Зразок роботи
1.1 Сутність та зміст поняття «стрес»
В психологічній операціоналізації категорії стресу в сучасній науковій літературі вживаються в трьох значеннях. По-перше, поняття «стрес» визначається як будь-який зовнішній подразник або подія, що викликає дискомфорт у людини. По-друге, стрес відноситься до суб'єктивної реакції, що відображає психічний стан внутрішньої напруги і збудження, і трактується як емоційна, захисна реакція, що виникає у людей.
По-третє, на думку В. Кеннона та Г. Сельє, стрес може бути фізичною реакцією організму на шкідливі впливи. Функція цієї фізіологічної реакції полягає в підтримці поведінкової діяльності та психологічних процесів для подолання таких ситуації. Теоретичний виклад наукових, психологічних та медичних джерел може проілюструвати, що більшість визначень вказують на негативні сторони стресу. Більшість науковців трактує поняття «стрес» як негативний емоційний стан через фрустрацію [1, c. 76].
1.2 Чинники формування і розвитку стресостійкості особистості
У науковій парадигмі стресостійкість особистості розглядається як явище детерміноване. Вітчизняні вчені та науковці (А. Гурич, В. Корольчук, О. Тімченко) та зарубіжні науковці та вчені (Дж. Грінберг А. Реан, С. Миронець, Д. Брайт, О. Баранов, Л. Китаєв-Смик, Р. Лазарус,) визначають, що стресостійкості індивіда характерна складна та багаторівнева зумовленість.
Більшість дослідників схильні виділити два рівні факторів, що визначають формування і розвиток цієї риси особистості:
зовнішній (характеристики середовища людини);
внутрішній (поєднання психофізіологічних, індивідуальних і психосоціальних особливостей особистості).
Оскільки останнім часом питання розвитку стресостійкості в науковому дискурсі стає актуальним, психологи непослідовні у поглядах на справедливість концепції «внутрішніх факторів стресостійкості». Тому В. Корольчук включає особистісні ресурси (Я-концепція як базові показники, точки контролю, когнітивний розвиток, комунікативні сфери – приналежність, емпатія, емоційна стійкість, витривалість, знання, навички, досвід подолання стресових ситуацій, тривожність, самоповага , оцінка дійсності) [10, c. 83].