Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Зміни, що відбуваються в нашому суспільстві, породжують потребу в людях, здатних відповідати новим політичним, соціальним і економічним умовам Ці зміни поставили перед системою вищої освіти ряд проблем Однією з таких проблем є підготовка конкурентоспроможних фахівців, що володіють високими особистісно-професійними якостями, готових до роботи в нових умовах.
Повною мірою це відноситься і до фахівців у галузі психології Зростаючий інтерес до психологічної науці і практиці вимагає підготовки висококваліфікованих фахівців-психологів, здатних працювати в умовах, що змінюються, володіють прогностичними здібностями, які вміють мріяти, передбачити своє професійне майбутнє і бути готовими до нього (І. В. Дубровіна, Т Заморська, Т. А. Казанцева) Підготовка таких фахівців являє собою самостійну проблему для психології розвитку, акмеології та педагогіки вищої школи - проблему відносно нове і недостатньо розроблену
Стан і ступінь розробленості проблеми. В останні десятиліття прогностична, предвосхищающая функція психіки пов'язана з побудовою моделі майбутньої людини, все більше привертає увагу психологів (А Абульханова-Славська, О. Н. Арестова, М Б Беркинблит, Б. .І Додонов, Е. .І Головаха, А. А. Кронік, Д А Леонтьєв, Е Мещерякова, А В Петровський, З Хомик та ін ) Дослідження в цьому напрямку пов'язані не тільки з очевидною залежністю формування і трансформації моделі власного майбутнього людини від мікро - і макросоціальних умов життєдіяльності, але і навпаки Виходячи з простору мрії, людина вже ніколи не залишається незмінним За даними дослідників, мрія сприяє усвідомленню людиною своєї поведінки (А В Петровський, Р Р Натадзе, Н Палагіна), приводить до виникнення нових відчуттів і переживань (Б І Додонов, В Н Косирєв, А Р Маклаков, А Фрейд), актуалізують рефлексивні процеси (І З Нікітін, Л. Рубінштейн, З Фешбек), формує ціннісно-смислову сферу особистості (Б. І. Додонов, Д. А. Леонтьєв), виконує ряд інших важливих функцій.
Навички побудови картини майбутнього необхідні студенту-психолога для підготовки себе до майбутнього і оволодіння їм, для успішного вирішення нестандартних професійних завдань, для вдосконалення своєї діяльності та власної особистості
Таким чином, мрія є найважливішим елементом духовного життя кожної людини По-житейськи вона відома і зрозуміла кожному В той же час доводиться констатувати, що в науці (в тому числі і в психології) проблема мрій на сьогоднішній день розроблена слабо Досить сказати, що проблемі мрії спеціально не присвячено жодної монографії, у підручниках психології мрія коротко розглядається в главі про уяві, в періодичних виданнях статті, присвячені мрії, стосуються лише окремих її аспектів У результаті залишаються слабо вивченими спонукальні механізми мрій, немає чіткого відмежування мрії від інших видів уяви, таких як мрії, фантазії, життєві сценарії та ін, не ясна роль мрії в побудові життєвих планів, потребують уточнення функції мрії
У зв'язку з цим виникають суперечності
- між значущістю феномена мрії для буденного (життєвого) свідомості і недостатньою вивченістю його в науковій психології,
- між потребою розширення знань про прогностичної функції психіки і складнощами вивчення мрій як інтимної, суто особистих утворень,
- між відомою для юнацького віку зверненістю в майбутнє і відсутністю знання про способи побудови та функції моделей цього майбутнього,
- між тими небагатьма науковими напрацюваннями, що стосуються проблеми мрій у студентському віці, і слабкою практичною реалізацією отриманих результатів у навчально-виховному процесі внз
Існуючі суперечності зумовлюють проблему стихійності мрій і непередбачуваності їх впливу на студентів Особливо важливим, з точки зору сучасної акмеології і психології освіти, представляється теоретичне осмислення і конкретне емпіричне вивчення побудови картини бажаного професійного майбутнього та її впливу на особистісний і професійний розвиток студентів у сьогоденні Цим обумовлений вибір теми та актуальність даного дослідження
Мета дослідження – вивчити вплив рівня сформований мрій на особистісно-професійний розвиток студента, розробити програму розвитку професійних мрій студентів та апробувати її в ході психологічного практикуму
Завдання дослідження:
• проаналізувати і узагальнити склалися в психології теоретичні підходи до проблеми мрій,
• визначити психологічну сутність, види та функції мрії,
• розробити методику вивчення рівня сформований професійних мрій студентів, виділити доступні емпіричному дослідженню критерії особистісно-професійного розвитку,
• провести емпіричне дослідження впливу гіпотетичної моделі бажаного майбутнього на особистісно-професійний розвиток студентів,
• розробити програму психологічного практикуму з розвитку професійних мрій студентів і провести дослідно-експериментальну перевірку її ефективності.
