Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження пов'язана з сензитивністю підліткового віку як вікового етапу розвитку самосвідомості та формування «Я-концепції», оскільки саме в даний віковий період відбувається ускладнення структури образу «Я», диференціація змісту уявлення про себе, динаміка самооцінки, зростання критичного ставлення до себе. «Я-концепція» саме в підлітковому віці зазнає значних якісних змін, від яких, багато в чому, залежить становлення самосвідомості особистості в майбутньому. Також слід зазначити, що підлітковий вік відрізняється своєю конфліктністю та імпульсивністю, яка, крім фізіологічної обумовленості, пов'язана, у тому числі, з особливостями становлення «Я - концепції».
Аналіз вітчизняної та зарубіжної психології виявив, що проблему становлення «Я-концепції» вивчали Б.Г. Ананьєв, Р. Бернс, І.С. Кон, С.Р. Пантілєєв, Дж. Стейнс, В.В. Столін, І.І. Чеснокова; проблему конфлікту як психологічного явища вивчали А.Я. Анцупова, Б.П. Жизневський, М. Дойч, Я.М. Коломінський, К. Левін, А.І. Шипілова, К. Хорні.
Незважаючи на значну кількість досліджень маловивченою залишається проблема впливу «Я - концепції» в підлітковому віці на регуляцію поведінки та типи реагування в конфліктній ситуації.
Таким чином, актуальність даної проблеми, недостатня її вивченість зумовили вибір теми нашого наукового дослідження: «Проблема Я-концепції в підлітковому віці».
Мета дослідження полягає в теоретико-емпіричному обґрунтуванні вивчення особливостей «Я – концепції» в підлітковому віці з різними типами реагування у конфліктній ситуації
Завдання дослідження:
на підставі аналізу психологічної літератури визначити поняття «Я-концепція», виявити характерні типи реагування у конфлікті, вивчити особливості «Я – концепції» в підлітків з різним типом реагування у конфлікті;
розробити комплекс методів і психодіагностичних підходів до вивчення особливостей «Я-концепції» в підлітковому віці: відібрати адекватний меті дослідження надійний психодіагностичний інструментарій;
здійснити емпіричне дослідження особливостей «Я – концепції» в підлітків з різним типом реагування у конфлікті та обробити результати, отримані в ході дослідження;
розробити практичні рекомендації для фахівців психологічної служби освітнього середовища щодо розвитку навичок ефективного вирішення конфліктних ситуацій в підлітковому віці.
Об'єкт дослідження – «Я-концепція» як соціально-психологічний феномен.
Предмет – проблема «Я-концепції» в підлітковому віці.
Методи дослідження. У роботі використовувалася система методів, яка включає: теоретичний аналіз та систематизація підходів й емпіричних результатів, що містяться в психологічній літературі з проблеми дослідження.
Психологічний комплекс склали відомі класичні психодіагностичні методики.
Для дослідження особливостей «Я-концепції» нами був використаний особистісний опитувальник «Вивчення особливостей «Я-концепції», авторами якого є Е. Пірс та Д. Харріс (в адаптації А.М. Прихожан). Дана методика спрямована на випробуваних від 12 до 17 років.
Для вивчення особистісної схильності до конфліктної поведінки та виявлення певних стилів вирішення конфліктної ситуації нами була використана методика «Стиль поведінки в конфлікті», автором якої є К. Томас.
Базою дослідження виступила загальноосвітня школа №9 м. Ізмаїл. У дослідженні взяли участь 67 школярів, а саме 35 дівчаток та 32 хлопчика, віком 13-14 років.
Результатів апробації дослідження. Основні дані, отримані в дослідженні, доповідалися на ХІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції молодих вчених та студентів «Пріоритетні напрями європейського наукового простору: пошук студента». Тема дослідження: «Вплив Я-концепції в підлітковому віці на тип реагування в конфліктній ситуації».
Структура і обсяг роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел. Робота викладена на 59 сторінок, має 3 рисунки, 3 таблиці, список джерел включає 50 найменування літератури.