Зразок роботи
1.1. Підходи до розуміння когнітивних функцій в психології
Перш ніж переходити до обговорення підходів до розуміння когнітивних функцій в психології, розглянемо загальне визначення когнітивної сфери особистості. Когнітивна сфера особистості є фундаментальною складовою людського психічного життя, яка охоплює зв'язок пізнавальних процесів, таких як сприйняття, увага, пам'ять, мислення та мовлення. Ці процеси у взаємодії один з одним роблять можливим отримання, переробку, зберігання та відтворення інформації, яку людина отримує з навколишнього середовища. Особливості когнітивної сфери можуть відрізнятися в залежності від індивідуальних характеристик особистості, її виховання, освіти та культурного середовища. Когнітивна сфера особистості охоплює широкий спектр психічних процесів, що спрямовані на раціональне пізнання оточення, включаючи отримання, усвідомлення, вивчення та переробку знань [5, с. 112-113].
Термін «когнітивний» почав активно використовуватися в науковому світі у 1960-х роках, паралельно з розвитком кібернетики та спробами електронного моделювання інтелектуальних процесів. Це породило уявлення про людину як про складний біологічний комп'ютер, що відкрило шлях для моделювання психічних процесів [4, с. 55].
У когнітивну сферу традиційно включають такі процеси, як пам'ять, увага, сприйняття, розуміння, мислення, прийняття рішень, а також діяльність та вплив, принаймні в тій мірі, в якій вони залучені до пізнавального аспекту інтеракції з навколишнім світом, а не до емоційних чи інстинктивних реакцій. У певному сенсі, ці процеси можна описати як здатність особистості до накопичення знань, розвитку компетенцій, а також формування умінь і навичок, необхідних для адаптації та успішної діяльності в соціальному та фізичному середовищі. У психології когнітивні функції визначаються як комплекс ментальних процесів, які дозволяють індивіду здійснювати сприйняття, увагу, пам'ять, мислення, мовлення та вирішення проблем. Ці процеси відіграють вирішальну роль у раціональному пізнанні світу, обробці, зберіганні та відтворенні інформації [15, с. 99-107].