Предмет вплив гіпотетичної моделі бажаного майбутнього на особистісно-професійний розвиток студента
Гіпотези дослідження:
Гіпотеза дослідження полягає в припущенні про те, що вплив мрії на особистісно-професійний розвиток буде ефективним.
- якщо студенти в мрії пов'язують реалізацію основних життєвих цінностей (кар'єра, самореалізація, матеріальне благополуччя і ін) зі своїм професійним майбутнім,
- за умови, що професійна мрія виконує функції антиципації, спонукають, до формуваняя і планування.
Теоретичну основу склали Основні теоретичні принципи психології детермінізму ( Рубінштейн, А В Петровський, М Р Ярошевський), розвитку (А Абульханова-Славська, Б Р Ананьєв, Л Анциферова, П. П Блонський, А В Брушлинский, Л. C Виготський, НА Логінова, А В Петровський, З JI Рубінштейн), єдності свідомості і діяльності (А Н Леонтьєв, Б Ф Ломов, С Л Рубінштейн).
Уявлення про особливості особистісного (Б Р Ананьєв, Л. С Виготський, В Давидов, А. Запорожець, П Зінченко, А Крутецкий, А Н Леонтьєв, М І Лісіна, Б Ф Ломів, А. Р. Лурія, Н А Менчинський, А. В Петровський, Л Рубінштейн, Е Шорохова, Д.Б. Ельконін ) і професійного розвитку (Т. Л Бадоєв, Ст. А Бодров, Е. М. Борисова, А. А. Деркач, І. Дубровіна, Ю. М Забродін, В М Зазьжин, Е. Ф. Зеєр, А Й Каптерев, Е А Клімов, Т Кудрявцев, Н.У Кузьміна, А До Маркова, Т Л Миронова, Л М Мітіна, О Москаленко, Р З Нікіфоров, О Г. Носкова, Д. Сьюпер, А Цвик та ін).
Психологічні концепції життєвого шляху (А Абульханова-Славська, А. В. Брушлинский, М Р Гінзбург, Е Б Старовойтенко та ін), цілепокладання (Б. І. Братусь, Д А Леонтьєв, Л Н Собчик та ін ), рефлексивну та прогностичної діяльності людини (І Н. Семенов, Ю. Степанов та ін ).
Наукова новизна отриманих результатів. Виявлено ціннісно-смислова природа професійних мрій студентів, їх зміст і основні характеристики
Розкрито функції мрії (спонукальна, що формує, антиципации, цілепокладання і планування, трансценденції та ін )
Запропоновані способи діагностики рівня розвитку професійних мрій студентів
Виявлено зв'язок рівня сформованості мрії з показниками особистісно-професійного розвитку студентів, показані нові можливості впливу на успішність професійної підготовки шляхом стимулювання професійної мрії Теоретична значимість дослідження. Проведено порівняльний аналіз, виділені схожість і відмінності понять «мрія», «мрії», «мрії», «фантазії» та ін
Уточнено визначення мрії як моделі бажаного майбутнього, Розширено уявлення про функції професійних мрій студентів,
Запропоновано доступні емпіричної реєстрації індикатори особистісно-професійного розвитку студентів-психологів Практична значимість.
Практична значимість результатів дослідження визначається тим, що вирішуються в ньому питання, безпосередньо пов'язані з актуальними завданнями підготовки висококваліфікованих фахівців. Показана можливість підвищення ефективності особистісного і професійного розвитку студентів шляхом побудови і реалізації гіпотетичної моделі бажаного майбутнього Матеріали дисертації можуть бути використані психологами-практиками у профорієнтаційних цілях, а також викладачами вузу в курсах «Психологія особистості», «Вікова психологія», «Психологія розвитку»
Надійність і обґрунтованість результатів дослідження забезпечується вихідними методологічними і теоретичними передумовами, опорою на досягнення сучасної загальної психології, психології розвитку та акмеології, використанням комплексу взаємодоповнюючих методів збору інформації (опитувального, діагностичного та ін ), адекватних предмету, завданням і гіпотезі дослідження, змістовним порівняльним аналізом результатів, отриманих на різних етапах Надійність результатів дослідження забезпечується репрезентативністю вибірки досліджуваних, використанням методів математичної статистики (критерій значущості відмінностей Манна-Уїтні, коефіцієнта лінійної кореляції Пірсона, факторного аналізу) Апробація та впровадження результатів.
Методологічні основи дослідження. Методи дослідження визначалися метою і завданнями Застосовувалися наступні методи теоретико-методологічний аналіз літературних джерел; емпіричні методи дослідження-спостереження, бесіда, інтерв'ювання.
Етапи дослідження:
1) констатуючий - теоретичний аналіз літератури з проблеми дослідження,
2) експериментальний - вивчення особливостей мрій про професійне майбутнє у старшокласників і студентів,
3) аналітичний - аналіз та інтерпретація результатів дослідження особистісно-професійних особливостей піддослідних і рівня сформованості у них професійних мрій,
4) формуючий - розробка програми щодо формування та розвитку мрій про професійне майбутнє та її апробація