ПСИХОЛОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКА (ID:1218557)
Зміст
ВСТУП 1
РОЗДІЛ 1 ПСИХОЛОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКА 3
1.1. Шляхи і механізми розвитку внутрішньої позиції дорослого на етапі підліткового віку 3
1.2. Психологічні зміни підлітка – криза ідентичності 6
РОЗДІЛ 2 ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКА 8
2.1. Організація, методи та характеристика методичного інструментарію дослідження 8
2.2. Аналіз результатів емпіричного дослідження 9
2.3. Програма розвитку особистості у підлітковому віці та оцінка її ефективності 13
ВИСНОВКИ 18
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 20
Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність вивчення підліткового віку рішуче випливає, по-перше, з того, що цей етап життя є найважливішим для формування особистості людини в цілому. Підлітковий вік – це своєрідний перехідний етап від дитинства до зрілості, коли відбуваються надзвичайно важливі зміни як на фізичному, так і на психологічному рівнях. Саме в цей період зазвичай відбувається активне переосмислення власної ідентичності, а також розширення горизонту самосвідомості, а крім того, зміна ставлення до навколишнього світу та людей загалом.
Оскільки підлітки доволі часто стикаються з всілякими труднощами в тому числі і психологічними проблемами через різні внутрішні суперечності розвитку, дослідження саме цього періоду дозволяє краще зрозуміти динаміку становлення особистості загалом, а також так би мовити створити адекватні педагогічні та психологічні методи підтримки підлітків у цей дуже не простий етап їхнього життя та адаптації у суспільстві.
Враховуючи надзвичайну важливість цього вікового етапу для формування основних життєвих орієнтирів, моральних переконань, а також вміння приймати свою соціальну роль та брати на себе відповідальність за свою поведінку та вибір життєвого шляху в цілому, дослідження підліткового віку з нашої точки зору сприяє розвитку науки про психологію та педагогіку, а також більшому практичному використанню отриманих знань для значного покращення якості життя підлітків та їхньої адаптації до вимог суспільства.
Об’єкт дослідження – особистість як психологічна категорія.
Предмет дослідження – психологічні характеристики особистості у підлітковому віці.
Мета дослідження – теоретично вивчити та емпірично дослідити психологічні особливості розвитку особистості в підлітковому віці.
Гіпотеза дослідження:
Нами передбачається, що в підлітковому віці виявляється загострення окремих рис характеру підлітка.
Для досягнення означеної вище мети нам потрібно вирішити наступні завдання:
- проаналізувати шляхи та механізми розвитку внутрішньої позиції дорослого на етапі підліткового віку;
- проаналізувати ключові психологічні зміни особистості на етапі підліткового віку;
- провести емпіричне дослідження психологічних особливостей підліткового віку;
- розробити програму розвитку особистості у підлітковому віці;
- оцінити ефективність запропонованої програми
У процесі проведення дослідження нами були використані такі методи дослідження:
- Теоретичні: аналіз психологічної, педагогічної та наукової літератури; абстрагування; аналогію; порівняння; конкретизацію; формулювання висновків.
- Емпіричні: педагогічне спостереження (опосередковане, візуальне); інтерв’ю; аналіз результатів діяльності.
Наукова новизна дослідження полягає первинно в обґрунтуванні та експериментальному доведенні необхідності розробки й впровадження програми розвитку особистості у підлітковому віці. Зокрема, нами було акцентовано на формуванні ключових психологічних особливостей цього вікового етапу: становлення відчуття дорослості, прагнення до самостійності, підвищеної чутливості до засвоєння соціальних норм та цінностей, розвитку вольової саморегуляції та зниженні рівня імпульсивності.
Практичне значення полягає в можливості використання результатів дослідження у діяльності практичних психологів та соціальних працівників під час організації роботи з підлітками, наприклад у формуванні ефективних програм психопрофілактики та особистісного розвитку.
Інші роботи з даної категорії: