Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Життя для деяких людей стає суворою і безжалісною школою. Виникаючі на нашому шляху труднощі (від дрібної проблеми до трагічної ситуації) часто викликають у нас емоційні реакції негативного типу, що супроводжуються цілою гамою фізіологічних і психологічних зрушень, або ще такі реакції називають стресом.
Немає, напевно, більш відомого і водночас більш спірного наукового терміну, ніж «стрес». Усі говорять про стрес, усі його переживають, усі про нього багато чули... Парадокс, проте, в тому, що коли запитати навмання п’ять чоловік, що таке стрес, напевно дістанеш п’ять різних відповідей. І неспроста. По-перше, цілковитої згоди у визначенні стресу немає й у науковому середовищі, а по-друге, його природа така, що один і той же потенційно стресовий вплив в одних людей викликає сильні негативні реакції, а в інших – або взагалі нічого, або навіть щось приємне. Взяти, приміром, атракціон «американські гірки»: для когось катання на них буде важким (цілком стресовим) випробуванням, оскільки вони бояться висоти, а от для деяких людей це щоразу втіха. Або, скажімо, здача іспиту. Більшість із нас оцінить цю процедуру як явно стресову, проте є окремі унікуми, для яких вона буде приємним лоскотанням нервів. Ще одним прикладом, досить поширеним в наш час, може бути важкість адаптування молоді, яка переїжджає від батьків в віддалені міста на навчання. Реагуємо на стрес ми теж по-різному.
При вивченні підходів до розуміння стресу ми спираємося на роботи В.Я. Бодрова, Ф.Е. Василюка, роботи Ю.В. Щербатих, теоретичні доробки Г. Сельє. Стрес у підлітковому віці зазвичай не пов’язаний з певними глибинними конфліктами або порушеннями розвитку, а радше є наслідком природного процесу переходу до дорослого життя. Тому використання методів глибинної психотерапії або психокорекції постає недоцільним у більшості випадків. Важливим є пошук методу, який би діяв досить швидко, був ефективним та не чинив суттєвого втручання у подальший розвиток особистості підлітка. Таким методом виявляється метод аутогенного тренування. Саме він дозволяє швидко впливати на емоційну сферу людини, при цьому не зачіпає глибино емоційну сферу.
Мета дослідження: Теоретично обґрунтувати та експериментально дослідити особливості прояву стресу у підлітків.
Завдання дослідження:
1. Визначити теоретичні засади дослідження проблеми стресу та дистресу;
2. Виявити особливості стресу в підлітковому віці;
3. Провести емпіричне дослідження виявлення рівня тривожності за шкалою Тейлора.
Об’єктом дослідження виступає стрес та дистрес.
Предметом дослідження виступає стрес в підлітковому віці.
Методи дослідження: теоретичний метод дослідження (вивчення, аналіз, синтез та узагальнення наукової літератури з даної проблематики), описовий метод, статистичний метод (ми використовували його при підрахуванні результатів дослідження), порівняльний метод.
Курсове дослідження складається зі вступу, теоретичного та практичного розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків.