Зразок роботи
Науковці підкреслюють, що студентський вік є сенситивним для формування ціннісних орієнтацій. Зокрема, у дослідженні О. П. Коханової зазначено, що саме в юнацькому віці відбувається активне формування індивідуальності та самосвідомості, що супроводжується вибором значущих цінностей та цілей. [15] Різні наукові підходи розглядають ціннісні орієнтації як ключовий компонент особистісного розвитку, особливо в юнацькому та студентському віці. Згідно з теорією психосоціального розвитку Еріка Еріксона, юність - це період формування ідентичності, в якому особистість активно визначає свою систему життєвих цілей і переконань, долаючи внутрішні суперечності між індивідуальністю та очікуваннями суспільства. Цю ідею доповнює Шалом Шварц, який у своїй теорії універсальних цінностей окреслив структурну модель особистісних орієнтацій. Він доводить, що в юнацькому віці відбувається становлення стійкої системи цінностей, яка регулює як особисту поведінку, так і взаємодію з соціальним оточенням. [11] Саме в студентські роки, згідно з його дослідженнями, спостерігається зростання важливості таких цінностей, як самостійність, досягнення, гуманізм та турбота про інших. Рональд Інглхарт, у межах своєї теорії ціннісної трансформації, зазначає, що молодь, яка формувалася в умовах постматеріального суспільства, орієнтується насамперед на цінності самовираження, свободи вибору, толерантності та соціальної справедливості, що є характерними для високорозвинених демократичних країн. [5] Його емпіричні дані підтверджують: у студентському віці індивіди демонструють найбільшу гнучкість у переосмисленні традиційних установок і відкритість до нових моральних орієнтирів. Крім того, сучасні дослідження у сфері вищої освіти підкреслюють, що студентський вік є критичним періодом для інтеріоризації цінностей завдяки участі в освітньому процесі, соціальних ініціативах та практиках особистісного самоствердження. Наприклад, автори Кабальєро К., Волкер С., Бенсімон Е.вказують на чіткий зв’язок між освітнім середовищем і трансформацією системи цінностей студентів, зокрема в аспектах моральної відповідальності, громадянської активності та міжкультурної толерантності. [1] Таким чином, узагальнення сучасних підходів дозволяє розглядати студентський вік як сенситивний етап, у межах якого життєві цінності не лише засвоюються, а й набувають суб’єктивного смислу через рефлексію, соціальну взаємодію та практичну діяльність.