Зміст
ВСТУП
Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИБОРІВ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ ТА ЇХ ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ
1.1 Вибори Президента України як форма безпосередньої демократії та інститут виборчого права України
1.2 Функції виборів Президента України та механізм їх організації і проведення
Розділ 2. КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ВИБОРІВ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
2.1 Поняття виборчого процесу по виборах Президента України та його основні суб’єкти
2.2 Основні стадії (етапи) виборчого процесу по виборах Президента України
2.3 Порядок захисту виборчих прав на виборах Президента України
Розділ 3. ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВИБОРІВ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
ВИСНОВКИ
Приведений у даному дослідженні детальний аналіз питань, пов’язаних з правовим регулюванням виборчого процесу, зокрема, організації і проведення виборів Президента України, засвідчив, що в цілому чинна нормативна база відповідає основним засадам виборчих прав, притаманним демократичній державі. Усі дотичні законодавчі акти у достатній мірі гарантують громадянам неухильне дотримання їх прав і свобод, гарантованих Конституцією України. Ці акти, і перш за все Закон України “Про вибори Президента України” є юридичними документами, які регламентують механізм і процедуру проведення виборів на усіх стадіях – від оголошення початку виборчої кампанії до оприлюднення результатиів виборів. Нормами і приписами цього Закону у числі інших закріплений механізм основних процедур виборчого процесу – порядок висування і реєстрації кандидатів, порядок передвиборчої агітації, порядок голосування і підрахунку голосів, порядок спостереження за ходом виборчого процесу. Також у достатній мірі передбачено механізм оскарження неправомірних дій суб’єктів виборчого процесу, у т. ч. порушених виборчих прав. Тобто теоретично законодавчі норми по виборах Президента України відповідають стандартам і принципам демократичного суспільства.
Однак відомі події останнії президентських виборів 2004 року засвідчили цілком протилежний стан справ, який мав місце на практиці: масові порушення виборчих прав – оголошення виборів недійсними – перевибори. Чому так сталось? Звичайно, можна констатувати, що основна причина цього лежить у суспільно-політичній, а не юридичній площині, яка була темою даного дослідження. Проте, на наш погляд, це буде неправильний підхід – удемократичній державі закони повинні працювати незалежно від політичної чи економічної ситуації. Тому можна зробити висновок, що масові порушення виборчих прав мали місце не так через недосконалість самої законодавчої бази, а через недосконалість механізму її застосування, у т. ч. і механізму правового характеру. Тому подальше вдосконалення Закону України „Про вибори Президента України” слід провадити у цих двох напрямках одночасно. При цьому народним депутатам слід звернути першочергову увагу на наступне.
1. Потрібно законодавчо значно підсилити відповідальність за будь-які, не тільки масові, порушення виборчих прав, особливо з боку посадових осіб будь-якого рівні.
2. Необхідно внести до Верховної Ради і розглянути законопроект про передвиборчу агітацію і політичну рекламу.
3. Привести у відповідність між собою усі законодавчі норми, що стосуються виборчого процесу взагалі і виборів Президента України зокрема.
4. Урегулювати порядок фінансування президентської виборчої кампанії, у т.ч. її бютжетного фінансування.
5. Детально проаналізувати і узагальнити судову практику попередніх виборів і законодавчо врегулювати усі спіпні питання.
6. З нашої точки зору дуже важливим буде законодавче закріплення процесу донесення до виборців їх найважливіших виборчих прав і обов’язків, наприклад, з обов’язковим вивішуванням відповідної інформації на виборчих дільницях у день виборів, як це має місце при оприлюдненні інормації про кандидвтів у Президенти України.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