Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність мого дослідження. Серед найбільш цікавих і загадкових явищ природи дитяча обдарованість традиційно займає одне з провідних місць. Проблеми її діагностики та розвитку хвилюють педагогів протягом багатьох століть. Інтерес до неї в даний час дуже високий, що легко може бути пояснено суспільними потребами.
Традиційно цілям суспільного прогресу відводилося дуже значне місце. Наприклад, в нашій країні протистояння капіталістичної і соціалістичної систем вимагало значного напруження сил і максимального використання інтелектуальних ресурсів, особливо у сфері фізики і математики.
У зв'язку з цим функціонувала досить ефективна система виявлення та навчання високо обдарованих дітей. Сучасна особистісно-орієнтована тенденція пов'язана з виходом на перший план цінності особистісного розвитку і самореалізації. Так, високі індивідуальні досягнення зазвичай сприяють самореалізації особистості і рухають суспільство вперед.
У динамічному, мінливому світі, суспільство значно частіше переосмислює соціальне замовлення школі, коригує або докорінно змінює цілі і завдання шкільної освіти.
Головна мета, яка раніше визначалася як формування основ всебічно і гармонійно розвиненої особистості, виховання людей, які володіють основами наук зараз бачиться в тому, щоб зробити акцент на виховання особистості активної, творчої, яка усвідомлює глобальні проблеми людства, готової посильно брати участь у їх вирішенні.
Зараз необхідні люди, які мислять не шаблонно, вміють шукати нові шляхи вирішення запропонованих завдань, знаходити вихід з проблемної ситуації.
Не так давно вважалося, що всі діти рівні і в інтелектуальному плані, і в емоційному. Треба тільки навчити їх думати, співпереживати, вирішувати складні логічні завдання.
Однак досвід сучасної освіти показує, що існують відмінності між дітьми. Виділяються діти з більш розвиненим інтелектом, ніж у їхніх однолітків, зі здібностями до творчості, з умінням класифікувати, узагальнювати, знаходити взаємозв'язки. Вони постійно перебувають у пошуку відповіді на свої запитання, допитливі, виявляють самостійність, активні.
Вираз «обдаровані діти» вживається дуже широко. Якщо дитина виявляє незвичайні успіхи в навчанні чи творчих заняттях, значно перевершує однолітків, його можуть називати обдарованим. Численні праці (Венгер Л.А., Гільбух Ю.З, Лейтес М.С, Бурменской Г.В) присвячені розгляду поняття - обдарована дитина, виявлення дітей, особливостям роботи з ними, їх психологічних проблем. В останні роки проблема різниці між дітьми з обдарованості «вийшла з тіні» і тепер великий інтерес. Безперечні реальність і значущість цієї проблеми.
Яких дітей називають обдарованими? Як відбувається їх подальший розвиток? Що можна зробити для їх підтримки?
З таких питань накопичено чималий досвід. З 1975 року існує Всесвітня рада з обдарованим і талановитим дітям, який координує роботу з вивчення, навчання й виховання дітей, організовує міжнародні конференції.
Раннє виявлення, навчання і виховання обдарованих і талановитих дітей становить одну із головних проблем вдосконалення системи освіти. Існує думка, що обдаровані діти не потребують допомоги дорослих, особливої уваги і керівництво. Однак в силу особистісних особливостей такі діти найбільш чутливі до оцінки їх діяльності, поведінки і мислення, вони більш сприйнятливі до сенсорних стимулів і краще розуміють відносини і зв'язки.
Робота з обдарованими дітьми виступає одним з варіантів конкретної реалізації права особи на індивідуальність.
Все це обумовлює актуальність досліджуваної нами проблеми.
Мета дослідження: вивчити прояви обдарованості у дітей дошкільного віку і розглянути особливості навчально-виховної взаємодії з ними.
Завдання:
1. Вивчити літератури зарубіжних і вітчизняних авторів з проблем розвитку обдарованості з давніх часів по теперішній час;
2. Розкрити в повному обсязі поняття обдарованості
3. Показати особливість розвитку обдарованих дітей
4. Розглянути методи діагностики обдарованості
5. Виявити педагогічні засади та ефективні методи розвитку обдарованих дітей
Предметом нашого дослідження є педагогічні основи і методи роботи з обдарованими дітьми.
Об'єкт дослідження-обдарованість як явище.
Гіпотеза: дослідження:
1. Розвиток обдарованості дітей дошкільного віку буде ефективно, якщо враховувати психолого - педагогічні особливості розвитку обдарованих дітей.
2. Якщо в роботі з дошкільнятами реалізувати ефективні методи про прийоми в розвитку обдарованості.
3. Розробити та реалізувати програму роботи з обдарованими дітьми, що сприяє розвитку інтелекту і креативності.
Методи дослідження: у процесі дослідження застосовувалися такі методи як бесіда, спостереження, тестування.
Теоретична і практична значущість: результати даного дослідження можуть бути використані вихователем ДНЗ для роботи з обдарованими дітьми.
Робота складається з вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел, та додатків.