Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Основною причиною неуспішності більшості учнів є свого роду їх "незрілість", недостатня готовність до складного процесу навчання. Надзвичайно важливо своєчасне виявлення такого роду незрілості дітей, оскільки можливе повніше її подолання ще в дошкільному віці, що дозволить попередити саме виникнення багатьох проблем.
Часто вважається, що після досягнення 7-річного (а зараз навіть 6-річного) віку питання готовності дитини до школи зважиться сам собою, і батьки бувають дуже розчаровані, коли на попередній співбесіді чують, що їх дитина не підготовлена до школи.
Оскільки шлях розвитку кожної дитини дуже індивідуальний, то до шкільного віку, діти приходять з абсолютно різним багажем досвіду - знаннями, уміннями, навиками, звичками. Щоб зрозуміти яка повинна бути психологічна готовність дитини до школи, необхідно знати – що з себе представляє сучасна школа.
Сучасна школа - продукт тривалого історичного розвитку, в результаті якого закріпилися наступні характеристики.
В Україні всі діти мають відображене в законі право на освіту, яка не є привілеєм окремих верств населення. Тому, навчання в основному орієнтоване на «середнього» учня ні швидкого, ні повільного, ні відмінника, ні двієчника. Всі перераховані групи школярів, як правило, в масовій школі переживають деякі незручності.
З 18 століття знаменитий педагог Ян Амос Коменській розробив класно-урочну систему навчання, і воно втратило індивідуальний характер. Отже, велике значення має загальний емоційний клімат в колективі, дружні зв'язки і суперництво між дітьми.
Відносини школярів і викладачів будуються на системі оцінок. Нерідко дитина змішує відношення до нього з боку вчителя і оцінку, і реальні успіхи.
Викладання пов'язане із словом, оскільки подача матеріалу і перевірка знань здійснюється в мовній формі. Це означає, що необхідною передумовою успішного навчання є багатий словарний запас, уміння вільно переказувати і виражати свої думки.
Не дивлячись на значні недоліки, сучасна початкова освіта в Україні, на думку багатьох фахівців, є ефективнішою, ніж що набули поширення на Заході ігрові методи навчання. Для батьків достатньо лише бути готовими до нових вимог і до того, що в деякий момент часу дитина зустрічається із зовнішньою оцінкою в образі початкової школи, яка розглядає всі його життєві досягнення дуже вузько і строго, а саме: чи може він вчитися в тих умовах, які прийняті сьогоднішньою системою освіти, чи ні. Багато що можуть зробити для дитини в цьому відношенні батьки - перші і найважливіші його вихователі.
Отже, психологічна готовність до навчання припускає багатокомпонентну освіту.
Перш за все, у дитини повинне бути бажання йти в школу, тобто мотивація до навчання.
Повинна бути сформована соціальна позиція школяра: він повинен уміти взаємодіяти з однолітками, виконувати вимоги вчителя, контролювати свою поведінку.
Основним новоутворенням дошкільного дитинства вважається уміння грати в ролеві, сюжетні і що найважливіше для школи - в ігри з правилами.
Він моделює в грі свої відносини з навколишнім світом, програє різні ситуації - в одних лідирує, в інших підкоряється, в - третіх здійснює спільну кооперативну діяльність з іншими дітьми і дорослими. У позитивні періоди розвитку дошкільник осягає різноманітність соціальних зв'язків. Тому найважливішою передумовою готовності до школи є вичерпаність попереднього періоду розвитку: дитина повинна уміти грати. Інакше навантаження початкової школи може виявитися непомірним і привести до появи невротичних симптомів у дитини (примхливості, плаксивості, страху перед учнями і вчителькою і навіть відмова ходити в школу). Важливо, щоб дитина була здоровою, витривалою, інакше йому буде важко витримати навантаження протягом уроку і всього учбового дня.
І найголовніше - у нього повинен бути хороший розумовий розвиток, який є основою для успішного оволодіння шкільними знаннями, уміннями і навиками, а також для підтримки оптимального темпу інтелектуальної діяльності, щоб дитина встигала працювати разом з класом.
Об'єкт дослідження – особливості психологічного розвитку дітей.
Предмет дослідження – психологічна готовність дітей до навчання.
Мета роботи: виявити і вивчити особливості психічної готовності дитини до навчання.
Завдання:
1. Визначити особливості психологічного розвитку дітей дошкільного віку.
2. Дослідити особливості психологічної готовності дітей до навчання.
3. Провести діагностику психологічної готовності дітей до навчання.