Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. В останні десятиліття психологічна наука переживає значні загальнометодологічні зміни. У психології відбувається поворот від класичної до некласичної і постнекласичної картини світу, осмислюються нові ідеали науковості, психологія входить у все більш тісний зв'язок з широким контекстом сучасних досягнень в області філософії науки та методології гуманітарних наук.
Разом з тим, необхідно констатувати значущий парадокс: поряд з явно вираженим інтересом психології до якісних методів, реальні емпіричні дослідження, які ґрунтуються переважно на їх застосуванні, як і раніше випадають із загального потоку психологічних досліджень, займаючи вельми хитке маргінальне становище. В академічному психологічному співтоваристві немає єдиного уявлення про науковість якісних досліджень: думки варіюють від радикальних поглядів на якісну методологію як ненаукову або, принаймні, несамостійну, доречну лише на початкових, пілотажних етапах дослідницьку практику до визнання її високого наукового потенціалу та необхідності розробляти конкретні прийоми її використання, в психологічних дослідженнях, багато питань, що стосуються проблематики наукової значущості результатів якісних досліджень не одержали свого дозволу. У практиці проведення якісних досліджень психологи стикаються з низкою серйозних методологічних проблем.
Таким чином, актуальність даного дослідження пов'язана з тим, що психологія стоїть перед необхідністю вирішення зазначеного кола проблем, опрацювання якого в свою чергу дозволить, по-перше, розкрити, що саме привносять якісні дослідження в методологію психології і, по-друге, адекватно розвивати практику якісних досліджень у психології.
Стан і ступінь розробленості проблеми. Використані психологічні проци останніх двох десятиліть (Гусельцева, 2003, 2008; Джерджен, 1995; Корнілова, Смирнов, 2006; Леонтьєв, 2005; Психологія і нові ідеали науковості., 1993; Теорія і методологія психології., 2007; Юревич, 2001, 2005). Зазначений методологічний поворот отримує втілення у низці фундаментальних методологічних проектів і програм «некласичної психології», серед яких історико-еволюційний підхід до розуміння особистості (А. Р. Асмолов), психотехнічний підхід (А. А. Бульбашок, Ф. Е. Василюк), гуманітарна психологія (А. Джорджі, Б. З. Братусь, К. І. Воробйова), органічна психологія (В. П. Зінченко), конструктивістська парадигма (К. Герген, В. Ф. Петренко), антропологічний підхід (В .І. Слободчиков), дискурсивна психологія (Дж. Поттер, М. Уезерелл, Р. Харре), феноменологічний підхід (А. Джорджі, ін.).
Одним з добре помітних вимірювань некласичного вектора в психології є розвиток якісних досліджень (Леонтьєв, 2005), які в даний час розглядаються як лінія розробки в психології гуманітарного пізнання (Улановський, 2005).
Область якісних досліджень в психології та соціальних науках переживає сьогодні своєрідний бум. В останні десятиліття опубліковано значну кількість робіт, присвячених методології якісних досліджень (Мельникова, 2007; Улановський 2006; 2007; 2009 та ін.). Зазначимо, що дослідження, засновані на застосуванні якісних методів збору і аналізу даних, аж ніяк не є винаходом останнього часу: вони складають важливу частину традиції психологічної науки. Особливість сучасної ситуації полягає в тому, що якісні дослідження входять до методологічної фази свого розвитку, характерними рисами якої є філософсько-методологічна рефлексія підстав даного виду дослідної практики, виражений міждисциплінарний характер проектів, широке звернення психології до методологічних пошуків і досягнень таких дисциплін, як соціологія, культурна антропологія, теорія дискурсу, соціолінгвістика та ін., цілеспрямована розробка і систематизація специфічних методичних процедур і розвиток на цій основі університетських освітніх програм безпосередньо з якісної методології.
Предмет дослідження методологічні основи якісних досліджень у психології: філософсько-методологічні передумови, особливості пізнавальних стратегій, емпіричних методів і технік, принципи і прийоми валідизації результатів.
Об'єкт дослідження Об'єкт цього дослідження - якісні дослідження в психології.
Завдання дослідження:
1) дати визначення якісних досліджень як специфічної галузі дослідницької практики;
2) провести аналіз місця якісних досліджень у системі методів і методологічних традицій психології; розкрити значення якісних досліджень як міждисциплінарного проекту для області психологічних досліджень;
3) представити порівняльний аналіз основних якісних підходів, які зарекомендували себе у психологічних дослідженнях; розкрити особливості дослідницького «світогляду», що реалізується цими підходами в психології;
4) розглянути сучасні моделі специфіки гуманітарного пізнання і розкрити методологічні наслідки цих моделей для емпіричних досліджень текстуального типу;
5) узагальнити принципи і стратегії наукової валідизації якісних досліджень;
6) проаналізувати найбільш значущі проблеми технології якісних досліджень; систематизувати основні методологічні правила проведення якісних досліджень у психології;
Мета дослідження дати аналіз методологічних підстав якісних досліджень у психології; розкрити особливості якісних досліджень як специфічної дослідницької «культури» на рівні «філософії методу» і на рівні конкретної технології проведення досліджень.