних санкцій, оскільки він накладається як самостійна міра відповідальності, на відміну від таких санкцій, як конфіскація чи адміністративний арешт, що можуть застосовуватися лише у сукупності з іншими заходами впливу.
Також адміністративний штраф є одним із найбільш гнучких заходів адміністративної відповідальності. Він може бути застосований як до фізичних осіб, так і до юридичних осіб, що відрізняє його від інших адміністративних санкцій, таких як громадські роботи чи адміністративний арешт, які можуть застосовуватися виключно до фізичних осіб [22].
Розмір адміністративного штрафу може варіюватися залежно від конкретних обставин правопорушення, ступеня його суспільної небезпеки, майнового стану особи, що притягується до адміністративної відповідальності та інших факторів. Це дозволяє судам індивідуально підходити до кожної справи, враховуючи всі її особливості. Нижче наведено приклади судових рішень, де за однакові адміністративні правопорушення були призначені різні розміри штрафів. [22]
Наприклад, відповідно до постанови Мукачівського міськрайонного суду Закарпатської області від 13 липня 2023 року у справі № 308/1234/23, особу оштрафовано на 17 000 грн за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп'яніння та відмову від проходження огляду на стан сп'яніння.
У постанові Мукачівського міськрайонного суду Закарпатської області від 20 липня 2023 року у справі № 308/5678/23, особу оштрафовано на 17 000 грн без позбавлення права керування за керування транспортним засобом з ознаками алкогольного сп'яніння та відмову від проходження огляду.
Згідно з постановою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 25 серпня 2023 року у справі № 308/9101/23, особу оштрафовано на 17 000 грн із позбавленням права керування на 1 рік за керування транспортним засобом у стані наркотичного сп'яніння.
У всіх трьох справах правопорушників було притягнено до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в суму 17 000 грн, що відповідає 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, за порушення, передбачені статтею 130 КУпАП. Однак відмінності полягають у додаткових санкціях та обставинах.
У першій та третій справах особи були позбавлені права керування транспортними засобами на 1 рік, тоді як у другій справі таке позбавлення не застосовувалося. Це може бути пов'язано з різними обставинами правопорушення або пом'якшуючими факторами, які врахував суд.
У першій та другій справах йдеться про алкогольне сп'яніння, тоді як у третій — про наркотичне. Незважаючи на різний тип сп'яніння, сума штрафу залишилася однаковою, що відповідає санкціям, передбаченим статтею 130 КУпАП.
Таким чином, хоча сума штрафу за подібні правопорушення є сталою, додаткові санкції, такі як позбавлення права керування, можуть варіюватися залежно від конкретних обставин кожної справи та рішень суду.