Зразок роботи
ВСТУП
В сучасних умовах неможливо перебільшити роль Парламенту України – Верховної Ради, як органу законодавчої влади, адже саме завдяки останньому відбувається формування національної правової системи та дієздатної законодавчої бази, якою врегламентовується весь спектр суспільних відносин в державі. Процедурним інструментом створення нормативно-правових актів у цьому випадку виступає законодавчий процес.
Проблема законодавчого процесу в Україні у різні періоди перебувала в центрі уваги багатьох науковців. На нашу думку, серед них можна виділити: О. В. Богачову [22], З. О. Погорєлову [30], Г. І. Дутку [23], Н. Ю. Задираку [24], Л. М. Легіна [29] та ін.
Моніторинг законодавчої діяльності Верховної Ради України, що проводився Громадською організацією «Лабораторія законодавчих ініціатив» свідчить про тенденцію зменшення обсягів законодавчого «спаму» у парламенті, а саме за період 1-2 сесій парламенту IX скликання всього було зареєстровано 1178 проектів законів, з яких було прийнято лише 155 законів, що складає близько 13% від зареєстрованих. Для порівняння, у VIII cкликанні було зареєстровано 1577 проектів законів, з яких було прийнято лише 140, що складає близько 9% від зареєстрованих [39]. Однак у даній сфері продовжує акумулюватись масив проблем, які негативно впливають на законодавчу діяльність (для прикладу, недоліки структури парламентського апарату, недосконалість правового регулювання діяльності органів парламенту та процедури реалізації Верховною Радою України своїх повноважень, недотримання вимог Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» [6] та інших законів України, які регламентують порядок діяльності парламентських інститутів, низька ефективність органу, який здійснює науково-дослідницьке забезпечення роботи парламенту, його органів та окремих народних депутатів України), чим і обґрунтовується актуальність теми курсового дослідження та необхідність подальшої наукової розробки питань, що стосуються законодавчого процесу та вдосконалення його конституційно-правового регулювання у сучасних умовах.
Метою курсового дослідження полягає у здійсненні загальної характеристики конституційно-правового регулювання законодавчого процесу в Україні. Для реалізації мети поставлено наступні завдання:
проаналізувати поняття, принципи, основні елементи законодавчого процесу та види законодавчих процедур в Україні;
дослідити історико-правовий аспект та сучасний стан конституційно-правового регулювання законодавчого процесу в Україні;
встановити та описати стадії законодавчого процесу в Україні;
узагальнити досвід країн Європейського Союзу в галузі правового регулювання законодавчого процесу та сформувати пропозиції для України;
з’ясувати проблеми законодавчого процесу в Україні та окреслити шляхи їх вирішення;
охарактеризувати сутність діджитальних інструментів вдосконалення законодавчого процесу України.
Об’єктом курсового дослідження є суспільні відносини, що виникають під час здійснення законодавчого процесу в Україні.
Предметом курсового дослідження є поняття, принципи, основні елементи законодавчого процесу та види законодавчих процедур; стадії законодавчого процесу; досвід країн Європейського Союзу в галузі правового регулювання законодавчого процесу; проблеми законодавчого процесу в Україні та шляхи їх вирішення; діджитальні інструменти вдосконалення законодавчого процесу.
Методологічну основу курсового дослідження складає система взаємопов’язаних загальнонаукових, спеціальних методів наукового дослідження, використання яких гарантує достовірність знання та вирішення поставлених перед нами цілей та задач (наприклад, діалектичний, системно-структурний, формально-логічний, системний, порівняльно-правовий, історико-правовий методи).
Структура та обсяг курсової роботи визначається її предметом та логікою дослідження. Робота складається із вступу, трьох розділів, що включають шість підрозділів, висновків та списку використаної літератури – разом 39 джерел.