СтудентАспірант
0 800 330 485
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 19:00
Субота вихідний
Неділя
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Психологічні особливості мислення дітей молодшого шкільного віку (ID:1271015)

Тип роботи: курсова
Дисципліна:Психологія
Сторінок: 64
Рік виконання: 2024
Вартість: 900
Купити цю роботу
Зміст
ЗМІСТ РОЗДІЛ І. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ МИСЛЕННЯ ЯК ПСИХІЧНОГО ПІЗНАВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ 6 1.1.Мислення як психічний пізнавальний процес 6 1.2.Види та форми мислення 8 1.3.Особливості мислення дітей молодшого шкільного віку 12 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ МИСЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ 21 2.1. Організація дослідження та аналіз психодіагностичних методик 21 2.2. Інтерпретація результатів емпіричного дослідження психологічних особливостей мислення дітей молодшого шкільного віку 30 2.3. Рекомендації педагогам та батькам щодо розвитку мислення дітей молодшого шкільного віку 37 ВИСНОВКИ 39 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 42 ДОДАТКИ 45
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
ВСТУП Актуальність дослідження. Економічні зміни в країні та загострення політичних дискусій зумовили необхідність виховання інтелектуально розвиненої особистості, здатної грамотно, раціонально та переконливо доводити свою думку. Оскільки трансформація сучасного суспільства в першу чергу впливає на навчання та виховання підростаючого покоління, перед школами стоїть завдання не тільки надати необхідні знання з різних галузей науки, а й сформувати особистісні якості, розвинути культуру мислення на основі цих знань. У зв'язку з цим особливу увагу слід приділяти початковій освіті, оскільки саме тут формується більшість загальнонавчальних умінь і навичок. Завдання початкової освіти полягає в тому, щоб розвинути у дітей здатність і мотивацію до навчання, водночас роблячи акцент на невимушеному та цікавому форматі для розвитку мислення, уваги та зв'язного мовлення учнів. Таким чином, актуальність дослідження зумовлена, по-перше, потребами сучасного суспільства у всебічному розвитку особистості, яка вміє переконливо та раціонально доводити свою думку, а по-друге, тим, що вчителі початкових класів та батьки учнів використовують недостатньо засобів для розвитку їхніх пізнавальних процесів. Дослідження особливостей дитячого мислення становить великий теоретичний і практичний інтерес. Це один з основних шляхів примноження знань стосовно природи мислення та закономірностей його розвитку. Вивчення методів дитячого мислення також має зрозумілий і практичний педагогічний інтерес. Під мисленням розуміється опосередковане і узагальнене сприйняття людиною предметів і явищ об'єктивної дійсності в їх сутнісній природі, зв'язках і відносинах. Мислення починає розвиватися в процесі взаємодії дитини з усім, що її оточує. Розвиток мислення створює внутрішні умови для засвоєння знань, умінь і навичок, розвитку розумових і творчих здібностей. Деякі дослідники навіть стверджують, що неможливо розмежувати поняття мислення і творчого мислення. Це пояснюється тим, що сам процес мислення в однієї людини має своєрідну містику, яка відрізняється від мислення іншої людини і завжди є творчим процесом, незалежно від його результату чи наслідків. В основі мислення лежать закони, які є загальними для всіх людей, але в той же час в мисленні проявляються індивідуальні та вікові особливості людини. Наприклад, психолог А.А. Смирнов стверджує, що мислення дитини молодшого шкільного віку ‒ це узагальнене відображення дійсності, опосередковане наявними знаннями за допомогою слів та тісно пов'язане з чуттєвим пізнанням світу. Психологічні дослідження показують, що подальший розвиток мислення має найбільше значення в молодшому шкільному віці і є також важливим етапом розвитку. Саме в цей період відбувається перехід від наочно-образного мислення, яке є основоположним у цьому віці, до словесно-логічного понятійного мислення. Актуальність даної теми полягає в тому, що мислення в молодшому шкільному віці розвивається на основі набутих знань, без останніх немає бази для розвитку мислення і воно не може повноцінно сформуватися. Мислення в школі сприяє розвитку теоретичного мислення в доступній для учнів цього віку формі. Іншими словами, за словами Д.Б. Ельконіна, "пам'ять стає мисленєвою, а сприйняття ‒ думаючим". Таким чином, саме перебудова всієї пізнавальної сфери у зв'язку з розвитком теоретичного мислення становить основний зміст психічного розвитку в молодшому шкільному віці. Власне, актуальність і недостатня розробленість цього питання і зумовили вибір теми курсового проекту: «Психологічні особливості мислення дітей молодшого шкільного віку». Відповідно до теми сформульовано мету дослідження: теоретично дослітити та емпірично перевірити психологічні особливості мислення дітей молодшого шкільного віку. Завдання дослідження: Визначити основні засади дослідження мислення як психічного пізнавального процесу. Охарактеризувати особливості мислення дітей молодшого шкільного віку. Емпірично дослідити психологічні особливості мислення дітей молодшого шкільного віку. Розробити рекомендації вчителям та батькам з розвитку мислення в учнів молодшого шкільного віку. Об'єкт дослідження: мислення як психологічний пізнавальний процес. Предмет дослідження: психологічні особливості мислення молодших школярів. Практичне значення. Отримані результати можуть бути використані в психодіагностичній роботі психологів соціально-психологічних служб, у навчально-виховній роботі закладів освіти, під час проходження практики майбутніми психологами та при написанні наукових робіт з проблеми вивчення психологічних особливостей мислення у дітей молодшого шкільного віку. База дослідження. Дослідження проводиться на базі………… В експерименті взяли учась учні 2-го класу. Структура роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаної літератури, додатків.   РОЗДІЛ І. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ МИСЛЕННЯ ЯК ПСИХІЧНОГО ПІЗНАВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ 1.1.Мислення як психічний пізнавальний процес "Мислення є знаряддям вищої орієнтації людини в навколишньому світі і в самій собі" І.П. Павлов. Пізнавальна діяльність людини починається з відчуттів і сприйняття. Відображаючи дійсність на чуттєвому рівні за участю аналізаторів, людина отримує вичерпну інформацію про зовнішні властивості та характеристики предметів, які фіксуються у свідомості у вигляді уявлень про звук, простір, час, смак, дотик тощо. Однак такої інформації про безпосереднє оточення недостатньо для задоволення різноманітних потреб практичної діяльності, яка потребує практичних і всебічних знань про об'єкт, з яким доведеться працювати. За допомогою мислення, вищої абстрактної форми пізнання об'єктивної дійсності, можна отримати вичерпні знання про об'єкти дійсності, їх внутрішню сутність, яка безпосередньо не властива органам чуття і сприйняття [8, с.92]. Мислення ‒ це, перш за все, психічний процес самостійного дослідження та відкриття нового, тобто процес опосередкованого та узагальнюючого відображення дійсності під час аналізу та синтезу, що виникає в результаті практичної діяльності та досвіду [5, 12]. Завданням мислення є встановлення відношень між об'єктами, виявлення зв'язків і відокремлення їх від випадковостей. Мислення починається з проблемної ситуації, для виходу з якої людина повинна знайти і застосувати нові знання і способи поведінки. Мислення включає невідоме, потреби, здібності та досвід людини [4, 20]. Часто людина вдається до мислення, коли проблемна ситуація перетворюється на задачу (мету, яка може бути задана за певних умов і досягнута за допомогою останніх). Аналіз умов задачі є важливим для розуміння того, як протікає процес мислення і що його визначає. Процес аналізу ‒ це взаємодія між суб'єктом, який має здатність мислити, та об'єктом, який є умовою задачі. Коли об'єкт змінюється, це запускає новий процес мислення, який знову змінює об'єкт. Іншими словами, результати мисленнєвого акту включаються в цей подальший процес і знання про об'єкт поглиблюються. І так триває доти, доки людина не отримає бажаного результату. Загалом процес розв'язання задачі ‒ це процес конкретизації, перехід від загального і дуже розпливчастого уявлення про майбутній результат до його конкретного образу. Пошук невідомого в акті конкретизації відбувається як безперервний процес прогнозування. Іншими словами, створюється образ очікуваного результату. Цей процес відбувається мислительні дії та операції. Вони ж і є структурними одиницями мислення, але з різним ступенем автоматизації: - аналіз - синтез - абстрагування - узагальнення - порівняння. Аналіз ‒ це розкладання об'єкта мислення, як цілого на частини, шляхом зовнішньої або внутрішньої дії чи операції. Синтез ‒ це практичне або теоретичне об'єднання виділених у процесі аналізу частин у нове ціле. У процесі розв'язання проблеми аналіз закономірно переходить у синтез, а синтез спонукає до пошуку ознак нового цілого. Абстрагування ‒ це відокремлення одних властивостей об'єкта мислення від інших. Узагальнення ‒ це об'єднання важливих властивостей об'єкта мислення в результаті аналізу, синтезу та абстрагування. Рівень узагальнення свідчить про продуктивність мислення та його релевантність. Порівняння ‒ мисленнєва операція, яка дає змогу виявити схожі або характерні ознаки аналізованого об'єкта. На перших етапах розвитку мислення порівняння є основною формою пізнання, і діти пізнають речі, порівнюючи їх між собою. Згодом порівняння стають більш детальними і залежать від складності порівнюваних об'єктів і мети порівняння. Таким чином, процес мислення має аналітико-синтетичний характер і здійснюється за допомогою розумових дій та операцій, які відтворюють зв'язки між невідомими завданнями. Це явище сильно варіюється між людьми, так що люди з різною здатністю до узагальнення по-різному оцінюють одну й ту саму проблемну ситуацію. Індивідуальні відмінності в мисленні значною мірою зумовлені генотипом, але без відповідного навчання важко сподіватися на продуктивне мислення. Ці фактори разом створюють види діяльності, які вимагають мислення та посередництва. Мислення, як і більшість видів діяльності взагалі, характеризується мобільністю компонентів. Автоматизовані дії, позбавлені контролю з боку свідомості, стають операціями, а операції, підпорядковані цілям, ‒ діями. Однак реальний процес мислення відбувається через поєднання свідомих та несвідомих компонентів. При цьому і ті, й інші виконують прогностичні функції. Несвідомі компоненти мають власну функціональну логіку, яка може призводити до побічних продуктів, а не прямих результатів. Побічний продукт іноді буває радикально новим, а процес його досягнення називається творчістю. Отже, поняття мислення є вищим когнітивним процесом і дуже відрізняється від інших процесів, які допомагають людині орієнтуватися в навколишньому середовищі. Мислення - це складний процес, який відбувається в людському розумі і можливий без будь-яких видимих дій.